קומפרסורים שכדאי להכיר א' – חדשות מוזיקה
חפש
מלאו פרטים
וניצור איתכם קשר בהקדם
שלח
הצטרפו אלינו
 width=

 
עמוד הבית    חדשות    קומפרסורים שכדאי להכיר א'

קומפרסורים שכדאי להכיר א'

 
9 הקומפרסורים שכדאי לכם להכיר - חלק א'
מאת: אלון אדירי

בספרי, ׳המדריך המקיף ללימודי סאונד׳, ניסיתי להתמקד בהסברים על דרכי פעולתם של מעבדי צליל ואפקטים, כמו גם על השימוש שנעשה בהם בשלבי ההקלטה, המיקס והמאסטרינג, כך שרובם המכריע של הסברים אלו יהיו רלוונטיים גם בעוד מספר שנים. מכיוון שכך, נושא הפלאגינים הספציפיים הקיימים בשוק לא קיבל את אותה התייחסות מעמיקה שקיבלו נושאים כמו טכניקות מיקס והקלטה. עובדה היא שלאיכות הפלאגינים בהם תשתמשו בשלבי המיקס והמאסטרינג תהיה השפעה מכרעת על איכות הצליל של עבודותיכם. בנוסף, חברות רבות מציעות לנו מאות פלאגינים של מעבדי צליל ואפקטים, וכשיש היצע כה גדול, קל מאוד לפספס מוצרים איכותיים, ולנהור אחרי השמות הגדולים, אשר לא תמיד יספקו לנו את המוצרים האיכותיים ביותר. מסיבות אלו, החלטתי לכתוב סדרת מאמרים על הפלאגינים האיכותיים ביותר, לטעמי, הקיימים כיום בשוק. במאמרים אלו לא אפליג בהסברים כיצד פועלים מעבדי צליל ואפקטים, ולכן יתכן שאנשי סאונד מתחילים יתקשו מעט בהבנתם. תוכלו למצוא הסברים אלו בחלק ג׳ של הספר - ׳מיקס ומאסטרינג׳.
הפלאגינים עליהם אכתוב בסדרת מאמרים זו משתייכים למשפחות הקומפרסורים, יחידות ה-EQ, הריוורבים והדיסטורשן (׳חימום׳ והעשרת צליל). בכל מאמר אדרג מספר פלאגינים אשר לעניות דעתי יהיו האיכותיים ביותר בתחומם, ואסביר את יכולות עיבוד הצליל והאפקטורה שלהם, ומדוע אני מעדיף אותם. אנא הביאו בחשבון שקיים אלמנט של טעם אישי בבחירותיי, ולכן, ייתכן שפלאגין אשר הרשים אותי באופן מיוחד, כלל לא ימצא חן בעיניכם (ובאוזניכם).
במאמרי הראשון בסדרה, אתמקד בשני מכשירים אשר לדעת רבים יהיו בעלי ההשפעה הגדולה ביותר על הצליל האופייני לז׳אנרים מוזיקליים רבים, בעידן המודרני, הלא הם הקומפרסור ו׳בן דודו המופרע׳, הלימיטר (מולטי-באנד קומפרסורים ו-De-essers לא נכללים במאמר זה).
לצורך הכנת מאמר זה - מלבד הסתמכות על היכרותי רבת השנים עם קומפרסורים אנלוגיים ווירטואליים - בדקתי עשרות פלאגינים של קומפרסורים ולימיטרים, כשהשוואות A/B רבות נכללות בבדיקות אלו. במהלך בדיקותיי השתדלתי לשמור על ראש פתוח, ולא להתפתות לעשות את הטעות הנפוצה מכל, קרי העדפתן של החברות הגדולות והמפורסמות על פני חברות קטנות ופחות מוכרות. אז, קבלו את 9 הקומפרסורים הטובים ביותר!

