הרשמה לניוזלטר
מידע והרשמה ל -Muzik
שם
טלפון
מייל
נושא
שלח
הדטרויט טכנו - (לא) כולם היו בניו
יפעת לוין
| חמישי | 16.06.11 |
הדטרויט טכנו - (לא) כולם היו בניו

חלק רביעי מתוך עבודת המחקר על הדטרויט טכנו מאת יפעת לוין.

מינימל טכנו ,שימוש בג'אז, אינטליג'נט טכנו. עד 1994 הטכנו הלך והתפצל לזרמים ותתי זרמים, מסיבות חברתיות ותרבותיות שונות. בפרק הקרוב נעסוק בזרמים השונים שהטכנו הוליד, וגם בזרמים במוסיקה האלקטרונית שלא הוליד –הג'אנגל, ההיפ הופ והדראם אנ בייס.

(לא) כולם היו בניו ב - 1988 התפתחות הסצינה של הטכנו, הביאה להקמת מועדון לילה שנקרא Music Institute"" (MI). דריק מיי  ו-DJ's  אחרים נהגו לנגן שם בלילות שישי. כעבור שנה המועדון נסגר, אך למרות חייו הקצרים המועדון היה מוכר בינלאומית בזכות החדרים הלבנים המיוחדים שהיו מפוזרים בו, משקה האנרגיה עם פירות שהוגש בו  שנקרא "smart  drink" (מעולם לא נמכר במועדון זה אלכוהול), ובעיקר בגלל  ה- all night sets שלו. דבר זה מאוד מזכיר את ה- all night flight  של  טרי ריילי, וסביר להניח שחלוצי הטכנו ידעו ושמעו מנימליזם והושפעו ממנו. לקארל קרייג יש קשר ישיר למינימליזם ועל כך אפרט בהמשך.

בהמשך הטכנו החל להתפצל לכיוונים שונים חלקם הולכים לכיוון המיינסטרים וחלקם לכיוון האנדרגראונד. וחלה גם התפשטות למדינות שונות כדוגמת:בריטניה, גרמניה ובלגיה.

דבר אחד בטוח, הצמיחה והפופולאריות של הטכנו באירופה בין 88 ל-92, הייתה בעיקר בגלל התפתחות תרבות המסיבות שידועה כרייבים ותרבות המועודונים שצמחה.

 באמריקה לעומת זאת, חוץ מסצינות אזוריות כמו דטרויט, שיקאגו וניו יורק, ההתעניינות בטכנו הייתה מוגבלת. ומפיקים ויוצרים מדטרויט שהיו מתוסכלים מחוסר העניין במוזיקה שלהם  באמריקה, פנו לאירופה. Minimal techno

כאשר סצינת ה-EDM ממשיכה להתפתח ולהיות מומרת להרבה צורות שונות, מספר מפיקים מדטרויט מתחילים לשאול את עצמם לאן הטכנו ממשיך מכאן.

תגובה אחת לשאלה זו הוא התפתחות התת-ז'אנר minimal techno.

דמות חשובה שנחשבת לאחד ממייסדי ז'אנר זה הוא Robert Hood, מפיק מדטרויט שהיה חבר בלהקת "Underground Resistance".

לטענת הוד, הטכנו הפך ליותר מידי "רייבי" עם מקצבים מהירים מידי שבכלל הפוך אותו לז'אנר חדש שכונה "gabber". ה-gabber  הזה בעני הוד ושותפיו הביא לקץ ה-soul  שהיה חלק ממאפייני הדטרויט טכנו המקורי ולכן הם ראו צורך להפשיט את אותו חזרה למרכיביו הפשוטים ביותר: תופים, ליין באס וגרוב פאנקי (funky), רק מה שהכרחי. וכך נוצר בעצם ה-minimal techno.

 השפעות ג'אז

מפיקי טכנו מסויימים שילבו בעבודתם גם השפעות של ג'אז, דבר שהביא לתחכום בשימוש במקצב ובהרמוניה, דבר שפחות נהוג להתרכז בו המוזיקה אלקטרונית.

תופעה זו התרחשה בעיקר בבריטניה ובדטרויט.

