קומפרסורים שכדאי להכיר ג' – חדשות מוזיקה
חפש
מלאו פרטים
וניצור איתכם קשר בהקדם
שלח
הצטרפו אלינו
 width=

 
עמוד הבית    חדשות    קומפרסורים שכדאי להכיר ג'

קומפרסורים שכדאי להכיר ג'

  מאת: אלון אדירי
הגענו ל - 3 הגדולים! קבלו אותם, 3 הקומפרסורים הטובים ביותר:


3. Fabfilter Pro-L - 199$ (99.50$ educational)
www.fabfilter.com

Fabfilter Pro-L

העובדה שה-Pro-L הוא הלימיטר השני שמופיע ברשימה זו מעידה על החשיבות שיש למכשיר זה, היום יותר מתמיד, על איכות הצליל של התוצרים הסופיים שלנו. העובדה שזהו הפלאגין השני ברשימה של חברת Fabfilter מעידה על החיבה שיש לי לחברה ולמוצריה. בסקירה של ה-Slate Digital FG-X, כתבתי שלטעמי מדובר בלימיטר הטוב ביותר בשוק לז׳אנרים מוזיקליים מסוימים. אם כך הדבר, כיצד ה-Pro-L מקדים אותו ברשימה? ובכן, התשובה לכך טמונה בשני גורמים בהם כל הפלאגינים של Fabfilter מצטיינים, גמישות ו-ורסאטיליות. איכות הצליל של ה-Pro-L מרשימה בכל קנה מידה. מדובר בלימיטר שמסוגל לדחוס אותות מורכבים של מיקסים במעל 7dB באופן כמעט שקוף לחלוטין, ללא עיוות מורגש, וגם כשהעיוות יתחיל להיות מורגש, הוא לרוב יוסיף דבק למיקס ולא יגרע מחוויית ההאזנה. הפלאגין מכיל סדרה של פריסטים בהם נוכל להיעזר כדי לדייק בביצוע המטלות שנבקש מהלימיטר לבצע, ואשר שימוש בהם יהווה נקודת התחלה טובה.
אופציות העריכה המרובות שתהיינה קיימות בפלאגין תאפשרנה עשיית שימוש נרחב בו גם בשלב המיקס.
המחוון (Slider) הראשי בפלאגין נקרא Gain, והוא יקבע את עוצמת הדחיסה של הלימיטר, ואי לכך את כמות הגברת עוצמתו הממוצעת (Loudness) של האות.
ברצועה שתיפתח כאשר נלחץ על המילה Advanced, ושבה יימצאו מספר כפתורי שליטה של ה- Pro-L, נמצא חלון שבו ניתן לבחור בין אלגוריתמים של ארבעה סגנונות לימיטינג: Transparent (שקוף), Punchy (הנוכח והמורגש ביותר, ולכן יתאים לדחיסת ערוצי שירה, בסים וכד׳, בשלב המיקס), Dynamic (נועד לשמר את הפאנץ׳ והחדות של מיקסים, ולכן יתאים בעיקר למוזיקת רוק, היפ הופ וכד׳), ו-Allround (האלגוריתם ה׳בטוח׳ ביותר, אשר יספק מינימום עיוות ויתאים לכל סוגי המוזיקה, ולכל מטלה). כפתור ה-Lookahead יאפשר פענוח מקדים של עוצמת האות ואת הכנת הלימיטר לפעולת הדחיסה, ואי לכך יעזור ללכוד Transients, מה שיגרום לפחות דיסטורשן, אך גם לעוצמות שמע נמוכות יותר. לארבעת