קומפרסורים שכדאי להכיר ב' – חדשות מוזיקה
חפש
מלאו פרטים
וניצור איתכם קשר בהקדם
שלח
הצטרפו אלינו
 width=

 
עמוד הבית    חדשות    קומפרסורים שכדאי להכיר ב'

קומפרסורים שכדאי להכיר ב'

  מאת: אלון אדירי


לאחר חלק א', מגיע תורו של חלק ב' - מתקדמים במעלה הסולם, קבלו את מקומות 6-4 בסדרה:



6. Cytomic - The Glue - $99
www.cytomic.com

קיימים מספר קומפרסורים אנלוגיים אשר זוכים באופן תדיר יותר מקומפרסורים אחרים לאמולציות דיגיטליות, כשבמקומות הראשונים מככבים ללא ספק ה-LA-2A, האופטי, וה-1176, בעל מנגנון ה-FET. קומפרסור אחר, ייעודי במהותו, אשר נושף בעורפם של השניים שהוזכרו במשפט הקודם הנו ה-SSL 4000 Series Master Bus Compressor.
מדובר בקומפרסור VCA הנמצא בקונסולות מסדרת 4000 (E ו- G) של חברת Solid State Logic, אשר יהיה מחובר באופן קבוע אל ערוץ המאסטר של הקונסולה. החברה טוענת שיותר אלבומי פלטינה (היה פעם דבר כזה... אלבומים שנמכרו במיליוני עותקים) מוקססו על ה-SSL 4000 מאשר על כל שאר הקונסולות גם יחד, וגם אם יכול להיות שהם מגזימים מעט, מדובר בקומפרסור בעל סאונד מוכר וייחודי, אשר תפקידו המקורי הוא דחיסתו של הערוץ הראשי של הקונסולה ו׳הדבקתו׳ של המיקס. Waves הוציאה אמולציה לא רעה של קומפרסור זה, בעוד ש-Universal Audio שחררה את ה-4K האיכותי שלה, אך הפלאגין המשכנע והאיכותי ביותר שייך, איך לא, ל-SSL עצמה, עם ה-Duende Native Bus Compressor.
אל תוך הצפיפות הזאת, ביחד עם כל השמות הגדולים, נכנסה חברה אוסטרלית קטנה וצנועה בשם Cytomic עם גרסה משלה לקומפרסור הנחשק, לה קראה 'The Glue'. מכיוון שלחברה אין הסכם שיווק עם SSL, המתכנת הראשי ובעל החברה, אנדרו סימפר (מעצב פלאגינים עתיר ניסיון ומוניטין) הרגיש חופשי לשנות מאפיינים מהדגם המקורי ולהוסיף פונקציות שלא היו קיימות בו, מה שגורם ל-The Glue להיות ורסטילי וגמיש יותר מהמקור, ועקב כך להישמע נפלא גם על כלים בודדים וגרופים.
כפתור ה-Ratio יכיל את שלושת ערכי יחס הדחיסה המוכרים מהקומפרסור המקורי: 2:1, 4:1 ו-10:1. לכפתור ה-Attack הוסיף סימפר זמן סופר-מהיר של 0.01 מילישניות, ולכפתור ה-Release הוסיף שני זמנים נוספים (0.4 ו-0.6 שניות), בעוד שה-0.3 המקורי הפך ל-0.2 שניות. עם זאת, הדובדבנים שבקצפת באים בדמות כפתור Mix, שיאפשר ביצוע Parallel Compression, כפתור Range אשר יגביל את עוצמת הדחיסה של הקומפרסור, וכפתור Peak Clip אשר יוסיף דיסטורשן לצליל, וכשנעשה בו שימוש עדין ביחד עם Oversampling, עשוי להוסיף ׳חום׳ לצליל הדחוס (היזהרו מעיוות מוגזם של האות). לסיום, בתוואי הסייד צ׳יין תמצאו HPF מתון, בעל הנחתה של 6dB לאוקטבה (1Pole), שיאפשר את הפחתת הדחיסה היחסית של הפלאגין בתחום התדרים הנמוכים, עד 2KHz, ואת חיבורו של סיגנל חיצוני אל הקומפרסור (External Side Chain), אשר יכתיב את אופן פעולתו.
רוחו של קומפרסור ה-SSL המקורי שורה בהחלט על The Glue, ולמי שיצא לעבוד עם קונסולות ה-Series 4000, הצליל שלו יישמע אמין ביותר, אך אופציות העריכה שנוספו לפלאגין יהפכו אותו לכלי ורסטילי, אשר מלבד קומפרסיה שקופה על ה-Master Bus, יישמע מצוין על גרופ התופים, וגם על ערוצים בודדים. מהשוואות שערכתי בינו לבין קומפרסורים אחרים על תוף בס, סנייר, גיטרות ושירה, The Glue הפגין גמישות מרשימה ואיכות צליל גבוהה בכל אחת מהמטלות אותן התבקש לבצע, בין אם מדובר בדחיסה עדינה ושקופה או ב-Pumping של האות (אם כי לאחרון קיימות אופציות טבעיות טובות יותר).
ציון: 8.5/10


