פרויקט הגמר = אלבום – חדשות מוזיקה
חפש
מלאו פרטים
וניצור איתכם קשר בהקדם
שלח
הצטרפו אלינו
 width=

 
עמוד הבית    חדשות    פרויקט הגמר = אלבום

פרויקט הגמר = אלבום

  לפני 5 שנים הביא Muzik בשורה חדשה ללימודי המוזיקה בישראל: מסלול הלימודים המלא לתואר בוגר ביה"ס מסתיים בפרויקט גמר – אלבום מלא, מבוסס חומרים מקוריים, אותם יוצר ומפיק הרכב של כ - 3-4 מתלמידי ביה"ס. מאז ועד היום הצמיח "פרויקט הגמר" 12 אלבומים משובחים, שנוצרו והופקו ע"י הסטודנטים בין כתליו של ביה"ס. פרטים על מספר מן האלבומים והסטודנטים שיצרו אותם ניתן למצוא כאן:
 http://www.muzik.co.il/פרויקט_גמר

תפסנו לשיחה את אבי אלבז, המרכז את פרויקט הגמר, כדי לשמוע ממנו כיצד מתרחש, בכל שנה מחדש, הנס הזה.

אבי, למה דווקא "אלבום" כפרויקט גמר?
ראשית, אין הכרח שפרויקט הגמר יהא דווקא "אלבום". במקרים רבים פרויקט הגמר מוגדר כמופע בימתי או הרכב שנוצר ומתהווה במסגרת פרויקט הגמר. אבל ככלל נכון לומר שרוב התלמידים נוטים לבחור באלבום כמסגרת לפרויקט הגמר שלהם ואני מבין את הבחירה. העבודה על אלבום במסגרת ש- Muzik מציע נותנת הזדמנות נפלאה לתלמידים לעבור תהליך מלא של הפקת אלבום שמלווה בהדרכה וביקורת מקצועית לכל אורך הדרך. תהליך הלמידה במסגרת הפרויקט הוא גדול מאוד ושווה ערך לכל תהליך הלימוד של תלמיד במסלול הפקה. ללא פרויקט הגמר הלימודים הם ברמה של רכישת ידע. הפרויקט הוא המסגרת שמתרגמת את הידע שנרכש לתוצאה אמנותית ברמה מקצועית.

איך בנוי התהליך?
תלמידים הניגשים לפרויקט גמר מגישים הצעות לפרויקט, בהן מפורטים מהות הפרויקט, האופי שלו וצוות האנשים המוכן להיות שותף לפרויקט. ועדה מצומצמת עוברת על כל ההצעות ובכל שנה נבחרים מספר פרויקטים, שלכל אחד מהם מצוותים עד ארבעה תלמידים.מכאן מתחיל תהליך העבודה, כאשר לכל פרויקט ממונה מדריך מצוות המורים המלווה את הפרויקט, לא כמפיק אלא כחונך. בנוסף לחונך, מלווה את כל אחת מהקבוצות אלון אדירי, רכז תחום הסאונד וההפקה בביה"ס, בסדנאות הפקה. גם אני מקיים מסגרת שבועית (שזכתה לכינוי "הפרלמנט") בה מציג כל צוות מדי שבוע את תהליך התקדמותו ומקבל את התייחסותם של הצוותים האחרים. לאורך שנת העבודה נקבעים מועדים לפרזנטציות של הפרויקטים, שבהן התלמידים מקבלים ביקורת על התהליך ותפקידם הוא להקשיב ולהחליט מה הלאה.הפרזנטציות מלוות את הפרויקטים עד לשלב של הגשת מאסטר.

עד כמה באמת מדובר בעבודה נטו של התלמידים? האם טביעת האצבע של חונכי הפרויקטים אינה מורגשת בתוצאה הסופית?
הרעיון בחונכות הוא לא להפיק עבור התלמידים אלא בעיקר לבקר אותם, הרבה פעמים להתווכח איתם על התהליך וכמובן לייעץ להם בכל נושא. במקרים רבים בפרזנטציות התלמידים שומעים דעות הפוכות ושונות מצוות המבקרים וזה אולי אחד המאפיינים החזקים של השיטה - צוות התלמידים מתאמן בקבלת החלטות, תוך הקשבה לשלל דעות. בחירת המדריך המלווה נעשית מתוך מחשבה, על מנת לאתגר כל צוות למחשבה חדשה. אני מניח שכל מדריך תורם את תרומתו לוויכוח ולהעשרת האפשרויות אבל ההנחיה הברורה היא לא להתערב ולתת לתלמידים את מלוא האחריות להחליט.