הכפתורים הבאים תהיה משמעות רבה בכיוון משתני הלימיטר. כפתורי ה-Attack וה-Release מתייחסים שניהם לשלב ה-Release של הלימיטר (מבולבלים?). הם יקבעו כמה מהר שלב ה-Release ייכנס לפעולה ואת מהירות שחרור הדחיסה של הלימיטר. בגדול, זמני Attack קצרים יאפשרו לשלב ה-Release להתחיל מוקדם יותר, בעוד שזמני Release ארוכים יגרמו ללימיטינג להיות מורגש יותר. שני הכפתורים האחרונים ברצועת ה-Advanced יקבעו את מידת הקישור (Linking) בין שני הערוצים של הלימיטר, בכל הנוגע לדחיסתו של המיקס הסטריאופוני. לרוב, נעדיף שדחיסתם של שני ערוצי האות הסטריאופוני תהיה זהה לחלוטין, כדי לא לשנות את תמונת הסטריאו של המיקס שלא במתכוון, אולם במקרים מסוימים, כמו למשל כאשר יימצאו Transient Peaks על ערוץ אחד בלבד, ניתן יהיה ללכוד אותם על הערוץ עליו יימצאו מבלי כמעט שנוכל לשמוע את אפקט הדחיסה. כפתור ה-Transient יקבע את מידת ה-Linking בין שני ערוצי הלימיטר בדחיסת שלב ה-Transient של האות הסטריאופוני (עדיף לכוון כפתור זה לפחות ממאה אחוז), בעוד שכפתור ה-Release יקבע את מידת ה-Linking של שלב זה (עדיף להתחיל כשכפתור זה מכוון למאה אחוז).
אופציות נוספות אשר תימצאנה ב-Pro-L:
• 4xOversampling
• הנמכה של עוצמת היציאה של הלימיטר בעוצמה זהה לעוצמת כפתור ה-Gain של המכשיר, כך שלא נשמע הגברה של האות כאשר אנו מכוונים את כמות הדחיסה שלו.
ה-Pro-L הוא בעצם מקסימייזר. המקסימייזר הנו לימיטר אשר מגביל את עוצמת היציאה של האות הדחוס לעוצמה שאנו נכתיב לו. מכיוון שכך, שימוש בכפתור ה-Gain יגרום להגברת עוצמות השמע של האות, מה שיפריע לנו לקבל תמונה צלילית ברורה של אפקט הדחיסה.
• לחיצה על כפתור isp תאפשר לנו לראות את העוצמה הרגעית 'האמיתית' של האות, כאשר זה יומר לאות אנלוגי על ידי DAC (ממיר דיגיטאלי לאנלוגי). פעולה זו תעזור לנו להימנע מ- Clipping של האות כאשר ננגנו דרך ממירי DA, אשר יימצאו בנגני מדיה.
מבחינה ויזואלית, הפלאגין יספק את כל מה שאנו מצפים ממוצר של Fabfilter. שעוני חיווי של עוצמות רגעיות, עוצמות RMS ושיעור הנחתת עוצמה (Peak). בנוסף, יימצא חלון ובו אנימציית 2D המאפשרת לחוות ויזואלית את פעולת הלימיטר.
לסיכום, מדובר בלימיטר, אשר מלבד איכות הצליל הגבוהה ביותר שלו, יספק לנו גמישות נפלאה, מה שהופך אותו למכשיר חובה בכל אולפן, ביתי או מקצועי.
ציון: 9.5/10

