הרשמה לניוזלטר
מידע והרשמה ל -Muzik
שם
טלפון
מייל
נושא
שלח
Open Your Mind #1
עמית הכט
| רביעי | 24.12.14 |
Open_Your_Mind_–_עמית_הכט

והפעם:

·         רשימת Perfect Jazz Recordings של מגזין הניו יורקר:

 

ריצ'רד ברודי, בדרך כלל מבקר קולנוע של מגזין הניו יורקר, פרסם לפני כמה שבועות רשימה של הקלטות הג'אז המושלמות. זאת, בתגובה על רשימה מקבילה של מבקר המוזיקה הפופולארית של המגזין, סשה פרר-ג'ונס (שעוררה הדים), המונה את הקלטות המוזיקה המושלמות של כל הזמנים תוך התעלמות מוחלטת מאמני ויצירות ג'ז. ההצדקה לכך היא שפרר-ג'ונס עוסק מבחינתו ביצירות סאונד מושלמות, כלומר הקלטות שמאחוריהן עומדת מחשבה הפקתית כלשהי ושימוש יצירתי ומשמעותי באמצעי אולפן וסאונד על מנת לגעת בשלמות. רוב תקליטי (ויוצרי) הג'ז, בניגוד לכך, מקדשים את הפרפורמנס ואת הנגינה. האולפן מבחינתם הוא במקרה הטוב כלי תיעוד ניטראלי בלבד. ברודי, כחובב ג'ז מושבע, הרגיש שזו ההזדמנות להעלות שאלות לגבי הפקת מוזיקה ומהותה.

מהו תפקידו של המפיק? להיות אשף אולפן מבריק המשתמש בחומרים (ובאמנים) העומדים לרשותו רק כאמצעי להפגנת הוירטואוזיות והשליטה שלו באמצעי האולפן? או שמא תפקידה של הקלטה מושלמת היא היכולת ליצור חיבור מרתק בין נגנים ויוצרי מוזיקה מבריקים ולהקליט את המפגש ביניהם ואת האנרגיה שהוא מייצר בזמן אמת ללא תכנון או התערבות כלשהי? שתי התשובות והגישות לגיטימיות, אבל עושה רושם שהדגש בשנים האחרונות הוא על אמנות האולפן. לדעת ברודי הגיע הזמן לחזור ולעסוק בהקלטת הפרפורמנס כאמנות הפקה לא פחות תובענית, אמנותית וויטאלית. כמות גדולה מדי של הפקות בימינו נשמעות אולי מושלמות ומבריקות, אבל גם מעט חסרות חיים. תפקיד לא פחות חשוב של מפיק טוב הוא לייצר חיות וקסם בנגינה ובביצוע. לדאוג לליהוק ולאינטראקציה הנכונה בין נגנים ויוצרים. להקליט את הקסם באולפן מבלי להפריע לו או אף לקטוע אותו בזמן אמת משיקולי שלמות הקלטה או ניסויים אולפנים.      

Max Roach, 1968. CREDIT PHOTOGRAPH BY GUY LE QUERREC/MAGNUM

במקרה זה, לדעת ברודי, הקלטות ג'ז כמו Out There של אריק דולפי או Peace של Archie Shepp המככבות בראש רשימתו, הן בין ההקלטות המושלמות של כל הזמנים. הוא קורא ליכולת ההקלטה הזו 'ללכוד את השלמות במקרה' וגם 'להקליט את הנשמה בפעולה'. אלה הגדרות יפות ושתי הרשימות עוררו לא מעט רשימות נוספות של הקלטות מושלמות ברשת וגם דיון ער. למשל: האם חייב להיות ניגוד או הפרדה בין שתי הגישות? ומה עם מפיקים כמו תיאו מצ'רו, בריאן אינו, תום וילסון או סטיב אלביני, שמשלבים בוירטואוזיות ורגישות בין שתיהן? אלה חלק מהשאלות עליהם גם מתווכחים לא מעט מורים ותלמידים בבית הספר.  

יהיה מעניין להרכיב רשימת הקלטות רוק או מוזיקה אלקטרונית על בסיס הקריטריונים של ברודי, כלומר הקלטות מושלמות של רוק או מוזיקה אלקטרונית שהפרפורמנס החי עומד במרכזן. למשל -The Gumbo Variations (1969) או Sister Ray (1968) במוסיקת הרוק ו-Live At The Liquid Room (1996) או Decks, Efx & 909 (1999) במוזיקה האלקטרונית. כדאי להאזין לפלייליסט המלא של שתי הרשימות. יש שם לא מעט בחירות מעניינות ותגליות.

להמשך האזנה - Tatran הרכב ישראלי צעיר וטוב שבוחר בגישה של ברודי בהקלטות שלו.






·         תחייה מחודשת לאמנות הרמיקס?

 

יצירה כתובה? ג'אם? קטע אקלטרוני? שיר? ההתנסות בפורמטים שונים של יצירה והבחירה בפורמט הנכון ליצירה האישית הן שאלות שיוצרים (ותלמידים) עוסקים בהן. למשל פורמט הרמיקס:  

הרמיקס נראה בימינו כאמצעי טכנולוגי להתאמת שירים או קטעים מסוימים לז'אנר או לקהל מועדונים מסוים. בשנות השמונים והתשעים הוא היה פורמט אמנותי. אמנים כמו Larry Levan      ו-Walter Gibbons, Matthew Herbert , Dj Shadow ו-Andrew Weatherall השתמשו בפורמט כשדה התמודדות ופרשנות מרתק עם יצירותיהם של יוצרים אחרים והגיעו להישגים דומים לאלו של הקאבר בשנות השישים (נזכיר פה רק את Walk On By של אייזק הייס, את אינספור הפרשנויות המבריקות של נינה סימון לשירים ואת All Along The Watchtower של ג'ימי הנדריקס). כמו הקאבר, ירד הפורמט לאחר עידן שיא והפך לפונקציונאלי ושיווקי. רמיקסים מצוינים המשיכו לצאת לאור באלמוניות ובאופן מפוזר, אבל עבור אמני אולפן אמיתיים הרמיקס הפך לעוד אפשרות שלעיתים רחוקות מניבה פירות. לאחרונה נראה שזה משתנה.

הנה המלצה לרמיקס שלActress  אחד היוצרים השחורים המעניינים הפועלים כיום באנגליה שנותן פרשנות רדיקלית ויצירתית לשיר Rumble של הזמרת קליס והמפיק Dave Sitek. מומלץ לשמוע גם את האלבום היפה Ghettoville של Actress שיצא השנה.

 

·         סיאטל עוברים לשחור

 

הנה קטע היפ הופ מצוין של צוות מפיקים לבנים בשם clipping (MC Daveed Diggs, William Huston, Jonathan Snipes) שבאו ממוזיקת noise במקור וחתומים בלייבל הגראנג' המקורי sub pop, שהתחיל להפיק היפ הופ מחתרתי בשנים האחרונות.


השאירו תגובה

לחצו על הכפתור על מנת להכנס באמצעות הפייסבוק שלכם בכדי להשאיר תגובה

Connect

לפוסט זה יש 0 תגובות