גם אתם חולמים על טראקים בלילה ,מצליחים ליצור מוזיקה גם מהשלט של הטלוויזיה, ובקיצור – מתים להיות מפיקי מוזיקה אלקטרונית? לפני שאתם מתלבשים על האולפן הביתי, כדאי שתציצו במילון המונחים שכל מוזיקאי אלקטרוני חייב להכיר.

 

303

Roland TB-303, מכונת באס אלקטרוני בעלת צליל ייחודי. הפיצ' (ע"ע) ניתן לשינוי במהלך נגינה. לא הצליחה ויצאה למעשה מהשוק, אך בידי מפיקי-האוס בשיקגו, הפכה למאפיינת הצליל המכונה "אסיד".

 

4/4

מקצב ארבע (פעימות) על ארבע, "פור-פור-ביט", או גם "פור טו דה פלור". מיקצב סימטרי, קל לעיכול ולריקוד, המאפיין של מוזיקת ההאוס ומרבית וריאציות הדאנס האחרות.

 

808, 909

שתי מכונות תופים פופולריות במיוחד של חברת "רולנד".

808 – מכונה זו היא מעמודי התווך של הסאונד האקט׳/שחור , החל משנות ה80 המאוחרות ועד ימינו. כמעט בכל ז׳אנר אלקט׳ (האוס, היפ-הופ, מיאמי בייס, ברייק-ביט) יש שימוש במכונה הזו, עד לפופ ורוק.
נעשה על המכונה הזו סרט דוקומנטרי מרתק (הוקרן בדוק אביב האחרון), הנה טריילר שלו –
https://www.youtube.com/watch?v=6VzLypaD9w4

 

BPM

Beats Per Minute, ביטים לדקה. ספירת הקצב הבסיסית של כל קטע מוזיקלי, "פעימת הלב" שלו. היפ-הופ: בסביבות ה- 90. האוס: 132-120, טקנו: 125-140, טראנס: 135-160, ג'אנגל: מעל 160.

 

DJ

Disc Jockie. ,תקליטן, ולימים גם מעצב סאונד, אחראי על פולחן המסיבה, ויוצר מוזיקה בפני עצמו.

 

HI-NRG

בעקבות הדיסקו האלקטרוני, גירסה יותר ממוכנת, בעלת צליל סינתטי במיוחד, וקצב מואץ. למשל: סילבסטר, Mighty Real.

 

IDM

"אינטליג'נט דאנס מיוזיק". אחד הכינויים למוזיקה אלקטרונית לא-ז'נרית, שאיננה נשלטת ע"י ביט קבוע, עם יומרה להיות מושמעת גם ובעיקר בבית, ולא במועדון. נכון, שם מעט מתנשא. למשל: כמעט כל מה שיוצא בלייבל "warp".

 

MC

Master of Ceremony, ויש הגורסים: Mike Controller. האמן הנוטל את המיקרופון, את הפיקוד, את הדיבור ואת השליטה, בקטעי דאב וראפ.

 

אוונגרד

מילולית, "ההולך לפני המחנה". מושג קלאסי בתולדות האמנות המודרנית, המבטא נסיוניות, תעוזה, פרובוקציה, ונסיון לפרוץ מסגרות. נעשה בו שימוש עיתי, ומעט עמום, בהקשרים מוזיקליים בהם האוונגרד של אתמול הוא המיין-סטרים של היום.

 

איזי ליסנינג (Easy Listening)

מוזיקה שתכליתה לענג את השומע. לרוב מקושרת ליצירות קלות מאוד לעיכול, בעלות מאפיינים קלאסיים, על גבול הקיטש. "מוזיקת מעליות". למשל: ריצ'רד קליידרמן, ז'אן-זאק פרי.

 

אינדסטריאל (Industrial)

חברת תקליטים אנגלית, ממנה נגזר שם לתנועה מוזיקלית-אמנותית. שימוש בצלילים תעשייתיים גולמיים, ובאידאולוגיה מהפכנית, ליצירת טרור מוזיקלי ומסר חריף. למשל: Throbbing Gristle.