2. Elysia Mpressor - $199 www.uaudio.com (UAD)
www.plugin-alliance.com

Elysia Mpressor

לפני מספר שנים קראתי כתבה על החבר׳ה מ-Elysia, ועל המכשירים האנלוגיים החדשים שהוציאו באותה תקופה. המוטו שלהם היה להתמקד בייצור מספר מצומצם של דגמי מכשירים קצה עליון, ואכן, אנשי החברה לא חסכו במאום, בתכנון או בביצוע, כשהתוצאה הייתה מכשירים בעלי איכות צליל נפלאה, אך במחירים מרקיעי שחקים (ה-Alpha Compressor עולה גם היום מעל $10,000). האלפא היה המכשיר הראשון שהחברה הוציאה, והוא יצא לשוק בבום, כשהוא מקבל ביקורות נלהבות מכל עבר (אלו שלא יכלו לממן את רכישת המכשיר היו חייבים להסתפק בקריאת הביקורות). לאחר יציאת האלפא, פנו אנשים רבים אל אנשי החברה בבקשה לייצר גרסה קומפקטית וזולה יותר של הקומפרסור היקר והנחשק, ואלו נענו לאתגר והחלו לעבוד על מכשיר חדש, לו קראו 'Mpressor'. אולם, כמו בכל סיפור טוב, במהלך העבודה על הקומפרסור החדש, קיבלה העלילה תפנית, והיא התרחקה יותר ויותר מהרעיון המקורי, שהיה להזכירכם ליצור ׳מיני אלפא׳, ומכשיר חדש לחלוטין נוצר. הרעיון העדכני היה ליצור קומפרסור אשר יאתגר את הגישה הקונבנציונלית לגבי קומפרסיה, כפי שאנו מכירים אותה.
לשם כך, הוכנסו ל-Mpressor מאפיינים וכפתורים אשר לא היו קיימים בקומפרסורים אחרים (והועתקו מאז על ידי חברות אחרות):
(1) לימיטר בתוואי הסייד צ׳יין, אשר יגביל את עוצמת הדחיסה המרבית שהקומפרסור יבצע. כך נוכל לשמר חלק מהדינמיקה של האות הנדחס וליצור אפקטים מעניינים. (2) Negative Ratio. יחס שלילי יגרום לקומפרסור להנמיך את עוצמת האות מתחת לעוצמת ה-Threshold שלו, כאשר הוא יפעל. אני משאיר לדמיונכם מה ניתן לעשות עם יכולת זו... (3) Auto Attack (על משקל Auto Release). כפתור Attack רגיל ׳מחוזק׳ בכפתור נוסף, בשם Auto Fast, אשר יעזור לנו ללכוד Transients טוב יותר מכל קומפרסור אחר בו השתמשתי. (4) כפתור ה-Anti Log יהפוך את דפוס ההתנהגות של הקומפרסור, כשזה ישחרר את דחיסתו. קומפרסורים נוטים לקצר את זמן ה-Release שלהם ככל שהם מתקרבים בחזרה למצב של אי דחיסה. לחיצה על כפתור זה תגרום להארכתו של זמן השחרור, ותעזור ליצור את אפקט ה-Pumping השנוא או האהוב, תלוי את מי שואלים... (5) פילטר מצוין שנקרא Niveau Filter. יזכיר בדפוס פעולתו Tilt shelving Filter. זהו פילטר אשר יגביר את כל התדירויות שמעל תדירות נבחרת, ובו בעת ינמיך את כל התדירויות שמתחתיה, באותה עוצמה, ולהיפך כמובן. (6) כפתור ה-Gain יאפשר הוספת דיסטורשן עדין ומוזיקלי לאות הדחוס.
בדרך כלל, לפני שאני רוכש פלאגין חדש, אני מוריד את הדמו שלו, עובד אתו מספר ימים, ורק לאחר מכן אני מחליט אם לרכוש אותו או לא. במקרה של ה-Mpressor, לקח לי בדיוק 15 דקות להחליט (והעובדה שהוא היה במבצע ועלה $89 בלבד היתה בונוס נחמד).
לסיכום, ה-Mpressor מסוגל לבצע דחיסה עדינה ושקופה באיכות צליל מרשימה, אך מבחינתי, הוא נמצא במיטבו דווקא כאשר מתחילים ׳להשתולל׳ אתו ולהשתמש בו כאפקט. בשנים האחרונות, החברות המייצרות פלאגינים מחזרו מאות פעמים קומפרסורים אנלוגיים קלאסיים, ולכן, למרות שהאמולציות נעשות יותר ויותר אמינות, קשה להתרגש מהן. עם זאת, מדי פעם מבליח איזשהו מכשיר ששובר את הכללים ומצליח לרגש. כזה היה ה-Distressor המצוין של Empirical Labs. ה-Mpressor נכנס לדעתי לרשימה מצומצמת זו.
ציון: 9.5/10

