Muzik Bands – חדשות מוזיקה
חפש
מלאו פרטים
וניצור איתכם קשר בהקדם
שלח
הצטרפו אלינו
 width=

 
עמוד הבית    חדשות    Muzik Bands

Muzik Bands

  שואוטיים! - ההרכבים בהנחיית תמר אייזנמן, עדו בוקלמן ואמיר בן עמי עולים לבמה להופעה ראשונה! אירוע החודש

צפו לערב גדוש בהופעות ביום רביעי ה-6.3, אז יעלו על במת ה"אזור" כמה מההרכבים המבטיחים ביותר של Muzik, אשר עובדים בצמוד זה זמן מה עם שלושה מהמוזיקאים האיכותיים בישראל - תמר אייזנמן, עדו בוקלמן ואמיר בן עמי. לקראת ערב ההופעות תמר ועדו מספרים לנו על תהליך הגיבוש של ההרכבים, על המתרחש בסדנאות ועל המעבר ההדרגתי בין קבוצת נגנים מקרית להרכב-להקה אמיתי. בעוד שעדו מתמקד בג'אז חופשי ומאולתר, תמר מגיעה מעולם השירים והפזמונים. לכל אחד מהם גישה שונה מעט ולכן מעניין לשמוע על האופן בו הם עובדים עם המוזיקאים הצעירים באותה סביבה.

- מה בעצם הופך קבוצת אנשים שאוהבת לנגן ביחד להרכב מקצועי? משהו שהוא מעבר לג'ימג'ום בשביל הכיף בלבד?

עדו: "קודם כל נתחיל מזה שהמילה 'ג'ם' - לא משתמשים בה. כשהם לפעמים אומרים, ממקום חיובי כמובן, 'בואו נג'מג'ם', אני אומר 'לא - בואו ננגן'. זה כבר מרגיש אחרת כי אנחנו בעצם אומרים בואו נאלתר אמנם, אבל עם כוונה מאחורי זה. אני מנסה לחבר את האנשים ממקום אחר, שלאו דווקא יבואו ויעשו את הדברים שהם כבר מכירים ויסתגרו בפינה המוכרת שלהם. זה יוצר משהו מאוד מעניין בתקשורת בינינו".
תמר: "הרכב מקצועי הוא הרכב שחבריו מסורים ומחויבים לתהליך המשותף. הניסיון הופך אותך מחובבן למקצוען. ההתמדה, תשומת הלב לנקודות החולשה בהרכב. מדובר בעבודה נקודתית מעמיקה, לצד הרחבת הידע ההשראה והתעוזה".

- כיצד מתבצע התהליך של גיבוש ההרכבים בסדנאות? האם אתם בוחרים נגנים פרטנית או שהם מגיעים כבר מגובשים כלהקה?

תמר: "אנחנו מקיימים אודישנים במסגרת להקתית, עורכים שיחה קלה של הכרות ורצונות, דיון עם שאר המדריכים ואז מתחילים להרכיב את הפאזל על פי כיוונים מוסיקלים ויעדים של כל מדריך.
אני חיפשתי אנשים שרוצים ליצור יחד, פתוחים ללמוד ושמעין היצירה בקרבם מבעבע, מוכן להתנסות, להקליט ולמחוק, לבוא ולהסתכל על מוזיקה מזוויות חדשות".
עדו: "באופן כללי אני בוחר אותם אבל אני חושב שהיה לי די הרבה מזל עם תמהיל האנשים, שהתחברו באמת גם כחברים. ואולי בעצם זה לאו דווקא מזל... זו כבר שנה שלישית שיש לי פתאום הרכב אמיתי, הרכב טוב מול העינים. השנה מדובר באורי מולד בתופים, אדם מילנר בבס ואיתן רוזנטל בסקסופון אלט. ביחד הם נקראים Taradum.
יכול להיות שזה קשור לדרך העבודה הזו, שברגע שנכנסים לקורס הזה, לאנסמבל, אז נזרקים לאיזור לא מוכר ומשהו בחוויה הזו קושר".