 

אלקטרו (Electro)

שילוב בין תרבות ההיפ-הופ לצלילים אלקטרוניים אירופאיים, בדרך לפיתוח הצליל הייחודי של הראפ. למשל: אפריקה במבטה, "פלאנט רוק".

 

אמביינט (Ambient)

מילולית, "סביבה". מוזיקה מופשטת, לרוב ללא ביט, שתכליתה לרומם את הרוח או להשקיע אותה במצולות, לרוב בעלת כוונה אמנותית-רוחנית. המושג הומצא ע"י בריאן אינו.

 

אנלוגי

סיפרתי. כל טכנולוגיה המתרגמת מידע לנתונים ספרתיים, רציפים.

 

אסיד, אסיד-האוס, אסיד-ג'אז (Acid)

"חומצה", כינוי לסם – אל.אס.די בשנות ה- 60, אקסטזי מהשמונים ואילך; אסיד-האוס הוא כינוי להאוס מעורב בפופ, שהחל את תרבות הרייב והסמים בסוף שנות השמונים בבריטניה ובעולם כולו; אסיד-ג'אז הוא בדיחה (שהצליחה!), כינוי אירוני למוזיקה שיסוד ג'אזי רגוע מאפיין אותה. למשל: אינקוגניטו.

 

אקסטזי

MDMA, תרופת פלא לדיאטה שהתבררה כסם ממריץ, היוצר תחושות אופוריה ועליצות רבה. בן ברית נאמן לתרבות הרייב.

 

ביג ביט (Big Beat)

ז'אנר מוזיקלי מהניינטיז, בבסיסו ברייק-ביט פאנקי, המועצם באמצעים אלקטרוניים, עליו מולבשים צלילים שונים ומשונים. לרוב סימפולים מתקליטים ישנים או ייחודיים. למשל: פאטבוי סלים.

 

ביט (Beat)

פעימה, נקישה, יחידת המיקצב הבסיסית.

 

בייסליין (Bassline)

יסוד עיקרי בקצב של יצירה מוזיקלית אלקטרונית. למעשה, מתייחס לצליל הבאס המסונתז, כל זא'נר חדש והסגנון ממנו הוא שואב השראה עיקרית (האוס – דיסקו, ברייקביט – Fאנק, טקנו – קרפטוורק, ג'אנגל – רגאיי). כל אחד והבייסליין שלו…

 

ברייקביט (Breakbeat)

"שבירת המיקצב". קטע מתוך טראק מוזיקלי, בו נשמעים כלי ההקשה בלבד. יסוד מפתח לסוללה שלמה של סגנונות מוזיקליים. ברייקביטס אופייניים: ג'יימס בראון.

 

גאבה (Gabba)

גירסה אלימה, מהירה במיוחד של טקנו, על גבול ה- 200 בי.פי.אם. דוגמאות? ממש לא צריך.

 

ג'אנגל (Jungle)

פיתוח ז'אנר מוזיקלי אנגלי בשנות ה- 90. מקצב ברייק-ביט מואץ, באס ג'מאייקני, וריקודים מסובכים במיוחד. מיצוי כל האפשרויות הטמונות בבאס ובתופים. למשל: גולדי.

 

גאראז' (Garage)

במקור, מועדון האוס ניו-יורקי, "פרדייז גאראז'", על שמו כונתה ורסיית האוס אופיינית, יותר חמה, מלוטשת ומשופעת בקולות נשיים, בעיקר. שימש אח"כ גם את ה"יו.קיי גאראז'", האוס בתיבול ג'אנגל.

 

גל חדש (New Wave)

שם כולל לאופנה מוזיקלית אלקטרונית של תחילת שנות השמונים בבריטניה. סינתי-פופ, בגדים שחורים, דכאון והרבה ליפסטיק שחור. למשל: סופט סל.