1. U-He Presswerk - $129
www.u-he.com


שימו בקומפרסור מספר פילטרים ויחידת Saturation נהדרת, הוסיפו אלגוריתמים של כמעט כל קומפרסור קלאסי שיצא בששים השנים האחרונות, תבלו באפשרויות עיבוד צליל כמעט אינסופיות (כולל, בין היתר, עיבוד צליל בתצורת Mid-Side, שליטה על הלינאריות של תגובת הקומפרסור, Lookahead, Parallel Compression ו-Oversampling), והרי לכם הקומפרסור הגמיש והמרשים ביותר שיצא לשוק בשנים האחרונות.
כאשר בדקתי את ה-Presswerk לראשונה והתוודעתי למהותו וליכולותיו, עלתה בראשי השאלה מדוע אף אחת מיצרניות הפלאגינים הגדולות לא מוציאות לשוק קומפרסור כזה. הרי ודאי אין זה מסובך מדי עבורם לקחת ארבעה-חמישה פלאגינים של קומפרסורים אנלוגיים קלסיים, ולשלבם לפלאגין 'מפלצתי' אחד. כנראה שאם מישהו מחברות אלו היה מגיב לשאלה זו בכנות, הוא היה אומר: מדוע שנמכור פלאגין אחד במחיר מסוים, כאשר אנו יכולים למכור אותו כחמישה פלאגינים שונים במחיר גבוה פי כמה?
למרות גמישותו הנפלאה, ושימת הלב המרשימה של מתכנתיו לפרטים הקטנים ביותר, ה- Presswerk לא היה מגיע לראש רשימה זו אלמלא היה מתעלה בשתי נקודות קריטיות: איכות צליל ומחיר. מדובר פה בפסטיבל של קומפרסיה אנלוגית משובחת ביותר. בעזרת אופציות העריכה שלו, קומפרסור זה יישמע נפלא, בין אם נעדיף דחיסה שקופה ונעימה או דחיסה קיצונית, Pumping או Smashing.
כשמדובר בקומפרסור עתיר אפשרויות עריכה וכפתורים, תישאל תמיד השאלה אם הוא מתאים גם למשתמש המתחיל. כנראה שהממשק הראשי של הפלאגין יהיה טיפה יותר מדי למישהו שאינו שולט לגמרי ברזי הקומפרסיה, אך U-He באה לעזרתנו גם הפעם כשהוסיפה לפלאגין ששה ממשקים, פשוטים יותר להבנה ולתכנות, שהותאמו במיוחד לכלי נגינה ולמצבי עבודה שונים: תופים, שירות, M/S, מצב שנקרא Easy, לימיטר ו-Bus.
להלן רשימה חלקית של אפשרויות העריכה הקיימות בפלאגין (על אפשרויות העריכה הרגילות, כגון Threshold, Ratio וכד׳, אדלג): (1) שלושה כפתורים המאפשרים לעבור בין מצבי העבודה Feed Forward (הדרך בה מעוצבים מרבית הקומפרסורים המודרנים), Feedback (עיצוב קלאסי ישן), ושילוב של השניים (Int), כשבאחרון הפלאגין ׳בוחר׳ באיזה עיצוב לעבוד בהתאם למאפייני האות העובר דרכו. (2) Unlink, Link וקישור חלקי בדחיסת שני הערוצים של אות סטריאופוני. (3) עיבוד צליל בתצורת Mid-Side. ( ) כפתור מיקס בין אות נקי ואות מקומפרס יאפשרParallel Compression על הערוץ עצמו. (5) כפתור ליניאריות אשר יאפשר שחזור דפוסי התנהגות של מנגנוני קומפרסורים שונים. (6) יחידת Saturation (דיסטורשן עדין) מתוחכמת, אשר נוכל למקם לפני או אחרי מנגנון הנחתת העוצמה של הקומפרסור, ולקשור את מידת העיוות שזו תייצר בכמות הדחיסה. (7) HPF ו-LPF בתוואי הסייד צ׳יין יאפשרו את הפחתת עוצמת הדחיסה של תחומי התדרים הנמוכים והגבוהים של האות ביחס לשאר התדרים. (8) כפתור האזנה לתוואי הסייד צ׳יין, לשם כיוון הפילטרים שהוזכרו במשפט הקודם. (9) כפתור (DPR (Dual Phase Rotator יתקן בעיות של ׳מריחת׳ צליל הנובעות כתוצאה מתגובת פאזה. (10) כפתור Expand יאפשר ליצור אפקט של Downward Expenssion, וביחס דחיסה גבוה, של Noise Gate. ועוד ועוד ועוד...
בנוסף ל-manual מפורט וברור, תמצאו ב-Presswerk שלל של פריסטים איכותיים, אשר יחולקו לקבוצות כלים ולמטרות שונות, כשבתיקייה הנקראת Vintage יימצאו פריסטים עם הדמיות של קומפרסורים אנלוגיים רבים (dBX 160, API 2500, SSL 4000G, Fairchild 670, LA2A, 1176 ו- Vari-Mu). חלק מהדמיות אלה תישמענה מדויקות יותר מאחרות, אך כולן תישמענה נהדר, והאותנטיות של הצליל האנלוגי תשתקף בכל אחת מהן.
לסיכום, עם נתונים כאלה, איכות צליל נפלאה ומחיר שווה לכל נפש, במיוחד אם מביאים בחשבון את התמורה, אני משוכנע שקומפרסור זה, אשר יצא לשוק לפני קצת למעלה מחצי שנה בלבד, יהפוך במהרה לפריט חובה בכל אולפן ביתי ומקצועי. מושלם? אם לא, אז קרוב מאוד לשלמות...
ציון: 10/10
פספסתם? שכחתם? אל תוותרו גם על חלק א' וחלק ב' בסדרה  - מקומות 9-4 בסקירה.
 

קומפרסורים שכדאי להכיר ג' – חדשות מוזיקה