5. Slate Digital FG-X - 99$ (iLok)
www.slatedigital.com
Slate Digital FG-X

כאשר אנו עובדים In the box (בתוך המחשב), נוכחותו של לימיטר איכותי במחשבינו תהיה הכרחית אם אנו רוצים להביא את איכות הצליל ואת עוצמות השמע של המוזיקה שלנו לרמה של המוזיקה אותה אנו שומעים בתחנות הרדיו ובמועדונים. אחת העובדות הידועות בשטח הסאונד היא שהטווח הדינאמי של המוזיקה ׳קוצץ׳ באופן סיסטמטי במהלך שני העשורים האחרונים, בעוד שעוצמת השמע גברה באופן משמעותי, בתהליך שזכה לכינוי 'The Loudness War'. לדעתי, גם אם איננו אוהבים כיוון זה, אנו חייבים להתחשב בו כאשר אנו עובדים על מוזיקה מקורית. אחד האחראיים וסייען ראשי לתהליך זה הנו הלימיטר, אשר למרות היותו חוליה מרכזית ואחרונה בהחלט בתהליך המאסטרינג, יוכל להיות שימושי לנו גם בשלב המיקס.
בשנים האחרונות, נעשתה התקדמות אדירה בתחום הלימיטרים מבוססי המחשב, כשאיכותם - ובכך אני מתכוון ליכולת שלהם לדחוס בקיצוניות אותות אודיו מורכבים במינימום עיוות - הולכת ומשתפרת. אם לפני כעשור, הנחתת עוצמה של 5dB, בשלב המאסטרינג, על ידי פלאגין של לימיטר הייתה גוררת, במקרים רבים, עיוות מורגש ו׳מריחה׳ של הצליל, כיום יימצאו פלאגינים אשר מסוגלים לבצע הנחתות גדולות בהרבה כמעט מבלי שנוכל להבחין בעיוותו של הצליל, ומבלי שיקהו או ימרחו אותו. מכיוון שהלימיטר יתבקש לעתים לבצע הנחתות עוצמה קיצוניות ומהירות ביותר (הרי מדובר ב-Peak Limiter), יצטרכו יצרני פלאגינים אלו להיות יצירתיים במיוחד בתכנון ובתכנות הלימיטר, אם ברצונם ליצור מכשיר שקוף ככל הניתן, אשר לא יפגע בפאנץ׳ ובחדות של הצליל (במיוחד כאשר מדובר בצלילים בעלי Attack מהיר ועשירים ב-Transients, כמו אלו של ערוצי התופים). דוגמה מצוינת למכשיר כזה הוא ה-Slate Digital FG-X. סטיבן סלייט הוא מפיק, טכנאי סאונד, כותב שירים ואיש עסקים ממולח, אקסצנטרי והיפר-אקטיבי, אשר חבר למתכנת מוכשר ביותר, בשם פבריס גבריאל (האותיות FG בשם הפלאגין הם ראשי התיבות של שמו), וביחד יצרו השניים שורה של פלאגינים איכותיים במחירים שפויים.
ה-FG-X מורכב משלושה מכשירים שונים:
1. Master Bus Compressor - FG Comp.
