הרשמה לניוזלטר
מידע והרשמה ל -Muzik
שם
טלפון
מייל
נושא
שלח
Open Your Mind #2
עמית הכט
| חמישי | 22.01.15 |
Open Your Mind  2

והפעם בפינתו של עמית הכט:

  • איגי פופ פונה ליוצרי מוזיקה צעירים לגבי עתיד תעשיית המוזיקה
  • שתי להקות רעש מעניינות
  • והמלצה לסיום על שתי יוצרות

 

נפתח בהפניה יפה שקבלנו מיונתן מרקוס, תלמיד שנה ב' במסלול המלא:

איגי פופ פונה ליוצרי מוזיקה צעירים לגבי עתיד תעשיית המוזיקה

קצת קשה לחשוב על איגי פופ כמרצה. אבל זה אכן קרה: הוא הרצה השנה במסגרת ההרצאות The John Peel Lecture של ה-BBC לזכר שדרן הרדיו הבריטי האגדי).

IGGY POP

מסתבר שפופ עובד כבר כשש שנים כשדרן בתחנת הרדיו של ה-BBC , והוא מסביר כי כמוזיקאי הנאמן לעצמו ועצמאי הוא חייב לעשות את זה, כי אינו יכול להתקיים עוד רק ממכירות המוזיקה שלו. לכן הוא מופיע בנוסף בפרסומות. את המוזיקה שלו הוא מעדיף לעשות היום בזול, ולא עבור רווח או כסף. פופ רואה בכך את האפשרות היחידה להישאר נאמן לעצמך כמוזיקאי בעידן הנוכחי ובעתיד. כותרת ההרצאה שלו (שכדאי לשמוע עד הסוף) היא: "Free Music in a Capitalist Society". פופ טוען שהמטרה של אתרים כמו You-tube, השייכים לתאגידים, היא להפוך את המוזיקה, כתוצר בפני עצמו, למשהו חסר ערך. הרווחים מהמוזיקה מתקבלים מהשימוש בה ע"י מדיומים אחרים ותאגידים. מי שמפסיד מההתפתחות הזו בחברה הקפיטליסטית של הדורות האחרונים הוא היוצר העצמאי, שהמוזיקה שלו נצרכת בחינם, ומטרת השוק היא להפוך אותה לחסרת ערך בפני עצמה. מי שמרוויח מזה הם אמנים תאגידים כמו להקת U2 למשל, שמשתמשים במוזיקה שלהם כפלטפורמה לקידום חברות תאגיד כמו Apple. המוזיקה עצמה היא כבר לא העניין בשוק הקפיטליסטי של ימינו. לכן על מי שמעוניין לעסוק במוזיקה כאמנות לא לעשות אותה לצרכי פרנסה ורווח. מבחינת פופ זו בשורה אופטימית, כי היא משחררת את המוזיקאי מחלום הבלהות של דורות המוזיקאים האחרונים - הצורך בהצלחה ובהכנסה כלכלית והפשרות האמנותיות שבאות עם זה, כמו גם תחושת הכישלון הצורב, כאשר למרות כל המאמצים ההצלחה והרווחה הקפיטליסטית מסרבת לבוא. הסיפור העצוב של פופ על להקת הרמונז בהקשר זה הוא מרתק.

פופ מדגיש את חשיבות החינוך והלימוד בהתפתחות האישית שלו כאמן, ומברך את כל העוסקים בדבר. הוא רואה את היכולת ללמוד ואת המחויבות ללמד מוזיקה כחלק מכריע מהמאבק על שמירת גחלת המוזיקה האותנטית בדורות הבאים. הוא מבדיל בין יוצרים סקרנים, חוקרים וחסרי יכולת לפשרה אמנותית כמוהו, כגון פיטר גבריאל או בוב דילן ו-תום יורק, לבין יוצרים מוזיקליים העסוקים בלהפוך לתאגיד, כפי שפופ מגדיר את זה. מדובר בשתי תפיסות עולם מקצועיות שונות. על הוצאת אלבום הסולו האחרון של יורק ברשת הוא מברך כמודל עסקי אלטרנטיבי ואתי שאפשר ללמוד ממנו כמוזיקאי חופשי לדורות הבאים.

יש כאן ניתוח כנה, אמיץ וחף מכל התלהמות וסנטימנטליות של נושאים שכל הניגש לעסוק במוזיקה היום מתלבט בהם. פופ אומר את הדברים עם הרבה הומור ובתיבול של סיפורי רוק'נרול טובים ויפים. מומלץ להאזין וללמוד.

 

שתי להקות רעש מעניינות

בהמשך לדבריו של איגי פופ על אמנים ולהקות שהולכים עם האמת האמנותית שלהם עד הסוף:

Dope Body הם הרכב נויז אמריקני מבולטימור הנחשב לממשיך דרכה הצעיר של להקת Rage Against The Machine. הם הוציאו השנה אלבום אדרנלין מצוין בשם Lifer הלוכד את האנרגיה וההתלהבות של ההופעות שלהם באופן נאמן יותר מאלבומים קודמים.

Goat הם הרכב רוק ניסיוני אלמוני משוודיה שמופיע עם מסכות כבשים בלבד ויוצר מוזיקה רועשת ורוחנית. הם הוציאו השנה אלבום בשם Commune עבור הלייבל sub pop שהוא יצירה הבנויה משכבות של מריחות סאונד ורעש ודגימות של יוצרים אפריקאים איזוטריים שמתחברים לאווירה שבטית. הנה השיר Words מהאלבום וביצוע לייב לשיר אחר ממנו בשם Talk To God להדגמת ההיבט השבטי.   


המלצה לסיום על שתי יוצרות  

יסמין חמדאן הקימה יחד עם זאיד חמדאן את להקת Soap Kills החלוצית בביירות ב-1997. אחר כך נדדה מאירופה לארה"ב בחיפוש אחר זהות ובית. השנה היא קוצרת פירות וזוכה להכרה ולפרסום בצדק בזכות ביצוע שלה לשיר Hal בסרט הפולחן Only Lovers Left Alive של הבמאי ג'ים ג'רמוש. מומלץ לצפות בביצוע היפיפה ובסרט.   

המפיקה והזמרת הכווייתית Fatima Al Qadiri חיה ויוצרת מוזיקה אלקטרונית בארה"ב ונעה בין זהויות, ז'אנרים ותחפושות בכל שיר. בשנה שעברה היא הוציאה Ep אינסטרומנטלי מעניין בשם desert Strike שצייר חוויות שלה ממלחמת עיראק. השנה היא מוציאה את Asiatisch, שממצב אותה רשמית כיוצרת אלקטרונית מבטיחה. הנה Shanzay מתוכו, גרסה אלקטרונית (בסינית) לשיר Nothing Compares To You של Sinead O'Connor. אל קדירי לא שרה אלא חברה מסין. 

השאירו תגובה

לחצו על הכפתור על מנת להכנס באמצעות הפייסבוק שלכם בכדי להשאיר תגובה

Connect

לפוסט זה יש 0 תגובות