הרשמה לניוזלטר
מידע והרשמה ל -Muzik
שם
טלפון
מייל
נושא
שלח
homogenic, vespertine
יפית איצקוביץ'
| רביעי | 18.07.12 |
homogenic, vespertine
חלק חמישי מתוך עבודת המחקר של יפית איצקוביץ' על האלבום הסטודיו השישי של ביורק - Medulla.
נמשיך לסקור את הקריירה של ביורק, נגיע להוצאת התקליט homogenic שהיווה עבורה פריצת דרך משמעותית בכל העולם. כמו כן, גם אל תקליט ההמשך שלו, vespertine, שנחשב למצליח פחות אך לחושפני יותר, וגם אל הסרט בו השתתפה dancer in the dark, שהפך לסרט קאלט.

1997 - היא משחחרת את "טלגראם", אלבום שהוא כולו רימיקסים של אלבומה הקודם פוסט.

באותה השנה היא חווה בעיות באנגליה – סטוקר חולה נפש שומע שהיא עומדת להתחתן ומאבד את דעתו. הוא שולח לה בדואר פצצה וקלטת בה הוא מצלם את עצמו מבצע התאבדות. לי זה קצת לא ברור איך הוא קודם התאבד ואז הכניס את הכל למעטפה ושלח, אבל זה הרי לא ממש רלוונטי.
היא נבהלת ועוברת להתגורר בספרד.

שם היא מקליטה את אלבומה השלישי "homogenic": שוחרר ב - בספטמבר 1997
.
 


שילוב בין מוסיקה אלקטרונית ומיתרים קלאסיים. ביורק חוזרת באלבום הזה למקצבים האיסלנדיים השורשיים שלה, ומתעסקת גם במערכת היחסים המורכבת שלה עם מוסיקה קלאסית, אך ביטים אלקטרוניים הם כבר חלק בלתי נפרד מהמוסיקליות (במיוחד בשל האנשים שעבדה איתם לאורך קריירת הסולו שלה) שלה והם עדיין תופסים מקום חשוב ועיקרי גם באלבום הזה.

היא משתפת פעולה עם ה - "Icelandic string orchestra" ועם המפיקים אלקטרוניים הבאים:
mark bell (lfo) – המפיק העיקרי של האלבום. אחד ממשתפי הפעולה העיקריים והחשובים יותר בדרכה המקצועית עד היום.
מרק בל הוא מפיק האוס אלקטרוני, ייסד את ההרכב האלקטרוני lfo.
שיתף פעולה גם עם "dépêche mode".
את ביורק הוא פגש לראשונה עוד באחת ההופעות האחרונות שלה עם השוגרקיובס. היא רצתה שישתתף כבר באלבומה הראשון debut ושוב בשני post, אבל אז הוא עוד היה עסוק מדי בלשחק עם הביטים שלו. היא התקשרה אליו שוב מספרד וסיפרה לו שהיא עובדת על אלבום שלישי, הזמינה אותו לבוא לשבועיים להוריד כמה ביטים. בסוף הוא נשאר חמישה חדושים ועבד איתה על כל האלבום.

*על העבודה עם ביורק הוא מספר שזה היה ממש כיף. זה הייתה עבודה מאוד משותפת.
הוא היה עושה מה שהוא רוצה ואז היא הייתה מורידה טראק שירה בלי לשמוע את זה אפילו פעם אחת. ככה הם תפסו הרבה רגעים יפים.
הם עבדו עם מוזיקאים מבריקים ובבקרים היו לומדים ביחד מקצבי פאנק מהמתופף trevor morias שהאולפן שהקליטו בו היה שלו.

עבודתם המשותפת נמשכה מאז ועד היום ואין ספק שיש לו השפעה רבה על עיצוב הסאונד שלה.