9. Klanghelm DC8C 2 - €20
www.klanghelm.com
Klanghelm DC8C 2

׳קלאנגהלם׳ איננה בדיוק החברה המוכרת וה׳סקסית׳ ביותר בגזרת יצרניות הפלאגינים, וסביר להניח שמרבית קוראי מאמר זה כלל לא שמעו עליה. ובכל זאת, מדי פעם צצה לה חברה חדשה אשר נוקטת בגישה מרעננת ושונה מזו של מרבית החברות האחרות, ועובדה זו כשלעצמה מצדיקה לדעתי את בחינת מוצריה. קלאנגהלם מוציאה פלאגינים חינמיים בסיסיים למדי, בכל הנוגע לאפשרויות העריכה שלהם, וגרסאות מתקדמות יותר ועתירות אפשרויות עריכה, במחירים זעומים. אין דמואים, אין manuals ואין דילים. אבל אם כל הפלאגינים בעולם היו עולים €20, כנראה שלא היה צורך בהם... הגורם העיקרי, בנוסף למחיר, אשר הופך את הפלאגינים של החברה לאטרקטיביים במיוחד הוא דווקא איכות הצליל שלהם, ובמקרה של ה-DC8C, גם אפשרויות העריכה הנרחבות הקיימות בו, ואי לכך, הגמישות הרבה שהוא מציע. לא יהיה זה מפתיע, אם כך, לגלות שה-DC8C הפך בשנים האחרונות לפריט חובה בכל אולפן ביתי ואולפן פרויקט.
ל-DC8C שני ממשקים. במצב Easy, אשר יתאים למשתמש המתחיל, תמצאו את הכפתורים הרגילים הקיימים בקומפרסור ממוצע: עוצמות כניסה ויציאה, Attack, Ratio, Threshold ו-      Release. מתחת לשעוני חיווי העוצמה של הפלאגין נמצאים ארבעה כפתורים, אשר בעזרתם נוכל לבחור באחד מארבעה דפוסי דחיסה לקומפרסור: Punch, Snap, Smooth ו-Crush. כפתור ה- Mix יאפשר ביצוע של Parallel Compression, בערוץ עליו נפתח את הקומפרסור, ללא צורך בשליחתו לערוץ נוסף אשר יתנגן במקביל. כפתורי ה-SC HPF  וה-Ext יאפשרו שליטה על פעולת הקומפרסור באמצעות סיגנל חיצוני (Side Chain Compression) והפעלת HPF בתוואי ה-Side Chain, אשר יקטין את עוצמת דחיסתם של התדרים הנמוכים של האות (במקרים רבים יכיל תחום התדרים הנמוכים של האות כמות רבה יותר של אנרגיה, ולכן יידחס באופן יחסי רב יותר מתחומי תדרים אחרים). אופציית ה-OS תאפשר עיבוד צליל בתדירות דגימה כפול 8 (8xOversampling), למניעת aliasing (עיוות של הצליל הנוצר עקב עבודה בתדירות דגימה נמוכה) ודיסטורשן.
לחיצה על כפתור ה-Expert תשנה את ממשק הקומפרסור, ותוסיף מספר כפתורים לממשק הבסיסי. כפתורים אלו יוסיפו גמישות רבה לפעולת הקומפרסור ולסוג הדחיסה שנבקש לבצע, תהיה זו שקופה ונקייה או חריפה ויצירתית. בין האופציות שתתווספנה נמצא יחידת Saturation (עיוות עדין) אשר נוכל למקם לפני או אחרי מנגנון הנחתת העוצמה של הקומפרסור, בחירה בין פענוח העוצמה הרגעית (Peak) של האות הנכנס לבין פענוח העוצמה הממוצעת שלו (RMS), וכל מה שבין דרכי מדידה אלו, אפשרות לשילוב של עיצוב Feed Forward (עיצוב מודרני של קומפרסורים. ברירת המחדל של ה-DC8C) ו-Feedback (עיצוב קלאסי)Lookahead ,Oversampling, ועוד אפשרויות עריכה רבות ומגוונות.
לסיכום, מדובר באחד הפלאגינים העמוסים ביותר באפשרויות עריכה והגמישים ביותר, אשר נשמע מצוין, ועולה כמו קפה ועוגה בסניפי ארומה...
ציון: 8/10


