הרשמה לניוזלטר
מידע והרשמה ל -Muzik
שם
טלפון
מייל
נושא
שלח
Daedelus, האם ניתן לקטלג אותו?
יהודה בן עטר
| שני | 02.07.12 |
Deadelus, האם ניתן לקטלג אותו?

חלק ראשון מתוך עבודת המחקר של יהודה בן עטר על אלבום הסטודיו - "Denies the days demise" של האמן האלקטרוני Daedelus.
רבים נוטים לקטלג את האומן Daedelus ולהגביל את המוזיקה שלו לתוך ז'אנר מסוים ומוגדר, אך האמת היא שהוא אמן בין-תחומי שמנסה לטשטש את גבולות היצירה. בפוסט הקרוב נסקור את ההיבט הפיזיקאלי של המוזיקה אותה אנחנו שומעים ונראה כיצד השתנתה לאחרונה התפיסה של "מוזיקאי מופיע/ נגן" , למשל באמצעות מכשיר ה"מונומי". 

 


“I definitely like pulling from places that aren’t so comfortable, be it samples or fashion or things that are a little outside our grasp. You can make a universe that people can travel down like a rabbit hole like Alice in Wonderland”
IDJ MAGAZINE
 


כדי להתחיל לתאר את האומן אשר מכונה "דדלוס" כדאי קודם להסביר מה זה חדשנות, מדענות, פריצת דרך, חובבנות, מקצוענות, שאפתנות וחוסר יומרנות.
"דדלוס" הוא כלום מאלה....וכולם ביחד.
מה גורם לאמן להפסיק לחדש?
מה גורם לאמן לתפוס כיוון אומנותי?
מה גורם לאמן להתקבץ בקבוצת אומנים בעלת מכנים משותפים?
מהו ציוד מוסיקלי קונבנציונלי?
לצערי לא אוכל לענות על אף אחת מהשאלות הנ"ל מכיוון שעצם הרעיון היצירתי שהתפתח לאורך השנים העומד מאחורי "דדלוס" , טשטש את נקודת התפיסה האינדיבידואלית של כל אומן\מאזין.
הרבה מבקרים ניסו לקטלג אותו לתוך קטגוריות ביקורתיות ומגבילות:
 

"The music itself draws on jungle, techno, breaks, hip-hop, dubstep, jazz, electro, funk and even breakcore"
ANALOGMAGAZINE
“…into his IDM and left-field hip-hop”
ALLMUSIC

“He started DJing out the more leftfield side of drum and bass and making his own rudimentary productions. They were meant to be drum & bass but they kept turning out different…”
NINJATUNE
 

דרכי לאומן התחילה בשנים עברו דרך אומנים כגון:

THES ONE             COLD CUT                 AMON TOBIN
            RJD2                       FLYING LOTUS         DIPLO
           PREFUSE 73         MADLIB                       YYPAH
 

לניתוח האלבום אטען את הטענה הבאה:

האם אנו עומדים בפני שינוי בעצם תפיסת הרעיון "אומן מופיע\מוסיקאי נגן"?

להוכחת טענה זו אני אדבר כאן על ציוד מהפכני, שיטות עבודה אלטרנטיביות, וכמובן על האומן והאלבום עצמו.
מוסיקה הושוותה פעמים רבות לתאוריות כאוס, הנגדה –ג'אקסטפוזישן. מהי בכלל מוסיקה? האם שירת ציפורים היא מוסיקה? האם דפיקת פטיש היא מוסיקה? האם זה באמת שונה מלנגן על תופים או לנגן על פח?
הקשר בין מוסיקה למדע החל עוד לפני 2500 שנה כאשר פיתגורס היה הראשון שהצביע לקשר בין צלילים ומספרים .
לפתיחה אנסה להסביר מהי מוסיקה בצורה מדעית ומה קורה לגופנו כאשר אנו שומעים, צורכים, ומנגנים מוסיקה. מהם כל ההרגשות הטובות\רעות שאנו חשים בזמן ההאזנה והאם אפשר לפרשן בצורה מתמטית.
ציטוט המסביר בצורה מדעית פיסיקלית מה קורה כאשר כלי נגינה מפיק צלילים מתוך מאמר מאת פרופ' אברהם קציר:
 