*ביורק מספרת עליו את אותם הדברים שהוא מספר עליה, וגם מציינת שהם חברים טובים ושלא הפסיקו לשתף פעולה מאז. היא מרגישה ברת מזל על שיתוף הפעולה איתו. ובאופן כללי, על כל האנשים שזכתה לעבוד איתם.
היא גם משבחת אותו בראיון אחר משנת 2007, לאחר שנים של עבודה ביחד, ואומרת שהוא אדם מיוחד, נדיב וחסר אגו. שהרבה פעמים היא מביאה אותו כדי לעבוד על טראקים שהם כמעט מוכנים. רוב הטכנאים רוצים להשתלט על הטראק, לשנות אותו לגמרי כדי שירגישו ששמו עליו את טביעת האצבע, אבל בל לא כזה.
לפעמים הוא אפילו נותן לה לבחור ביטים שהוא עצמו טיכנת כדי שתוכל לשחק איתם בעצמה ולעשות איתם מה שהיא רוצה. הוא אדם נדיר.

howie b

Mark 'spike' stent – מפיק בריטי. ממקסס גאון, כרגע הוכתר כממקסס האהוד ביותר בעולם. נושא מאחוריו רשימה ארוכה של אמני פופ ורוק שעבד איתם. יעבוד עם ביורק גם בהמשך (יצויין במקומות הרלוונטיים) ויקח חלק גם בעבודה על – "medulla".
 
Guy sigsworth:
"One of the things I love about working with Björk is the extreme contrast between the strict rhythms of the sequencer, and the completely free time of the acoustic tunes."guy

מפיק וקלידן. בפעם הראשונה עבד עם ביורק בטור העולמי הראשון שלה ותפקידו היה מוגדר מאוד לתפקידי קלידים ספציפיים. בטור העולמי השני הוא קודם למפיק המוסיקלי ותפקידו היה לתרגם את החומרים מהאלבום שיתאימו למופע לייב. (הוא מייחס חשיבות מירבית להצלחה בטור הזה לבחורה אירנית בשם ליילה עראב, מסמפלת שהייתה אחראית על הסמפלים האלקטרוניים בלייב.)
הפעם הוא לוקח חלק בעבודה על האלבום.


Markus dravs:

מפיק וטכנאי. מוכר בעיקר בשל עבודתו המשותפת עם בריאן אינו, שהואיל בטובו לחלוק איתו רבות מן הידע המוסיקלי והמקצועי שלו.
לביורק יש לו הרבה הערכה כמוסיקאית.
 
“Björk is very poetic in the way she describes the emotion of what she would like to express with a song – she’s adaptable in terms of whether it’s this or that bass-drum for example, but she knows exactly what the function of a particular instrument should be and what image it should portray. She definitely has things mapped out in her head, but there is a fair bit of experimentation going on into how to best transform that into a production.” markus

“A lot of times, Bjork would listen to an almost finished mix and then pick-up a Shure SM57 mic in the control-room, with the speakers on (with a bit of Urei compression on) and re-sing the lead vocal in order to adjust her singing dynamic to what she’s hearing at that point and then lay down a blinding performance, as she has got such great mic technique". markus

 
למרות שיתופי הפעולה זה האלבום הכי עצמאי שלה עד כה והיא מראה בו יכולות לסלול את דרכה עם כמה שפחות התערבות מצד אחרים., היא כבר ממש עושה מה שבא לה, ולדבריה – מחמיא לה מאוד שאנשים מוצאים בזה עניין.
היא מספרת שבפעם הראשונה הייתה לה בראש את התמונה הכללית של האלבום כולו והיא ידעה לבקש מאנשים תפקידים קטנים וספציפיים בתוך התמונה הגדולה. מפה היא כבר מתחילה להיות הרבה יותר בוסית.

האלבום כמובן מצליח וזוכה למעמד של אלבום זהב בארצות הברית. בשיאו הוא מגיע למקום הרביעי במצעד האלבומים הבריטי.

*ביורק יוצאת לטור עולמי נוסף עם ה – Icelandic string orchestra ומרק בל. היא מבצעת 23 שירים בהופעה.

הבמאי הדני lars von trier פונה לביורק בבקשה לשחק את התפקיד הראשי בסרטו החדש dancer in the dark, וכן מבקש ממנה להלחין את המוסיקה לסרט. ביורק לא מראה התלהבות לגבי ההזמנה לשחק בסרט אך הוא מתעקש ומצליח לשכנע אותה.
 
"I knew when I said yes that this would be not only my first role but also my last one. I'm very happy that it's to be this one."

הסרט יוצא בשנת 2000. ביורק זוכה בו בפרס השחקנית הטובה ביותר בפסטיבל קאן. היא מספרת שהחוויה הייתה לה קשה ושהיא סבלה רוב הזמן. היא לא תעשה את זה שוב. היא רואה עצמה כמוסיקאית, לא כשחקנית.