8. Fabfilter Pro-C - $179 ($89 educational)
www.fabfilter.com
Fabfilter Pro-Cm

Fabfilter היא חברה הולנדית אשר נוסדה בשנת 2002, והפכה בשנים האחרונות לאחת החברות המובילות בתחום ייצור הפלאגינים, כשהיא מייצרת באופן סיסטמטי פלאגינים איכותיים ומודרניים, עתירי אפשרויות עריכה ואיכות צליל ללא פשרות, ולכן, אין זה מפתיע ששניים ממוצריה נכנסו לרשימה זו. אגב, אם הייתי כולל קומפרסורים מולטי-באנד בבדיקות אלו, סביר להניח שה-ProMB של החברה היה נכנס אף הוא לרשימה (לטעמי, מדובר בקומפרסור המולטי-באנד הטוב ביותר  כיום). ה-Pro-C הוא מסוג הקומפרסורים שלא מציעים רק איכות צליל גבוהה, אלא גם גמישות מרשימה ביותר באפשרויות העריכה שלו. מבחינה ויזואלית, לשעוני החיווי של מעבדי הצליל של   Fabfilter אין תחרות בשוק. מלבד חלון המאפשר לראות את עוצמות הכניסה והיציאה הרגעיות    (Peak levels) של האות, ואת שיעור הנחתת העוצמה (Gain reduction) של הקומפרסור, קיים חלון נוסף בו נוכל לראות את ערכי ה-Threshold ,Ratio ו-Knee בהם אנו משתמשים. אבל הבונוס החביב מכולם מגיע בדמות חלון שלישי ובו אנימציית 2D המאפשרת לחוות ויזואלית את פעולת הדחיסה של הקומפרסור.
ב-Pro-C נוכל לבחור בין שלושה סוגי קומפרסיה: Classic, Clean ו-Opto. ה-Clean, כפי שניתן לתאר, יציג קומפרסיה שקופה, מינימום דיסטורשן, עיצוב Feed Forward ומצב Soft knee. ה-Classic יאפשר שימוש בקומפרסיית Feedback ׳אנלוגית׳, לסאונד אנלוגי חם ו׳צבוע׳ יותר, בעוד שה-Opto ידמה את דפוס העבודה של קומפרסורים בעלי מנגנון אופטי - הידועים בזמן התגובה האיטי יחסית שלהם - באופן לינארי למדי, ובמצב Soft Knee. שלושת אופציות אלו יעזרו לנו לדייק באופן דחיסת האות, ובהחלט כדאי יהיה לעשות בהם שימוש.
כאשר נלחץ על כפתור בשם Expert, ייפתח חלון חדש, בו יימצאו אפשרויות עיבוד צליל בתצורת  Mid-Side וגישה לשמיעת תוואי ה-Side-Chain של הקומפרסור, לשם כיוון הפילטרים הנמצאים בו (HPF ו-LPF), ואשר בעזרתם נוכל לאזן את פעולת הדחיסה שלו בתחומי התדרים השונים. גם כאן, כמו ב-Klanghelm, נוכל לבצע Parallel Compression בתוך הפלאגין.
ה-Pro-C יישמע נהדר. הוא יוכל לבצע דחיסה עדינה, שקופה וטבעית, כמו גם דחיסה החלטית, צבעונית ובעלת ׳חום אנלוגי׳, ובשני המקרים יספק איכות צליל גבוהה ביותר.
בונבון נוסף ש-Fabfilter דאגה לספק לנו מגיע בדמות מדריך מפורט לפלאגין, ובו הסברים מרשימים כיצד קומפרסורים פועלים. אם אתם תלמידים או מורים למוזיקה, תוכלו לרכוש את הפלאגינים הבודדים ואת החבילות של החברה בהנחה של 50%.
ציון: 8.5/10