 

גראס (המפ, האש, מריחואנה, מארי-ג'יין, צ'אראס, גאנג'ה…)

קנאביס, צמח מרפא בעל סגולות פסיכו-אקטיביות, שטרם הוכחו נזקים משימוש בו. מלווה את עולם המוזיקה הפופולרית מראשיתו.

 

גרוב, רייר גרוב (Groove, Rare Groove)

מושג חמקמק המתאר "קצב נכון" (בערך). רייר גרוב הוא כינוי לשגעון בריטי ישן, שהוא חיפוש תקליטי Fאנק ישנים ולא מוכרים, שכל תקליטן או אמן היה שמח להפתיע בהם את מאזיניו.

 

דאב (Dub)

טכניקה אולפנית שנולדה בג'מאייקה, בה מודגשים מרכיבי הקצב (באס ותופים), בתוספת אפקטים שונים, ליצירת מוזיקה היפנוטית. למשל: לי פרי.

 

דאון טמפו (Downtempo)

מוזיקה אלקטרונית בביט נמוך, מורכבת, שכלתנית לעתים, ובעלת קשר בסיסי לדראם אנד בייס. למשל: Autechre.

 

דיגיטלי

סיפרתי. תרגום טכנולוגי של מידע לנתונים בינאריים (1, 0).

 

דיסקו (Disco)

מוזיקת ריקודים משנות ה- 70, שהיא פיתוח קל ופשוט יותר ל- Fאנק. מהווה בסיס מרכזי להאוס.

 

דראם אנד בייס (Drum & Bass)

למעשה, שם נוסף לג'אנגל (ע"ע), על שם שני מרכיבי היסוד. אבחנות אחרות כלשהן אינן חד-משמעיות.

 

האוס (House)

מוזיקת הריקודים הפופולרית בעולם, על שם מועדון ה"וורהאוס" בשיקאגו. פיתוח הדיסקו בביט קבוע, בתוספות שונות ומשונות. ניתן להוסיף: בעשורים האחרונים התפתחו ממנו תת ז׳אנרים רבים: דיפ-האוס, פאנקי-האוס, אלקטרו-האוס, פרוגרסיב-האוס.

 

האמונד

אורגן פופולרי שפותח באמצע המאה הקודמת, בעל צלילי ייחודי, חם ו"פשוט".

 

הארדקור (Hardcore)

בהכללה, כל גירסה קיצונית לתופעה תרבותית שהיא. שם שאיפיין את מוזיקת הרייב בתחילתה.

 

היפ הופ (Hip Hop)

התרבות השחורה של הרחוב האמריקאי. ראפ, גרפיטי, ברייקדאנס ודי.ג'יי, כפלטפורמה להשקת רעיונות חברתיים-פולייטים חדשים.

 

ווקודר (Vocoder)

כלי אלקטרוני המאפשר את עיוות קול האדם ומתן גוון "רובוטי", מסונתז. למשל: שר, "ביליב".

 

טונאלי, א-טונאלי

צלילי ולא-צלילי. חלוקה בסיסית בין מוזיקה "מובנת", המולחנת עפ"י כללים וסולמות מסורתיים, לזו שאינה כך.

 

טו-סטפ (2-Step, Two-Step)

וריאציה מאוחרת של סוף שנות ה- 90, קלה לעיכול ולריקוד, של האוס עם מאפייני דראם אנד בייס. למשל: ארטפול דודג'ר וקרייג דיוויד, "ריוויינד".

 

טייפ

רשמקול מגנטי. ה"מחשב" הראשון של המוזיקה האלקטרונית.

 

טכנו (טקנו) (Techno)

קיצור ל"טכנולוגיה". מוזיקת מכונות שנולדה בדטרויט, עם השראות אירופיות, מקצבים שחורים של סול וג'אז, ואידאולוגיה עתידנית. התפתח למאות אלפי גוונים שונים ומשונים. למשל: חואן אטקינס, ג'ף מילס, לורן גארנייה.

 

טכניקס (Technics)

פטיפון מתוצרת חברת טכניקס, מודל 1200, שהפך לידידם הנאמן ביותר של תקליטני העולם.