"כאשר כלי נגינה מפיק צליל מסוים, הוא גורם לרטט האוויר המקיף אותו. תנודות אלו מועברות בצורת גלי לחץ דרך האוויר, עד אשר הן מגיעות לאוזנינו וגורמות לרטיטת "עור התוף" המקשר בין האוזן החיצונית לאוזן התיכונה. רטט עור התוף הופך לזעזועים מכאניים בעצמות השמע הזעירות, זעזועים הגורמים תנודות בנוזל שבאוזן הפנימית. תנודות נוזל זה גורמות לתנודות של שכבת תאי חוש השמע שב"שבלול" האוזן הפנימית. כל אזור לאורך פיתוליו של השבלול יכול לרטוט בתדר מסוים. רטט זה גורם לעיוות מחזורי של שלוחות מיקרוסקופיות של תאי חוש השמע, שלוחות המכונות "שערות". העיוות המחזורי של ה"שערות" הללו גורם שינויים חשמליים בתאי חוש השמע, שינויים המתבטאים בהפרשה של שליח-עצבי (נוירוטרנסמיטר), המפעיל את סיבוֹני עצב השמע, ואלה מעבירים את המידע למרכזי השמיעה שבמוח. מרכזים אלה מפענחים כקולות את האותות העצמים המגיעים אליהם, ומפענחים בהם צלילים, מוזיקה ומילים, ומקשרים זאת לתחושות ולחוויות"


עכשיו שהבנו בצורה פיזיקלית מה קורה בגופנו כאשר אנו שומעים מוסיקה אנסה להסביר מה קורה בגופנו במבחינה תפיסתית בעזרת ציטוט מאותו מאמר:

".... והתחום הידוע כפסיכו-מוזיקה לוט באי-ידיעה. לעומת זאת, אנו יודעים לתאר באופן איכותי וכמותי את התהליכים הפיזיקליים החל מרגע יצירת הצליל בכלי הנגינה ועד הגעת התנודות החשמליות למרכזי השמיעה. מסתבר שחלק מתחושות ההנאה מהמוזיקה שאנו שומעים, בייחוד אלו הקשורות לסולם הצלילים, להרמוניות המוזיקליות, לסטרוקטורות של היצירות המוזיקליות ולמודולציות (מעברים מסולם אחד לשני ביצירה המוזיקלית) ""ניתן להסביר על בסיס מתמטי, על-פי התיאור הכמותי של הצלילים."

ולסיכום מאותו מאמר:

"מובן שהיופי הכמוס ביצירות מוזיקליות אינו ניתן למיצוי בסולם הצלילים ובהרמוניות הנוצרות מהם. היצירתיות המוזיקלית הבאה לידי ביטוי בצירוף הצלילים ליצירה אינה ניתנת להעמדה על בסיס מתמטי. יחד עם זאת, גם במבנים מוזיקליים יש רכיבים כמותיים התורמים תרומה חשובה ליופי שביצירה. כך, למשל, במספר ניכר של יצירות מוזיקליות, כמו בפוּגוֹת של יוהאן סבסטיאן באך, ישנם קטעים המהווים "כפילים" כמעט סימטריים של קטעים אחרים. הסימטריה משחקת איפוא תפקיד מרכזי ביותר, לא רק בתיאור המציאות הפיזיקלית המַקרוסקופית (כמו בגבישים) והמיקרוסקופית (בתיאוריות ה"סופרסימטריה" לכוחות וחלקיקים יסודיים בטבע), אלא גם באמנויות (למשל בעבודותיו של אֶשֶׁר), וכפי שנוכחנו – גם במוזיקה."

עכשיו אחרי עשרות שנים של פיתוח כלים אלקטרונים מוסיקליים, לפי הערכתי הגענו לתחילתה של מהפכה...צורת הנגינה הקונבנציונלית של כל כלי הנגינה החלו להשתנות כאשר המוסיקאי עצמו כבר לא מוציא את הצלילים על ידי ניגון על כלי אקוסטי מסוים אלא מפקד על צלילים קיימים בעזרת ניגון על מכשיר אלקטרוני מסוים אם זה בסדר הופעתם בחלל, צורת הופעתם בחלל או תגובתם בחלל.
בעצם כך תפיסתו של המוסיקאי הופכת מגוף ראשון לגוף שלישי בעצם הנגינה עצמה!
מכשיר מהפכני שבעצם אפשר את הנאמר הנ"ל בצורה הכי ורסטילית ורחבה שמתאפשרת עד היום הוא ה"מונומי" להלן:
 


מכשיר המונומי הראשון הומצא על-ידי בריאן קראבטרי ב - 2005 אחרי שפגש את התוכנה "מאקס\אמ.אס.פי" שמאפשרת שימוש של מספר רב של תוכנות וסנכרון ביניהם במקביל.