ספטמבר 2000 – ביורק משחררת את פס הקול המקורי של הסרט.
היא קוראת לו "Selma songs". האלבום כולל גירסה חדשה לדואט שלה עם thom yorke – "ive seen it all".

*מרק בל עבד איתה על פס הקול של הסרט ואף כתב לו שני שירים מבלי לקרוא את התסריט, אחרי שביורק סיפרה לו בקצרה את תמצית הסרט דרך הטלפון.

Mark 'spike' stent* עושה את המיקסים.

באותה השנה היא מתחילה לעבוד על הקלטות אלבומה הרביעי "vespertine"
הוא משתחרר ב- 27 באוגוסט 2001.


זהו אלבומה השקט ביותר עד כה ומתעסק בעולם החלומות הפנימי שלה.

"The album's very much about being alone in your house, in a very quiet sort of introverted mood and you whisper, you sort of improvise". Bjork


משתפי פעולה חשובים באלבום:

Guy sigsworth

Marius de veries

Matmos :

הרכב אלקטרוני – אקספרימנטלי – קונקרטי שמונה שני חברים – drew Daniel & martin Schmidt.
דניאל – אמריקאי מקנטקי שהיה פאנקיסט שניגן בלהקת פאנק ובו בזמן שר גוספל במקהלת כנסייה. הוא היה החבר היחיד במקהלה עם שיער ירוק.
מרטין ניגן פסנתר עד גיל 12. זה היה הרקע המוסיקלי היחיד שלהם. הם הכירו ב -1989 במועדון הומואים, דניאל היה רקדן גוגו במועדון ומרטין שאז ניגן בלהקת אינדסטריאל הציע להראות לו איך עורכים צלילים על המחשב. מאז הם זוג ועושים מוסיקה ביחד.
הם השכילו להבחין שהאינדסטריאל, הטכנו והנויז מתחילים להתאחד באופיים המוסיקלי ושהקהל מחפש משהו מתוחכם יותר, אז הם לקחו כמה צעדים אחורה אל הגישה הקונקרטית והניחו אותה במרכז המאה ה – 21.
 
"People were asking: 'What is there that doesn't just go boom, boom, boom?' " Schmidt says.

המוסיקה הקונקרטית התחילה לקרות כבר במאה ה – 19 אך לא החזיקה מעמד בעולם, אולי בשל הגישה של היוצרים שלא לקחו את המאזין בחשבון.
מטמוס הצליחו להחיות את הגישה הקונקרטית ומביאים אותה בצורה מתקשרת ומחוברת לזמן ולמקום.
הם מתעסקים בעיבוד אלקטרוני של צלילים קיימים (החל משפשוף מיקרופון קטןטן בשערות ועד כרסום וורדים) והופכים אותם לרעשים בלתי מזוהים ומיקרוביטים בעלי פאטרנים רתמיים שהמאה ה – 21 ראוייה להם.

אבל ברור שהקהל לא לא הבין אותם מיד. כבר ב – 1989 הם שיחררו שני אלבומים – "matmos" ו quasi-objects"". 1000 חתיכות שוחררו והשניים כבר ראו עצמם שוקעים באלמוניות.
 
"I had come happily to the conclusion," says Schmidt, "that no one would ever care."
 
רצה האל, ועותק של "quasi-objects" הגיע לידיה של ביורק.

היא פנתה אליהם וביקשה מהם להצטרף אליה לטור של 2001 ולהקליט איתה את אלבומה vesprtine"" ואת הבא אחריו – "medulla".
ההתחלה לא הייתה פשוטה ולקח להם זמן ללמוד את מבנה הפופ, ולהתאים את המבנים שלהם לאלו של ביורק, אך משהצליחו זה שינה את המוסיקה שלהם והפך אותה למתקשרת ומוסיקלית יותר, והם הפכו לכוכבים ולחלק מסצינת המוסיקה הפופולארית בן לילה, והם התחילו להעיז הרבה יותר.
 
"The world of electronic music is sort of po-faced and self-serious," says Daniel, "rehashing a lot of abstract gestures from the 1950s. But our songs are about something. They're about rhinoplasty, or the shape of a hurdy-gurdy -- they're about material things in the world."


