הרשמה לניוזלטר
מידע והרשמה ל -Muzik
שם
טלפון
מייל
נושא
שלח
The Knife- למה הם מתחבאים? וממה?
אורלי איתן
| רביעי | 30.05.12 |
The Knife- למה הם מתחבאים? וממה?
חלק שביעי ואחרון מתוך עבודת המחקר על Silent Shout של הצמד השבדי – The Knife, מאת אורלי איתן.
בפוסט האחרון נבחן את הסממן הבולט ביותר של השניים – ההסוואה, התחפושת. על מנת לעשות זאת נסקור את האלמנטים בהם הם משתמשים - מסכה, עורב וגורילה.

מסכה
חפץ המכסה חלק מן הפנים או את כולם, ולעתים גם חלק מן הראש. המסכה משמשת כסממן לאפיון דמות באירועים קהילתיים כגון טקסים דתיים בתרבויות מערביות ושאינן מערביות (ארצות אפריקה והמזרח). מקור המילה 'מסכה' הוא כנראה מן המילה הלטינית Masca שפרושה רוח רפאים, ומערבית (ג'סטאר), שפרושה 'אדם בתחפושת' .

ביוון הקדומה שימשה המסכה כאביזר בתיאטרון. הסיבות לשימוש במסכה היה להצגת רגש, לתיאור דמויות נשים (אשר לא הורשו להופיע בתיאטרון היווני), וכן מבנה המסכה איפשר הגברה של קול השחקן בתיאטרון היווני הפתוח. המסכות נשאו אופי סאטירי או טראגי, בהתאם למחזה.

בקומדיה דלארטה במאה ה־15 שימשה המסכה לתיאור דמויות קבועות ומזוהות של טיפוסים. מסכות אלו מגדישות ומגזימות את תווי הפנים ויוצרות מעין קריקטורה של הדמות.

ברנסאנס המסכה הייתה אביזר שמשתמשים בו בחיי היום יום בנשפי מסכות וביציאות לבילויים כשהיא משמשת מסתור.

בתיאטרון השייקספירי תפקיד המסכה לגרום לכך שהדמות לא תזוהה על ידי הדמויות האחרות על הבמה. אצל מולייר המסכה ממשיכה את תפקידי הקומדיה דלארטה, המסכה הייתה לצורך הגזמת החיסרון המרכזי או הפגם של הדמות.

המסכה נתפשה בימי הביניים כייצוג שלילי כיוון שהיא מסתירה את האמת ואת העומד מאחוריה. דמות המסכה הופכת בשל כך למעין דמות שד או יצור גרוטסקי.
בציור של המאה ה - 19 בולטים ציוריו של הצייר הבלגי ג'יימס אנסור, אשר צייר מסכות תיאטרון רבות. בציור המתאר את כניסת ישו לירושלים מופיע המון גדול כשפני האנשים הם פני מסכות. המסכה נתפסת כאן כאלמנט חברתי המביע צביעות.
בספרות, כמו באמנות הפלסטית, ניתן למסכה תפקיד משמעותי. לעתים הוא מרמז על יושרו של האדם. לעתים, כמו בספר "האיש במסיכת הברזל" מאת אלכסנדר דיומא האב, מצביעה המסיכה על יושרו של השבוי אל מול הצביעות של הסובבים אותו. תפקיד דומה ניתן למסכה בסיפור 'פנטום האופרה', שבו המום הפיזי של הגיבור והסתרתו במסיכה מהווים ניגוד אל טוהר ליבו.[31]
במאה ה - 18 המסכות שימשו ככלי הגנה נגד הדבקות במחלות ונטבלו בבשמים למניעת ההדבקות במגפה.
המסכות עשויות בדר"כ מעיסת נייר, גבס או מעור.
הדמויות והמסכות הקרנבל המסכות בונציה הן מסוגים שונים:
מסכות באכחוס ודיוניסוס מהתקופה היוונית והרומית.
מלאכים ושטן (אנג'לוס ודיאבולוס) מימי הביניים.
מסכות רנסנס ובארוק.
דמויות מה"קומדי דל- ארטה" בהן מובע דגש מוחצן או רעיון אידיאי.
"מסכותשל רעיון", דמיוני ויצירתי, היכולות להיות מנותקות מהמציאות או להיות מושפעות מאירועים היסטוריים או מהפוליטיקה.
מסכות ונציאניות המסתירות עיניים ופה.
"רופאי המגפה" עם אף ארוך במיוחד, יש הטוענים כי כיסוי האף מקורו בהגנת האף מפני פגיעת המגפה בימי הביניים.
דמויות מהקומדיה האלוהית של דאנטה או דמויות המוות (el morte) ומלאך המוות.
מסכות "הפסל החי" מבוססות על מסיכת בסיס ללא הבעה, גם אם הן צבועות או מצוירות, נותנות תחושה ערטילאית ומנותקת, זהו קלסתר אידיאלי המנותק מהמציאות.[32]
 