קארל קרייג הוא דוגמא מובהקת לשילוב ג'אז במוזיקת טכנו, והוא אפילו פיתח את זה לרמות גבוהות מאוד. על כך אפרט בהמשך. Intelligent techno

ב - 1991 כתב של מגזין מוזיקה בשם מתיו קולין כתב :

"Europe may have the scene and the energy, but it's America which supplies the ideological direction…if  Belgian techno gives us riffs, German techno the noise, British techno the break beats, than Detroit supplies the sheer cerebral depth."

 עד 1992 החלה לקום דחייה כללית מתרבות הרייב על ידי מספר מפיקים ולייבלים, שמאסו בה וראו בתרבות זו את המסחור וההרס של הטכנו המקורי. בעקבות זה החל לצוץ הרעיון של אסטתיקת טכנו אינטיליגנטית או טכנו שנגזר מדטרויט טכנו. קבוצה זאת של מפיקים טענה דטרויט טכנו הוא היחידי ששמר על האותנטיות שלו במהלך תקופת הרייב וקיבלה ממנו השראה ליצור את הז'אנר הזה המכונה "intelligent techno".

Warp Records היה הלייבל הראשון שניצל את התפתחות ז'אנר בצורה מסחרית והוציא אלבום מהז'אנר שנקרא "Artificial Intelligence".

המייסד של הלייבל, סטיב בקט, אמר:

"…the dance scene was changing and we were hearing B-sides that weren't dance but were interesting and fitted into experimental, progressive rock, so we decided to make the compilation "Artificial Intelligence", which became a milestone…it felt like we were leading the market rather than it leading us, the music was aimed at home listening rather than clubs and  dance floors: people coming home, off their nuts, and having the most interesting part of the night listening to totally tripped out music. The sound fed the scene."    

 כך קרה שעד 1994 חלה התפצלות משמעותית במוזיקה האלקטרונית. חלק מהסגננות שנוצרו שאבו ממקורות הטכנו וחלק שילבו בכלל מקורות רחוקים לגמריי מטכנו. דוגמא לסגנון אלקטרוני שכמעט ואין לו קשר עם טכנו היא מוזיקת ה-jungle  שפיתוחה מאוחר יותר הביא לסצינת ה-.drum &bass

מוזיקה זאת מקורה בעיקר ב-hip-hop, reggae, ואפילו מתרבויות ערב וכמעט ואין לה קשר      ל- EDM משיקאגו אן מדטרויט. למרות, שלקארל קרייג הייתה השפעה על הז'אנר הזה עם אחת מיצירותיו החשובות, אבל על כך אפרט בהמשך.

התפצלויות לתת-ז'אנרים שיותר שיותר קרובים לטכנו ולשיקאגו האוס הם לדוגמא:

Trance, industrial techno, bleep techno, wonky techno, ghettotech, nortec, glitch, digital hardcore   ועוד.

 

הפרק הבא ,האחרון בסדרה, ייתן ליוצר הטכנו המתחיל את כל הכלים ליצירת קטע נאמן לז'אנר:מבנה, BPM, כלים וסאונדים הספציפיים שמזוהים עם הז'אנר . עוד נספר על טכנולוגיות רטרו שהופכות את מכונת התופים 808 של רולנד למצרך נדיר ביד 2.

המאמר נכתב במסגרת קורס פרספקטיבות מוזיקליות ב- "Muzik - בית ספר גבוה ליצירה והפקת מוזיקה", בהנחיית עמית הכט

   


 

 לכל הפוסטים בסדרה:

חלק ראשון: הכול אודות דטרויט טכנו | העיר בה הכל התחיל

חלק שני: טכנו: תעודת זהות (א') - הפילוסופיה

חלק שלישי: טכנו: תעודת זהות (ב') -החלוצים

חלק רביעי: הדטרויט טכנו - (לא) כולם היו בניו

חלק חמישי: הפרקטיקה של הטכנו

השאירו תגובה

לחצו על הכפתור על מנת להכנס באמצעות הפייסבוק שלכם בכדי להשאיר תגובה

Connect

לפוסט זה יש 0 תגובות