הגישה החדשנית שלהם בתוספת הידע האקדמי הרב דחפה אותם למרכז הסצינה האקספרימנטלית.
פרט לשיתוף הפעולה עם ביורק הם שיתפו פעולה עם אמני פופ נוספים, עם מוסיקאים קלאסיים ועם טרי ריילי.

ההשג העצמאי הכי גדול שלהם נכון להיום – "the rose has teeth in the mouth of a beast" ,שיצא ב – 2006, שם אפשר לשמוע את ביורק בטראק אחד.
אך עושה רושם שדרכם רק התחילה.
 
"We want to make a piece that's played directly into the brain."matmos

 
שבאלבום הזה ביורק מספרת, היא הייתה הכי עקשנית. היא הלכה לאיזורים מאוד ספציפיים, ובגלל שעייפה מביטים גדולים התעסקה במיקרוביטים וירדה לפרטים.
בשביל זה היא הכניסה את matmos לתמונה.
התחום האקספרימנטלי תמיד היה אהוב עליה ופה הייתה לה את ההזדמנות להתעסק הרבה באקספרימנט של סאונדים.
השירה היא טבעית לה ובאה לה בקלות, לכן ההתעסקות בסאונדים וביטים הייתה בשבילה הרפתקאה. לגבי השירה השקטה, זה היה הקונספט של האלבום, כי התחשק לה ללחוש.
בעוד הומוג'ניק הביא את הצד החיצוני שלה, זה שבא במגע עם העולם, ווספרטיין נתן לה הזדמנות להביא צד אחר שלה, אישי יותר. זה שיוצא רק כשאתה לבד בבית עם עצמך, חולם בהקיץ.. מבשל.. קורא.. זה לא צד בודד או עצוב, רק אישי יותר.

*בשיאו, ווספרטיין מגיע למקום ה 8 בטבלת האלבומים בבריטניה ולמקום ה 19 בטבלת הבילבורד
בארה"ב.

(באלבום הזה ובכל האחרים יש משתפי פעולה רבים ושונים ובחרתי להכניס רק את אלה שעשו עם ביורק דרך ארוכה ולהרחיב על אלו שהשפיעו על המוסיקה שלה במיוחד.)

*ביורק יוצאת לטור של 35 הופעות – 31 שירים בהופעה. היא לוקחת איתה את צוות מטמוס.

4/11/2002 – ביורק משחררת שני אוספים. הראשון greatest hits שנבחרו על ידי קהל המעריצים שלה בהצבעה שנערכה באתר המעריצים הרשמי.
השני – family tree- אוסף של 6 דיסקים המתעדים את דרכה המקצועית החל מגיל 15 (קטע שהלחינה על החליל), לתקופת השוגר קיובס וממשיך דרך קריירת הסולו שלה, כולל דברים שעבדה עליהם עם graham massey & mark bell כדוגמאת ביטים. אחד מהדיסקים מכיל את הבחירות שלה ל – greatest hits. 3 מיני דיסקים מחולקים לפי קטגוריות של root, beat, strings.
האוסף מכיל גם חומרים נדירים שלא שוחררו מעולם.

*גם לכבוד ה – greatest hits היא יוצאת לסיבוב הופעות ומבצעת בו בעיקר שירים מהומוג'ניק ווספרטיין. 28 הופעות. סה"כ 32 שירים זוכים לביצוע. ה - Icelandic string orchestra ומטמוס מצטרפים אליה גם בסיבוב הזה.

2002 - ביורק מתחתנת עם אמן הוידאו ארט Mathew barney והם מייצרים ביחד ילדה.

2004 – ביורק מתבקשת לכתוב שיר לכבוד טקס הפתיחה של המשחקים האולימפיים ביוון. מהבקשה נולד השיר oceania, שיסלול את דרכו אל האלבום עליו היא עבדה באותם הימים – מדולה.
 
בפוסט הבא נכיר לעומק את התקליט medulla, תקליט שכולו מתבסס על הקול האנושי.

המאמר נכתב במסגרת קורס פרספקטיבות מוזיקליות ב- "Muzik” - בית ספר גבוה ליצירה והפקת מוזיקה", בהנחיית עמית הכט


השאירו תגובה

לחצו על הכפתור על מנת להכנס באמצעות הפייסבוק שלכם בכדי להשאיר תגובה

Connect

לפוסט זה יש 0 תגובות