2. FG Level - מקסימייזר (בריק-וול לימיטר עם עוצמת יציאה מקסימלית קבועה) בעל עיצוב מקורי, לו סטיבן ופבריס קוראים (ITP (Intelligent Transient Preservation.
3. שעוני חיווי עוצמה (RMS, Peak ו-VU).
ה-FG Comp נועד להישמע שקוף וחלק ביותר. הוא עוצב כדי לבצע דחיסה עדינה, להגביר מעט את העוצמה הממוצעת ו׳להדביק׳ את המיקס, ועל כך מעיד שעון חיווי העוצמה שלו, אשר מאפשר לראות רק עד 6dB של הנחתה (3dB בלבד כברירת מחדל). האלגוריתם שלו משלב בין דפוסי ההתנהגות של שני סוגי קומפרסורים, אופטי ו-VCA, ותפעולו פשוט ביותר. יימצאו בו ארבעה כפתורים בסיסיים בלבד: Attack, Ratio, Threshold ו-Release. הסאונד של ה-FG Comp שקוף באופן יוצא מן הכלל, ולכן טכנאי סאונד רבים ישתמשו בו כ-Bus Compressor עוד בשלב המיקס. גם כאשר ידחס הקומפרסור בעדינות הוא יצליח ללכוד Transients באופן כזה שיכין את הקטע לדחיסה האולטימטיבית שיבצע בו הלימיטר.
אך עם כל הכבוד לקומפרסור (ויש כבוד...), ה-FG Level הוא המרכיב שעושה את ההבדל בפלאגין זה. כבר אמרנו ש-Limiting עשוי להקהות ולעוות צלילים עשירים ב-Peaks, כגון אלו שמפיקים תופים וכלי הקשה. כדי לפתור בעיה זו, הפגינו המתכנתים של החברה יצירתיות ומחשבה מחוץ לקופסה. ראשית, הם עיצבו אלגוריתם אשר מנתח Peaks באופן אינדיבידואלי, ובונה מודלים שונים ל-Transients של כלים כמו תוף בס ותוף סנייר, לז׳אנרים מוזיקליים שונים. לאחר מכן הם הוסיפו לפלאגין יחידת Transients אשר מורכבת משני כפתורים, אחד שישפיע על תחום התדרים הנמוכים של האות ושני שישפיע על תחום תדרי הביניים (Mid) שלו. יחידה זו תפצה על אבדן ה- Punch בעקבות השימוש בלימיטר. כפתור ה-Lopunch יעזור ׳להחיות׳ את תחום התדרים הנמוכים, וישפיע בעיקר על צליל תוף הבס, בעוד שכפתור ה-Detail יתמקד בתחום תדרי ה-Mid, ויעזור להחזיר חדות לצליליו של תוף הסנייר. אני חייב לציין שגישה מקורית זו עובדת באופן יוצא מן הכלל, מה שהופך את ה-FG-X, לטעמי, ל-Brick Wall Limiter מבוסס המחשב הטוב ביותר בשוק, לסוגי מוזיקה מסוימים (רוק על כל סוגיו וגווניו, מוזיקה אורבנית, כגון היפ הופ, ועוד).
ציון: 9/10