- אני מבין שההרכבים שאתם עובדים איתם שונים במהותם - כיצד אם כך כל אחד מכם מנהל את החזרות? כיצד אתם בונים את הרפרטואר של ההרכב?

תמר: "ההרכב שאני עובדת איתו (Amerigo) מתבסס בשלב זה בעיקר על החומר המקורי שטל-שחר הזמרת כותבת ומלחינה. אנחנו גם מתנסים בסוג של כתיבה ונגינה מתוך הרגע, בנגינה משותפת, דרך ג'ם אפשר לומר, אבל יותר מונחה".
עדו: "אצלי החזרות בנויות על זה שאני אומר להם כל פעם בהתחלה 'בואו פשוט ננגן את מה שאתם מרגישים' ואני מציע איזו הצעה שאומר בואו לא נשתמש בדברים שאנחנו מכירים, אלא ננסה לאלתר. ברגע שאתה משתמש בדברים שאתה מכיר אתה נמצא במצב פחות מסוכן ויותר נינוח. אז אני מציע להם אולי להוציא את הגיטרה מכיוון, אולי לשנות את הגישה למערכת התופים.
לפעמים אנחנו מנגנים עם דיסקים מעניינים שאני מביא והם לא שמעו מעולם ונוצר מצב שהם כביכול מנגנים דואט עם המוזיקאי בדיסק.
בכלל ההקשבה היא חלק מהותי מאוד מהעבודה המשותפת שלנו ואני מניח שחצי שעה מכל חזרה היא האזנה, להמון דברים, אבל הכל מעולם האילתור".

- מצד שני איך באילתור נמנעים באמת מהליכה למקומות הבטוחים בנגינה, במצב כזה שאין אולי איזשהו שלד ברור או רצף אקורדים כלשהו שמנגנים סביבו?

עדו: "הדרך הכי טובה היא פשוט להימנע מזה! אנחנו מתחילים מהמגע הראשוני בכלי, משם כבר נבנה הסיפור. אם המתופף נתן מכה על המצילה והיא נשמעה באופן מסוים אז הגוון שלה צובע את הכל והוא כבר מכתיב את האווירה שנוצרת בחדר. אנחנו נכנסים למצב של הקשבה עמוקה מוציאים את הדברים מקונטקסט. אין לי עניין בגישה שאם שמעתי בייס דראם וסנר אז אוקיי זה יהיה רוק. עושים איתחול לכל הדברים וכל פעם זה כמו להתחיל מבראשית. האילתור שלנו, להבדיל מג'אז למשל, לא מבוסס פשוט על סולם מסוים שהנגנים מלווים אותו ועושים סולואים סביבו. זה לא שהסקסופון למשל מוביל והשאר מלווים אותו, הם כולם מנגנים כמו איש אחד. המקום של 2-5-1, אקורדים או קלישאות אחרות, פשוט לא קורה בסיטואציה שלנו".
תמר: "גם מתוך ג'ם אפשר לדוג שיר. תלוי באיזו חכה משתמשים ומה בדיוק מחפשים. שיעורי ההרכב שלנו לא מתמקדים ביצירת כמה שיותר שירם מקוריים למשל, כמה שזה אדיר להיות חלק מיצירה מקורית, אלא השיעור הינו פלטפורמה להתנסות בעבודה בהרכב על כל גווניה. הרעיון הוא ליצר מעבדה לימודית, שיתופית, חוויתית.
כל יוצר, נגן מגיע עם רצונות שונים ויכולות שונות. המפגש המוזיקלי מפגיש את התלמיד עם תפקידו בתוך הרכב וכחלק אבסולוטי במרקם הכימי של התערובת המוזיקלית".
עדו: "במקרה שלנו אני חושב שאילתור אמיתי צריך להיות על המקום, הוא חייב להיות משהו חדש שנוצר כרגע. ברגע שהוא נכנס לקלישאה מסוימת או למקום צפוי אנחנו מנסים לשים לב אליו בחזרות ולהתייחס. כשמישהו מנגנן משהו שאנחנו שמים לב שהוא כל פעם חוזר עליו, זה דבר שאנחנו מיד שמים עליו את האצבע, כי ברגע שזה צפוי והנגינה לא מסקרנת ומאתגרת את הנגן, אז סיכוי גבוה שזה גם לא יסקרן אותך כמאזין. רפטטיביות יכולה להתאים כמובן במקומות אחרים, אבל לא בקורס שלנו. אנחנו 'סדנה בחיפוש' - חיפוש עצמי, חיפוש אחר הקול שלך מתוך הכלי וביחד עם עוד אנשים, באותו הרגע ובאותו המקום".

