לחיווט יש משקל גדול בתוצאה הסופית, שימוש בחוטים שאינם איכותיים ו/או לא מחוברים כיאות ומועברים בצורה נכונה יכול לשנות את התוצאה הסופית לרעה בצורה משמעותית.

באולפן לעולם אין לחסוך בחוטים ולהשתמש בחוטים "פשוטים" – אלה נמכרים כמעט בכל חנות אלקטרוניקה ואפילו ברשתות עשה זאת בעצמך , במחיר מופרז במיוחד ביחס למה שאנחנו מקבלים.
יש להשתמש בחוטים איכותיים (למשל : Klotz) ובמחברים (פלאגים) טובים (למשל Neutrik) כדי לקבל כמה שפחות רעשים שיתווספו בסופו של דבר לקטע שלנו.
העדיפות הראשונה היא להשתמש בכבלים מאוזנים (Balanced) שרגישים הרבה פחות מכבלים אחרים לרעשי השראה למיניהם. הסבר על ההבדל בין כבלים מאוזנים ולא מאוזנים (Unbalanced) יינתן מאוחר יותר.
כמו כן צריך להשתדל מאוד שכבלי האודיו לא יעברו בסמוך לכבלי מתח-חשמל וסמוך לספק כוח או מאורר כלשהו משם הם יקבלו תוספת לא רצויה של רעשים.

בנוסף לכל אלה נשתדל תמיד שאורך הכבל לא יהיה יותר ממה שצריך בדיוק , כל תוספת לאורכו של הכבל ללא צורך מוסיפה גם היא …. נכון , רעשים.

סוגי כבלים וחיבורים:

 

Unbalanced

שם שניתן לכל כבל שאינו מאוזן , ז"א שבתוך אותו כבל אין שום ציפוי/הגנה מפני רעשים שחלק מהם סקרנו בפרק הקודם.

כבל שאינו מאוזן יכיל בתוכו בדר"כ רק שני גידים (חוטים דקים) האחד יעביר את הסיגנל (+ לצורך העניין) והשני יאריק את הסיגנל (- לצורך העניין).

Balanced

כבל מאוזן , בתוך אותו כבל יש סיכוך כלומר קבוצת חוטים דקים המלופפים סביב שני הגידים האחרים ומתחברים בכל קצה של אותו כבל למקום הנכון בפלאג , אי חיבור של אחד מהקצוות לפלאג יבטל את האיזון , כמו כן נלמד מאוחר יותר שלא כל כבל שבתוכו שני גידים עיקריים וסיכוך הוא כבל מאוזן , הכל תלוי בצורת החיבור.

ישנם שלושה סוגי חיבורים הנפוצים ביותר בשימוש באודיו, בחלק הזה נסקור את שלושתם, נספר על יתרונותיהם וחסרונותיהם ומתי נשתמש במי.

RCA

מחבר-פלאג שאני מניח שרובכם המכריע מכיר משימושים ביתיים, אותו פלאג שמחבר בין מכשיר CD ביתי לבין מגבר ביתי למשל, ואפילו אותו פלאג שמשמש היום לחיבור קל של DVD או וידאו אל הטלוויזיה.
כלב שבקצהו RCA לעולם לא יהיה מאוזן מהסיבה הפשוטה שלפלאג RCA אי אפשר לחבר יותר משני חוטים.
מכאן נסיק שהשימוש בפלאג הזה אינו מומלץ בסביבה האולפנית ובמידה ואין ברירה (למשל מכשיר שנרצה לחבר מגיע רק עם RCA ) תמיד נשתדל שאורכו של החוט יהיה הקצר ביותר שניתן ושלא ייתקרב למקור חשמלי או מקור שפולט קרינה אלקטרו-מגנטית.