4. Softube Tube-tech CL1B - $329 (UAD - $299)
www.softube.com
www.uaudio.com (UAD)
Softube Tube-tech CL1B

אתחיל בגילוי נאות: הרומן שלי עם ה-Tube-tech CL1B (האנלוגי) נמשך כבר מעל עשרים שנה. הקומפרסור האנלוגי בעל המנגנון האופטי היווה חוליה מרכזית באולפן ההקלטות של חברת התקליטים הבריטית On-U Sound, בו עבדתי במשך למעלה מחמש שנים, בשנות התשעים. חלק גדול מההקלטות שביצענו שם עברו דרך קומפרסור אנלוגי, בזמן ההקלטה. זאת הייתה הדרך הטובה ביותר להבטיח שצלילם של מכשירים אנלוגיים יקרים יבואו לידי ביטוי במספר רב ככל הניתן של ערוצים, ולהקליט אותות בעוצמה גבוהה, כשבעולם ההקלטות האנלוגיות פרוש הדבר היה הקלטה נקייה יותר מרעשים. מבין ארסנל הקומפרסורים האנלוגיים שנמצאו באולפן, זה שאליו התחברתי יותר מכל היה ה-Tube-tech CL1B, ומהר מאוד הוא הפך לבחירה ראשונה שלי לדחיסת ערוצי בס, גיטרות, ובעיקר ערוצי שירה. את הסאונד של ה-CL1B ניתן להגדיר כ׳חלק׳ וטבעי, כמעט ללא תחרות, כשגם הנחתות עוצמה של 10dB תשמענה חלקות להפליא, ובו זמנית הוא יוסיף חום לאות שיידחס על ידו.
המכשיר האנלוגי, אשר יצא לשוק ב-1987, כמו גם הפלאגין שלו, מציגים מלבד דחיסה שקופה יותר ממרבית הקומפרסורים האופטיים, ובמיוחד מה-LA-2A האגדי, גם גמישות מרשימה בכיוון משתני הקומפרסיה. כפתורי Ratio, Threshold (ביחס של בין 2:1 ל-10:1) ו-Make up gain, יאכלסו את השורה העליונה של משתני הקומפרסור, אבל השוני הגדול מהקומפרסורים האופטיים הקלאסיים יתבטא דווקא באפשרויות הקיימות בכיוון זמני ה-Attack וה-Release של ה- CL1B. זמני ה-Attack שלו יתחילו מחצי מילישנייה (!) ויגיעו ל-300 מילישניות, בעוד שזמני ה-Release ישתרעו מחמישים מילישניות ועד עשר שניות. מתג אשר יימצא לימינם של כפתורי ה-Attack וה-Release יאפשר בחירה בין כיוון ידני של משתנים אלו (Manual) לבין זמנים קבועים (Fixed) של מילי-שנייה אחת ל-Attack ו-50 מילישניות ל-Release. המצב השלישי של מתג זה ייקרא Fix/Man, והוא יאפשר שילוב בין שני המצבים האחרים. במצב זה, ה-Attack יהיה קבוע על מילי-שנייה אחת, אך ה-Release ישתנה בהתאם לאורכו ולמורכבותו של האות הנדחס. כאשר נמצא במצב Fix/Man, כיוון כפתורי ה-Attack וה-Release ישפיע על עקומת ה-Release של הקומפרסור, וייצר תגובה שונה ומעניינת עם כל שינוי. אופציית Side Chain Insert תימצא אף היא בקומפרסור.
עם נתוני פתיחה כאלו, אתם יכולים לתאר לעצמכם את התרגשותי כאשר שמעתי ש-Softube, חברת הפלאגינים השוודית המוערכת, פיתחה בשיתוף עם Tube-tech הדנית פלאגין של קומפרסור נפלא זה. בנוסף לכך, כל המבקרים והמגזינים המקצועיים היללו את הפלאגין כאמולציה המדויקת ביותר למכשיר אנלוגי שנוצרה אי פעם. אז ככה... כמישהו שמכיר את המכשיר האנלוגי באופן אינטימי למדי, יכולתי לחוש שוני מסוים בתגובת הפלאגין לצלילם של כלים מסוימים, בעיקר כאשר היה מדובר בערוצי תופים (ובמיוחד בתוף הסנייר), אך אלה היו יותר בגדר של ניואנסים מאשר איזשהו שוני מהותי, כשרוחו וגוון הצליל של המכשיר המקורי שורים על כל סיבית של האלגוריתם של הפלאגין. בונוס נחמד לפלאגין מגיע בדמות סדרת המלצות לכיוון משתני הקומפרסור על כלי נגינה שונים, אותה תמצאו ב-Manual שלו.
החדשות הטובות שמגיעות מגזרת Softube, בחודש האחרון, הן שהחברה אינה דורשת יותר ILok פיזי לרכישת הפלאגינים או להורדת הדמואים שלה, אלא מסתפקת בחשבון ILok פעיל, אשר ניתן לפתוח בקלות דרך האינטרנט.
הפלאגין זמין גם לבעלי חומרת UAD. הביקורת היחידה שיש לי על Softube בנוגע לפלאגין זה היא בנוגע למחירו הגבוה - $329. זה נכון שעל איכות משלמים, אך יחס של מעל 10% ממחיר המכשיר האנלוגי נראה לי קצת ׳גרידי׳.
ציון: 9/10


בחלק השלישי והאחרון - 3 הקומפרסורים הטובים ביותר!




קומפרסורים שכדאי להכיר ב' – חדשות מוזיקה