- תמר מעניין לשמוע אולי על הפעם הראשונה שאת בעצם ניסית לנגן עם אנשים אחרים. מתי זה קרה?

תמר: "היתה לנו להקה בבית הספר בירושלים, כיתה ז', ניגנו ריפים פאנקים שהמורה כתב לנו. חיפשנו נואשות בסיסט ומתופף ועד שזה קרה ניגנו שתי גיטרות, אורגנית ומפוחית בשיעור מוזיקה בבית ספר וגם אצלי במרתף בבית.
עד היום אני מסנה לשחזר את החוויה הטהורה הזו. ההתרגשות היתה מאד גדולה - לנגן ביחד! היתה תחושה של קסם, שהכל אפשרי, בלי תחושה של זמן או של מי יותר או פחות.
הכל היה נשמע כל כך מרגש - צירוף האקורדים הכי בסיסי, מבנה של שיר, מילים, סולו גיטרה. אני זוכרת שהיה לנו קטע אינסטרומנטלי שקראנו לו 'מלפפון' - כיתה ז' בכל זאת..."

- מאז הימים האלה, בקריירה האישית שלך, עברת בהדרגה מעמדת הגיטריסטית להיות זו שנמצאת בפרונט. מדוע בחרת למשל להוציא אלבומים תחת שמך ולא כלהקה?

תמר: "לשמחתי אני נהנית משני העולמות. לא התחלתי מלהיות בפרונט, לא ייחסתי לזה גם יותר מדי חשיבות, רציתי לעשות מוזיקה, לנגן ולהתפתח.
לא תמיד ידעתי שאהיה יוצרת-מבצעת-זמרת, התחלתי לגמרי כגיטריסטית ואז זה התהפך לי ולאט לאט כתבתי יותר והעזתי יותר. היום זה הדבר המרכזי, לצד העבודה בהרכב עם דני סנדרסון.
אנשים הם השראה גדולה וכך גם מוזיקאים, דבר מוביל לדבר וצריך להשאר פתוחים לרעיונות חדשים ושילובים מענינים. גם כשאני בפרונט של ההרכב שעובד איתי, לצד היותי הנווטת של היצירה אני מרגישה גם את המקום של להיות 'חברת להקה'. אחרי הכל את המוזיקה עצמה מנגנים יחד".

- כיצד את מכינה את התלמידים שלך להופעת הבכורה שלהם?

תמר: "ההרכב חושב על ההערב הזה כל הזמן, משפצר ומתרגל, לוקח את הערב הזה כמטרה חשובה אבל גם לא מוציא ממנה את הכיף.
תשומת הלב לקראת המופע היא בעניני סאונד, הגשה וקצב, על בסיס מה שנבנה עד כה בשיעורים ובחזרות העצמאיות. מאחלת לכל ההרכבים בהצלחה ושיתנו בראש עם הלב!".

Muzik Bands - רביעי הקרוב 6.3 שעה 20:30 "האזור" הרכב 13 תל אביב. סטודנטים ובוגרי מיוזיק 10 ש"ח, אורחים 30 ש"ח
Muzik Bands – חדשות מוזיקה