 

טראנס (Trance)

גירסה מהירה יותר, פשוטה ורקידה לטקנו. לרוב בעלת ניחוחות פסיכדליים וביט היפנוטי. נלווית אליה תרבות שלמה. למשל: אינפקטד מאשרום.

 

טרייבל (Tribal)

"שיבטי". כינוי המוצמד, בד"כ, ליסודות קצב בעלי גוון שיבטי הנלווים למוזיקת ריקודים (טרייבל-האוס), או לסוגי מוזיקה מהעולם הרחב, הלא-מערבי.

 

טריפ הופ (Trip Hop)

ז'אנר ברייק-ביט "איכותי", נוגה ואווירתי, שעושה שימוש נרחב במגוון צלילים, נעימות פסקולים ושירה מלאכית. למשל: מאסיב אטאק.

 

לאונג (Lounge)

"לובי", טרקלין. מוזיקת רקע קלה לעיכול, לא משנה מאיזו עדה. למשל: הרב אלפרט.

 

לאטין

כל שילוב אלמנטים לטיניים במוזיקה אלקטרונית ובכלל. לא רק מוזיקה מאמריקה הלטינית, אלא גם משתי שלוחותיה האמריקאיות העיקריות, ניו-יורק ומיאמי. למשל: טיטו פואנטה.

 

לופ (Loop)

לולאה. קטע מוזיקלי המוקלט/ מסומפל ומושמע שוב ושוב.

 

מוג (Moog)

סינתיסייזר אנלוגי, הראשון שזכה לייצור מסחרי ולהצלחה. נקרא ע"ש ממציאו, רוברט מוג. למשל: וונדי קארלוס, "סוויצ'ד און באך".

 

מידי (MIDI)

Musical Intrument Digital Interface. פרוטוקול תקשורת, "שפה מוסכמת" באמצעותה משוחחים ביניהם מכשירי נגינה ומחשבים.

 

מינימליזם

תנועה אמנותית, החותרת להפשטה מקסימלית של הרעיון וביטויו. במוזיקה: טרי ריילי.

 

מיקס, רמיקס (Mix, Remix)

מיקס – באולפן. עבודת המיקס היא הפיכת חומרי הגלם השונים של היצירה (ערוצי תופים, שירה, אפקטים) ליצירה אחת.עבודת מיקס טובה תייצר מיקס המכיל בתוכו בצורה מאוזנת ואומנותית את כל מרכיבי הטראק השונים.

מיקס – DJ. בעבודת ה-DJ, מיקס הוא הפעולות שהדיג׳יי עושה ע״מ לשלב ולעבור מטראק לטראק בצורה מוצלחת (התאמת מהירויות, ביט יושב על ביט, עבודת eq נכונה, התאמת סולם מוזיקלי)

רמיקס – עירבוב", או עיבוד מחדש של יצירה מוזיקלית. לרוב ע״מ להפוך יצירה קיימת לכזו שמתאימה לרחבת ריקודים.

נו-ג'אז (Nu-Jazz)

"ג'אז חדש". הטמעת מוטיבים ורעיונות ג'אזיים למוזיקה אלקטרונית ואקוסטית. למשל: ריינר טרובי.

 

סאמפלר (Sampler)

דוגם. מכשיר המאפשר דגימת צלילים ממקור חיצוני כלשהו, מאחסן אותם באופן דיגיטלי, על מנת שייעשה בהם שימוש מאוחר יותר.

 

סול (Soul)

נשמה. מוזיקה אמריקאית פופולרית שחורה בשנות ה- 60, המהווה בסיס להתפתחות מוזיקת הפופ והדאנס. למשל: מרווין גיי, ארת'ה פרנקלין.

 

סינקופה

שינוי מיקצב. נגינה "מחוץ" לקצב הרגיל, למשל בברייק-ביט.

 

סינת'י-פופ (Synth-Pop)

דיסקו-פופ אופנתי בתחילת שנות ה- 80, תוך שימוש מסיבי בסינתסייזרים. למשל: דפש מוד.