גורילה
הגורילה כבד תנועה, מבנה גופו מגושם ותנועתו מסורבלת. הוא נע על ארבע גפיו. הרגליים קצרות ועבות. הנחיריים עבים ושטוחים והאוזניים קטנות. הזרועות ארוכות וחזקות והחזה חסון ושרירי.
הגורילות חיים בלהקה המורכבת מזכר בוגר וחסון בן 10 שנים לפחות המנהיג את הקבוצה ועוד מספר נקבות המתקבצות אליו וכן חיים בלהקה צאצאיהם המשותפים עד הגיעם לבגרות מינית.
אין הם חוששים מאף חיית טרף שתפגע בהם. בשל גודלו וחזותו המאיימת, נוצר לגורילה דימוי של חיה אכזרית ומסוכנת, והגדיל לעשות הסרט "קינג קונג" שתיאר את הגורילה כיצור תוקפני מאוד, אך, לאמיתו של דבר, זהו יצור שוחר שלום הניזון מצמחים כעלים, שורשים ומפירות, ובינו לבין תיאוריו בחלק מן הסיפורים אודותיו אין כל קשר עובדתי למציאות. אמנם הגורילה חזק וכוחו רב, האדם הוא אויבו היחיד והוא אינו פוגע בו מיוזמתו כלל וכלל. אל מול איום אפשרי מגיב מנהיג הלהקה בשאגות ובתיפוף על החזה, אך בהיעדר גירוי אלים, הגורילה נותר חיה עדינה.[35]

עורב
סוג של ציפורים ממשפחת העורביים. העורבים הם לרוב בצבע שחור, בעלי רגליים קצרות וחזקות ובעלי מקורים מסיביים. הם אוכלי כל, אך הם מעדיפים בשר ובמיוחד נבלות.
העורבים הם חיות חברותיות ולעתים נאספים לקבוצות גדולות, אך אינם יוצרים מושבות. כל זוג עורבים מקים לעצמו קן, בדרך-כלל לא יותר ממשטח זרדים, ושני בני הזוג דוגרים על הביצים ומאכילים את הגוזלים.
סוג זה מראה סימנים של אינטליגנציה גבוהה במיוחד, ואחד המינים (עורב קלדוניה החדשה) נחקר לאחרונה מכיוון שנראה שהוא עושה שימוש אינטנסיבי בכלים. מינים שונים של עורבים אף הראו סימנים ראשוניים של כישורים לשוניים ויכולת תקשורת לטווחים ארוכים. ניתן לאלף אותם ואף ללמד אותם לחקות קול אדם, בדומה לתוכי.[33]
עורב שחור העורב השחור מעדיף שטחים פתוחים למחייה: טונדרה חסרת עצים או יערות נטושים, הרים ומצוקים, חופי ים, גדות נהר גדולים, מישורים ומדבריות.
למין חד-צורתיות זוויגית, על אף שלעתים הנקבות קטנות במעט מהזכרים.
עורבים שחורים מפגינים בהתנהגותם יכולות אינטליגנציה ודינמיקות חברתיות מורכבות ומסוגלים לפתור בעיות חדשות בדרכים חדשניות.
לעורבים מערכת תקשורת קולית ייחודית ומגוונות, הקולות מושמעים באמצעות הגרון וכן על ידי הקשות מקור וניעור כנפיים. נמצא כי הקולות משרתים בין 15-33 הקשרים חברתיים שונים ולמטרות שונות: קריאות אזהרה, קריאות מרדף, קריאות הנאה וקריאות הגנה ופרסום הטריטוריה. נטען כי המין מחקה בעלי חיים שונים, אך עניין זה לא תועד באופן חד משמעי, סביר יותר כי קולות אחדים שנשמעו הזכירו קולות בעלי חיים אחרים. פריטים צעירים נוהגים לפתוח בקונצרט קולות הנמשך דקות עד שעות אחדות ומקיף מגוון קולי, כל זאת כהתנהגות חברותית תוך מינית.
לעורבים גם תקשורת פיזית מפותחת, כאשר תצוגות שונות מסמלות איום ופיוס ובאות כדי לשמר את מעמד הפרט בלהקה   [34]

(הדגשות שלי א.א.)