7. Waves - Kramer Pie Compressor - $250
www.waves.com
Kramer Pie Compressor

במשך עשרות שנים, ניסו טכנאי סאונד ׳לנקות׳ את הקלטותיהם מרעשים אנלוגיים ומעיוות, וכשסוף סוף הגיעו לארץ המובטחת, אמרו: אה... (אני יכול להעיד על כך כמי ששרד את התקופה). בד בבד עם ההתפתחות הטכנולוגית בתחום המחשבים בשני העשורים האחרונים, וכנראה לא מעט בעקבות כך, התעוררה בקרב עושי המוזיקה ערגה לצליל שמייצרים מכשירים אנלוגיים ישנים, ויצרניות הפלאגינים שמחו לספק את הסחורה, ושחררו לשוק מאות הדמיות של ציוד אנלוגי ישן. ההדמיה הראשונה בסדרת מאמרים זו היא פרי של שיתוף פעולה בין Waves, החברה הישראלית המצליחה, לאדי קריימר, המפיק האמריקאי האגדי (ג'ימי הנדריקס, ביטלס, לד זפלין). בשנות הששים, אדי קריימר, אשר עבד באולפני אולימפיק, בלונדון, נהג להעביר את ההקלטות שביצע דרך ה-Pye Compressor. לא יהיה זה מפתיע, אם כך, שקומפרסורSolid  State (טרנזיסטורי) זה יהיה בעל ניחוח סיקטיז-בריטי מובהק. כמו גם מרבית הקומפרסורים מהתקופה, הוא יכיל אפשרויות עריכה מוגבלות יחסית לאלו הקיימות בקומפרסורים מודרניים, והכפתורים בו יעברו מערך אחד לאחר בשלבים (קליקים). באופן אישי, אינני מבין את ההתעקשות של Waves וחברות אחרות על שחזור כה נאמן למקור של אפשרויות העריכה המוגבלות אשר היו קיימות במכשירים האנלוגיים המקוריים. אם ניתן להוסיף גמישות בקביעת ערכי הדחיסה של הקומפרסור מבלי להתפשר על איכות הסאונד שלו, מדוע לא לעשות כך?
כבעל חבילת פלאגינים נרחבת של Waves, יצא לי לעבוד עם מרבית הקומפרסורים שמייצרת החברה. ה-V-comp תמיד יעשה את העבודה אם אתם רוצים להוסיף ׳סמאק׳ לתופי בס ובעיקר לסניירים, והאמולציות של ה-1176 (בעיקר ה-Bluey) וה-Fairchild 660/670 נשמעות משכנעות למדי, אך עבורי, הקומפרסור שמתבלט בין שלל הקומפרסורים שהוציאה החברה, הוא דווקא ה-   Pie. אולי זה משום שהצליל שלו נשמע אותנטי ובריטי כל כך, או בגלל שהדחיסה שלו אינה שקופה ׳ומתנצלת׳ (בהחלט ניתן לשמוע אותו כשהוא נכנס לעבודה), או בגלל שהוא נשמע נהדר על תופים, ובמיוחד על הגרופ שלהם (לא יתאים אם תעדיפו דחיסה בעלת Attack סופר-מהיר), ועל ערוצי שירה. בקיצור, מדובר בקומפרסור עם כמויות בלתי נדלות של ׳אופי'.
כפי שציינתי, אפשרויות העריכה של משתני הקומפרסור תהיינה מוגבלות למדי.
ארבעה כפתורים ישלטו על עוצמות יציאה, Decay Time (של 100, 200, 400, 800, 1600 ו-   3200 מילישניות), (Ratio (1:1, 2:1, 3:1, 5:1, Limiting ו-Threshold. שאר הפרמטרים יהיו קבועים, כולל ה-Attack. אליהם יתווספו כפתור להוספת Hum (רעש חשמלי) בתדירויות של 50Hz ו-60Hz והרבה Hiss, אשר לטעמי די מיותר (אולי החברה רוצה לשווק לנו באותה הזדמנות גם את אחד מה-Denoisers שלה...), ושעון VU בעל בליסטיקה (מהירות תגובה) זהה לזו של היחידה המקורית. מכיוון ששעון ה-VU יציג את סיכום עוצמות שני הערוצים, בגרסה הסטריאופונית של הפלאגין, מחוגו יראה עוצמה גבוהה ב-6dB. בשל כך, הוסיפו ׳בורג׳ וירטואלי קטן מתחת לשעון העוצמה, אשר בעזרתו נוכל לכייל את השעון להצגת עוצמות נמוכות יותר.
ציון: 8.5/10


בחלק ב' של המאמר - מקומות 4-6 בסקירה, ובחלק השלישי והאחרון - 3 הגדולים!


קומפרסורים שכדאי להכיר א' – חדשות מוזיקה