 

סינתיסייזר (Synthesizer)

מכשיר אלקטרוני. יצירת גלי קול, באמצעות מתנדים (אוסילטורים), המעובדים ע"י מחוללים ופילטרים שונים.

 

סיקוונסר (Sequencer)

"אוגר סדרות". כלי המאחסן סדרת צלילים, לשם השמעתם שוב, ע"י כל כלי שהוא.

 

סלסה (Salsa)

מוזיקת ריקודים לטינית, שהולדתה בקובה, עם שילובים והשפעות מכל רחבי היבשת. למשל: ג'ו ארויו.

 

סקא (Ska)

מוזיקה ג'מאייקנית משנות ה- 50. היוותה בסיס לרגאיי, וזכתה לפריחה מחודשת בתחילת ה- 80 בבריטניה. למשל: מאדנס.

 

עליות (Rise)

קטע מוזיקלי במוזיקת ריקודים, בה מועצמת הדרמה ע"י העלאת הצליל והחזקתו בשיא, לשם פורקן של המקפצצים.

 

פאנק (Funk)

הז'אנר החשוב ביותר במוזיקה השחורה של שנות ה- 60, בעיקר פרי המצאתו של ג'יימס בראון. בלעדיו, לא היו דיסקו והאוס, היפ-הופ וברייק-ביט. היתוך מוטיבים של גוספל, בלוז, ג'אז, וערימות של קצב אפריקאי. למשל: סליי סטון, פרינס.

 

פאנק (Punk)

רוק פשוט ומלוכלך, בעל מסרים בוטים וחתרניים, שנולד בניו-יורק וזכה להצלחה חריפה באנגליה המעמדית של אמצע ה- 70. למשל: סקס פיסטולס.

 

פוסט-פאנק

התבגרות הPאנק האנגלי, לכיוונים מוזיקליים ורעיוניים שונים, גם אלקטרוניים, תוך שמירה על הנסיון להוות אלטרנטיבה למוזיקה הממסדית. למשל: הקיור, קברט וולטר.

 

פוסט-רוק

שם כולל ומבלבל למוזיקה חדשה, נטולת איפיון מוגדר, בעלת ליברליות מקסימלית. בהכללה, הלבשת רעיונות מהמוזיקה האלקטרונית על הרכב הרוק הבסיסי, של גיטרה-באס-תופים. למשל: Tortoise.

 

פיצ' (Pitch)

גובה הצליל.

 

פסיכדליה (Psychedelia)

מצב תודעתי אחר, המושג בסיוע חומרים פסיכו-אקטיביים, ומוזיקה המשמשת דלת למחוזות קסומים, דמיוניים. למשל: פינק פלויד, "גואה-טראנס".

 

פרי-סטייל (Freestyle)

"סגנון חופשי". בד"כ, תיאור לשילוב סוגי מוזיקה שונים אצל תקליטנים.

 

צ'יל אאוט (Chillout)

התרגעות. חדרים במועדונים, שנועדו להשמעת מוזיקה רגועה יותר (אמביינט). הכינוי דבק במוזיקה המתאימה לפונקציה המבוקשת. למשל: וויליאם אורביט.

 

ראפ (Rap)

שירה או דיקלום על רקע מוזיקת ברייק-ביט.

 

רגאיי (Reggae)

מוזיקה ג'מאייקנית ייחודית, עם דגש על קצב מעובה בבאס ותופים, באק-ביט, ומסרי מחאה, אהבה ועשבים ירוקים. למשל: בוב מארלי.

 

רייב (Rave)

תופעה שהחלה בבריטניה ב- 88. התקבצות המונית לצרכי שמיעת מוזיקה, ריקודים, נטילת סמים ושימחה קוסמית (עד שהמשטרה מגיעה). הפך גם שם לז'אנר מוזיקלי.

 

ת'רמין (Theremin)

מכשיר מוזיקלי אלקטרוני, דמוי קופסה ומעין אנטנה, שהומצא ע"י ליאון תרמין. הסבא של הסינתיסייזר.