פלאג RCA וצורת החיבור שלו:

RCA, חיווט אודיו למתחילים - Muzik

PL או פלאג ¼ אינץ'

הוא חיבור אמין יותר מ RCA, הוא נראה בדיוק כמו הפלאג שנמצא בקצה של כל זוג אוזניות, כן, הפלאג הגדול שמחבר אוזניות למיקסר/מגבר הוא פלאג PL.
בפלאג זה יש כמה אפשרויות והן:
פלאג מונו (mono) – פלאג PL שבקצהו קו שחור אחד על גוף המתכת שנכנס לשקע. קו אחד מאחר ואותו קו מפריד בין שני החוטים שמתחברים אליו האחד מאריק את הסיגנל (-) והשני מעביר את אות הסיגנל (+).
מבט חטוף להגדרות כבל מאוזן ולא מאוזן ילמדו אותנו שכבל PL מונו לא יוכל להיות כבל מאוזן.

פלאג PL וצורת החיבור שלו:

PL, חיווט אודיו למתחילים - Muzik

 

פלאג סטריאו/מונו מאוזן

פלאג PL שבקצהו שני קווים שחורים על גוף המתכת, שני הקווים המבודדים יוצרים הפרדה בין שלושה גידים/חוטים שמתחברים לפלאג.
פלאג כזה יכול להיות פלאג סטריאו לא מאוזן או פלאג מונו מאוזן, איך?
סטריאו לא מאוזן – שלושה גידים מגיעים לפלאג , האחד יאריק את הסיגנל והשניים האחרים יוליכו את שני הסיגנלים האחרים , ומכאן שיש לנו שני + ואחד – , כבל זה לא מאוזן מאחר ואין כאן גיד שתפקידו להגן על הסיגנל שעובר בחוטים מפני רעשים והשראות. זו הצורה בה מחובר אותו פלאג בקצה האוזניות שלכם.

פלאג מונו מאוזן

פלאג זה זהה לחלוטין לאותו פלאג בדוגמה שנתנו לפלאג סטריאו, ההבדל היחיד הוא בצורת החיבור:
כאמור בפלאג כזה יש 3 נקודות נפרדות שמתחברות ל3 גידים, האחד יאריק את הסיגנל (-) השני יוליך את הסיגנל (+) והשלישי יגן על שניהם מרעשים והשראות.
חשוב לציין שהחוט שיגן ויהווה את האיזון בכבל זה חייב להיות החוט המסוכך של הכבל המתחבר לפלאג , או במילים פשוטות יותר , החוט שכרוך מסביב לשני החוטים האחרים.
יש שני דברים שחשובים ביצירת אותו איזון מפורסם:
חיבור נכון של הגידים לכבל בשני הצדדים ושימוש בכניסה ויציאה מאוזנת שהרי מה שווה כל העבודה שלנו אם בסופו של דבר הכנסנו את הפלאג לשקע שאינו מחווט בתוכו למצב מאוזן או שהוא שקע מונו רגיל.

XLR

הפלאג השלישי בסקירה הוא פלאג XLR או קנון, פלאג שבד"כ ישמש לכבל מאוזן ולחיבור מיקרופון למיקסר או פרה אמפ אחר.
אם נרצה לחבר d.j mixer לסט-אפ האולפני שלנו , XLR תהיה הדרך הטובה והשקטה ביותר.
XLR מגיע גם הוא בשתי צורות רק שכאן אין הבדל בצורת החיבור של החוטים לפלאג אלא הבדל בצורת הפלאג עצמו, האחד מסוג זכר ובו שלושה פינים, והשני מסוג נקבה ובו שלושה שקעים.
כבל סטנדרטי יהיה כזה שבקצה אחד שלו יש פלאג נקבה ובשני זכר.
כשידוע לנו שיש שלוש נקודות מגע, ברור לנו שכבל המתחבר ל – XLR יכול להיות מאוזן, בדיוק כמו בחיבור ב – PL, ויכול להיות סטריאו לא מאוזן בדיוק כמו בחיבור PL גם כן, האופצייה האחרונה די נדירה מאחר ובדר"כ לא ניתקל בשקעים סטריאופוניים בצורת XLR.

פלאגים XLR נקבה וזכר

XLR, חיווט אודיו למתחילים - Muzik

 

צורת חיבור של XLR מאוזן:

חיבור XLR, חיווט אודיו למתחילים - Muzik