מסקנותי - הם בעצם מתחפשים ללוחמי צדק, כגורילות- מחפשים לתקן, 'עושים שרירים' רק כשיש איום אמיתי, אצלם הכח מתבטא בסאונדים חריפים, במילים נוקבות, בסוג של זלזול בפסגת השאיפות כביכול בתעשייה- גראמי. גורילות חיות בלהקה שבה גבר אחד ועשרות נקבות, כדימוי נוסף לשליטה הגברית ודיכוי הנשים בתעשיה.
המסכה היא אביזר חיטוי בשבילם. מהלכלוך, המגיפה- הנושאים שאותם רוצים לתקן, להציג. מה שמעוות בעיניהם. שחיתות בפוליטיקה שבעולם האמנות. נתינת תקווה והזדמנות לחסרי היכולת (האלבום של האסירות).
מנתקים עצמם מהמציאות באופן אישי, ע"מ לבקר אותה בעולם הדמיון הקסום שלהם. אבל בעצם לא אומרים את הדברים בפנים- מתחבאים גם מאחורי אמירה, שאולי לא באמת נכונה לגביהם- הצביעות, אי אפשר לראות מבעד למסכה את תווי הפנים משתנים כשהם מביעים משהו, וכן לא ניתן לדעת, לעולם באמת מהי הכוונה, והאם היא אמיתית, או שהכל בדיחה אחת גרוטסקית על חשבון המאזין.
רואים עצמם כרופאים של האנושות אולי, מבחינה מסוימת. גם בטקסטים, בסאונד ובויז'ואל זה בולט החוצה- למשל הקליפ ל [We Share Our Mother's Health [35 שיוצר ע"י מוטומישי נקאמורה, אמן פלסטי מינימליסטי יפני35, מראות שורות שורות של כלי ניתוח וגם בטקסט ניתן למצוא תחושה סיעודית.
מפחדים מהכל לדעתי, מלהפגע מהקהל, מהתעשייה- למרות שלא רואים עצמם ממש חלק ממנה, מפחדים להפסיק לעבוד, מפחדים מעצמם, מפחדים מהאנושות וממעשיה אבל עם זאת מאוד אמיצים ולא מתפשרים, כמו גורילה שמאיימים עליה, הם יחשפו שיניים, יקפצו אגרופים וינשכו כשצריך. ינשכו את האזניים- סאונד, יכו בעיניים- ויז'ואל, ויאכלו את הראש- טקסט.
כעורבים הם משנים את הסאונד, חלק מהתפיסה החברתית. במידת מה- מבדילים עצמם יותר מהסביבה, יותר מורבידים, יותר מיזנטרופים, אוכלים את שאריות הבשר שהשאירה אחריה החברה להקרב- מיעוטי הכח, חסרי היכולת, נושאים וסיטואציות שפלות שנוצרי ע"י בני אדם בעלי כח, בני אדם על ערש דווי, חסרי אונים מול אהוביהם חסרי אונים.
שינויים בסאונד ובויז'ואל כהסבר נוסף לאמירות, לפעמים כהסבר שאולי נשכח בכתב או בסאונד, עוד אינפורמציה שהצרכן שלהם צריך לקחת בחשבון.
כאשר הם מראים את עצמם אותו הדבר, זוג גורילות או זוג עורבים, הם מבטלים את ההבדל בינהם, מגדרית, פיסית, מבחינת יכולות, הם שווים לחלוטין, שניהם עומדים מאחורי הנאמר, הנשמע והנראה גם אם זה צבוע בעיני מישהו, גם אם זה צבוע בעיני עצמם (מלבד מכירת הסינגל לסוני, למרות שהם יודעים שבלעדי המהלך הזה, לא היה להם אולפן וציוד או אפשרויות לעשות את האלבום הזה כפי שהוא, או בכלל).
 
" The Knife don’t do anything by half, and they don’t do anything twice. ..repetition a cop-out. " (Craig McLean)