המכשיר הזה דיי כובש, אפילו במשפט אחד מאתר החברה:
 


"the unit contains no logos, text, or markings”
 


פיטר קירן, עיתונאי מאתר "קיירט דיגיטל מוזיק" סקר את שחרורה של חבילת העשה זאת בעצמך ששוחררה לפני כשנתיים:

"The Monome project, a USB MIDI and OpenSoundControl control surface for music and art, was built on open source principles, on its users making the product better as they used it. Its community has already built custom housings and elaborate software setups. But a clone based on the Arduino microcontroller promises to do still more."
Cratedigitalmusic.com

המונומי הוא מכשיר עם תפנית. מייצריו מאמינים בפילוסופיית "D.I.Y"
את המכשיר שיחררו עם כל הדיאגראמות, תוכנות וחומרות שצרכן פרטי צריך כדי להכין לו אחד בבית או לשפר את האחד שלו ובכך לתכנן אותו לעשות בדיוק מה שהוא רוצה ולהפוך אותו לכלי הנגינה הפרטי שלו.
תמיכה טכנית ועוד שירותים ניתנים אך ורק על ידי קהילה שמאכילה את עצמה שנמצאת בפורומים שונים שאינטרנט.
 

“The Monome represents not only a controller interface, but also a new way of thinking about interface design. The very heart of the Monome concept is its minimal, open-ended form. This ideology is reflected in Monome’s decision to make the firmware and software open-source. Coupling these ideas with the strong community development support in the Monome forum, it became clear that the Monome was the perfect interface to try and port to the Arduino microcontroller. What makes this project special is Monome’s willingness to make their controller open-source. No other manufacturer would dream of letting people see how their stuff works, or letting a bunch of curious individuals try to build a clone.”


אי אפשר כל כך להסביר מה זה המכשיר הזה או כמו שהמפתח של המכשיר אמר:

"The wonderful thing about this device is that it doesn't do anything really"

למרות ייעודו למוסיקה אלקטרונית החלו שימושים אחרים במכשיר אם זה לאומנות ווידאו או משחקים.

כיום המונומי משוחרר בסדרות של 100-200 מכשירים כל כמה חודשים.
לסיכום ההסבר ארצה להביא כאן את תפיסת העולם של המכשיר ויוצריו המינימליסטים בציטוט מפיהם:

"monome is brian crabtree and kelli cain.
we aim to refine the way people consider interface.
we seek less complex, more versatile tools: accessible, yet fundamentally adaptable. we believe these parameters are most directly achieved through minimalistic design, enabling users to more quickly discover new ways to work, play, and connect. we see flexibility not as a feature, but as a foundation.
we strive for economic and ecological sustainability. careful design practice allows us to contribute to culture and preserve the environment by choosing domestic, high-quality, and responsible providers and production facilities. we acknowledge that our future will depend on our ability to support and maintain a local, regenerative economy.
we choose not to outsource production in cases where it supports controversial governments, exploits workers, and leads to destructive environmental practices. by working with small, local companies we hope to foster long-term relationships, gain more insight and control over production, and actually witness our products’ progression. as a result we engage in continuous and responsive design. we choose to support companies who share our values; companies who provide living wages, clean and safe working environments, and high quality goods.
careful, minimalist design and durable materials ensure our objects will survive throughout their creative potential. packaging is kept to a minimum and is recyclable.
we believe that open source is commercially viable and mutually beneficial for our collective and the consumer. in opening our software we eliminate wasteful, redundant coding for ourselves by incorporating proven libraries and frameworks. we in turn provide these same benefits to others who wish to incorporate our development efforts into their projects. we believe distributed development leads to more stable software and more creative application design. we believe open applications provide more flexibility for users to adapt tools to their specific needs, encourage creative use of software and hardware, and produce a greater diversity output from users.
we seek to actively facilitate community participation and encourage sharing.
"we are always learning.


 בפוסט הבא נכיר לעומק את היוצר DAEDELUS ונסקור את הביוגרפיה שלו.

המאמר נכתב במסגרת קורס פרספקטיבות מוזיקליות ב- "Muzik – בית ספר גבוה ליצירה והפקת מוזיקה", בהנחיית עמית הכט

השאירו תגובה

לחצו על הכפתור על מנת להכנס באמצעות הפייסבוק שלכם בכדי להשאיר תגובה

Connect

לפוסט זה יש 0 תגובות