אני לא מסכימה עם אמרה זו, משום שבשמיעת כל האלבומים, והכרות עם הטקסטים, המלודיות, הסאונדים, הקליפים, תמונות יחסי הציבור, קריאת ראיונות, מחקר ופיתוח הגעתי למסקנה שהם כל פעם משכללים את עצמם מחדש, הדבר לא נגמר בשיר אחד באלבום אחד, חלקים ממלודיה יופיעו בעוד שיר באותו אלבום ובאלבום שאחריו, יש סאונדים בשירות שקיימים עוד מהאלבום הראשון והתפתחו גם ברביעי, הנחקר, Silent Shout, הנושאים נשארו עד לכדי מיצוי מקסימלי מבחינתם, ואולי זה עוד לא לגמרי קרה, בחירת אנשי הויז'ואל, גם אם היא מתגוונת תמיד תהיה מדוקדקת ומדויקת, כל העשייה שלהם מכוונת, ברמות של מחקר ופיתוח נאנו-מיקרוסקופי ולטווח ארוך, לא כמו קעקוע של פיה באחה"צ הביל ומשעמם, אלא יותר כמו נמלה שאוגרת מזון לחורף, הם עושים את המוסיקה הזו בשבילם, בדיוק כמו שהם אומרים, לא באמת מעניין אותם אם יקנו אותה, אם יבינו אותה, הם מאוד ישמחו שכן, ישמחו שעוד אנשים יצטרפו למטרה, יבינו, ואולי גם יכלכלו אותם תוך כדי.
האלבום החדש יצא בסוף ינואר 2010, והוא שונה.
הכיוון שונה לחלוטין. הם הולכים עוד יותר אחורה מהילדות שלהם, ומהשוביניזם המקראי שבו נלחמו באלבומים הקודמים.
הם מתעסקים בספרות ההתחלה של כולנו, ספרו של צ'רלס דרווין- 'מקור המינים', שבחלקו גם מכתבים למשפחתו בעת חקירות אנתרופולוגיות. הספר שהיה המקור לבסיס הגזענות ובראשה האנטישמיות.
האם הפעם הם הולכים להתחיל להלחם בנושא זה? ייתכן, לא שמעתי את האלבום מספיק כדי להכנס לפרטיו.
הפעם הם פחות לבד והאלבום הוא שיתוף פעולה עם אנשים בעלי אג'נדות הפקה חזקות משלהם.
יכול להיות שהם יצרו תנועה פוליטית-מוזיקלית חדשה, מעין ילדי פרחים נבולים חדשים.

המאמר נכתב במסגרת קורס פרספקטיבות מוזיקליות ב- "Muzik” - בית ספר גבוה ליצירה והפקת מוזיקה", בהנחיית עמית הכט

 


לכל הפוסטים בסדרה:

חלק ראשון: The Knife \ Silent Shout

חלק שני: The Knife - האחים לבית דרז'יאר

חלק שלישי:  Fever Ray & Dj Coolof

חלק רביעי: צעקה חרישית בשדה הקרח הקפוא

חלק חמישי: The Knife - Silent Shout - המשך ניתוח האלבום

חלק שישי: The Knife - Silent Shout – לפני סיום

חלק שביעי: The Knife - למה הם מתחבאים? וממה?


 
רשימה בבליוגרפית:

1. theknife.net
2. theknife.net
3. Interview with The Knife
4. http://www.forestfamilies.se/biography.asp
5. דת' מטאל סקנדינבי
6. גטבורג
7. –
8. Andreas_Nilsson
9. First_Floor_Power
10.www.guerillagirls.com/
11. www.ica.org.uk
12. Johan_Renck
13. Rickard_Engfors
14. The Knife - Pass this on
15. The Knife - Pass this on
16. Röyksopp
17. http://royksopp.com/
18. Royksopp - The_Understanding
19. Silverbullit
20. http://en.wikipedia.org/wiki/Robyn
21. http://www.agencevu.com/photographers/photographer.php?id=160
22. http://en.wikipedia.org/wiki/Brille_Records
23. http://en.wikipedia.org/wiki/Deus_(band)
24. http://en.wikipedia.org/wiki/Mount_Sims
25. http://www.rostronrecords.net/daten/about.html
26. http://www.myspace.com/vanriversandthesubliminalkid
27. http://feverray.com/biography/
28. http://www.youtube.com/watch?v=_rXjeANAPDs
29. http://www.youtube.com/watch?v=X_aIHHt-Aoo&feature=related
30. http://www.residentadvisor.net/feature.aspx?749
31. http://www.lifelounge.com/The-Knife.aspx
32. http://www.gotravel.co.il/travel/?p=430&menu_name=%D7%90%D7%99%D7%98%D7%9C%D7%99%D7%94%20-%20%D7%A7%D7%A8%D7%A0%D7%91%D7%9C%20%D7%9E%D7%A1%D7%9B%D7%95%D7%AA%20%D7%91%D7%95%D7%A0%D7%A6%D7%99%D7%94
33. http://he.wikipedia.org/wiki/עורב
34. http://he.wikipedia.org/wiki/עורב
35. http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%92%D7%95%D7%A8%D7%99%D7%9C%D7%94
36. http://blog.podbop.org/archives/2006/09/18/the_knife_from_studio_to_stage/
37. http://www.musicsnobbery.com/2006/09/the_knife_the_m.html
38. http://www.popmatters.com/music/interviews/knife-060922.shtm

*31. http://he.wikipedia.org/wiki/מסכה
 
השאירו תגובה

לחצו על הכפתור על מנת להכנס באמצעות הפייסבוק שלכם בכדי להשאיר תגובה

Connect

לפוסט זה יש 0 תגובות