מדוע Muzik מחייב את הסטודנטים לעבוד בצוותים? למה לא להניח לכל תלמיד לעבוד על אלבום משלו?
במסלול הלימודים המלא יש לתלמיד ב - Muzik מספיק הזדמנויות להפיק את עצמו או לעבוד בזוגות ותלמידי שנה ב' מאומנים מאוד בצד זה של הפקה. לעומת זאת בפרויקט הגמר הרעיון הוא לדמות מצב אמיתי, כאשר יש צוות של אמן - יוצר, מפיק ואיש סאונד, אשר ביחד צריכים להביא את היכולות שלהם, כל אחד בתחומו, וביחד להעמיד אלבום על הרגליים. השיטה, שהלכה והתפתחה עם השנים, יוצרת מודל שבו תלמידים מתאמנים באמת לעבוד במשותף ולנצל את היכולות של כל אחד על מנת לייצר את התוצאה הטובה ביותר. העיסוק בהפקה דורש מיומנויות של תקשורת ויחסי אנוש ובמסגרת של צוותים העניין הזה בא לידי ביטוי. גם כאשר יש משברים בצוות מסוים אני רואה בזה תהליך חשוב של התמודדות והניסיון הנרכש במצבים כאלו שווה עשרות שעורים בכתה. לדעתי העבודה בצוות היא אחד המרכיבים שמייצרים את הרמה הגבוהה אליה מגיעים הפרויקטים בסיום התהליך - מיצוי מלא של הכישרונות והיכולות השונות של כל תלמיד בצוות הם סוד ההצלחה.

מה קורה לאחר סיום הפרויקט? האם הסטודנטים לוקחים את הפרויקט הלאה?
השאיפה שלנו היא כמובן שכל פרויקט ימשיך הלאה לקדם את עצמו ולמנף את התוצאה אותה השיג במשך שנת העבודה בבית הספר.העבר מראה שזה אכן קורה ובאחוזים גבוהים. במשך העבודה על הפרויקט מתקיימים במקביל בתוכנית הלימודים קורסים נוספים העוסקים בשיווק וקידום עצמי, במסגרתם התלמידים מתחילים לטפל בשיווק ומיתוג של האלבום או המופע עליו הם עובדים, כך שבסוף תהליך ההפקה הצוות בנה במקביל תשתית ראשונית לקידום ושיווק הפרויקט המשותף. למרות שזו שיחה חוץ מוזיקלית, Muzik מציע מסגרת רחבה של קורסים, הנותנים כלים ראשוניים לשיווק וקידום. הניסיון מוכיח שללא התייחסות לנושאי השיווק תלמידים רבים היו מסיימים את הפרויקט בהצלחה ומשכיבים אותו לישון במגירה הקרובה, כפי שקורה הרבה אצל מוזיקאים. אך חשוב לי להגיד שזה לא העיקר: Muzik הוא בראש וראשונה בית ספר גבוה ליצירה והפקה וגם פרויקט שמכל סיבה לא ימשיך להתגלגל יקיים תהליך למידה רציני ומעמיק והתלמידים ירכשו בו ניסיון שקשה מאוד לקבל בכל דרך אחרת. מבחינתי העיקר הוא התהליך וההתמודדות, ואם בנוסףהפרויקטים נחשפים ומגיעים אל קהלים ההישג הוא כפול ואני חושב שרובם ראויים לכך.

כיצד אתה רואה את היתרונות והחסרונות של הפקת אלבום בתוך מסגרת בית ספרית, מול הפקתו מחוץ למסגרת כזו?
כאוטודידקט מושבע אני יכול לטעון שאפשר ללמוד הפקה לבד - פשוט לעשות הרבה וללמוד מטעויות. אבל זה תהליך שלוקח זמן רב וגם לא מתאים לכל אחד. בכל מקרה, לעשות פרויקט במסגרת בית ספרית פשוט יכול לצמצם את מספר הטעויות ולאמן את התלמידים בכל היבטי ההפקה, מבלי לשלם מחירים כואבים מדי. ההתנסות הראשונה שלך כמפיק מתוך תהליך מבוקר עם תמיכה בכל צרכי ההפקה יכולה להועיל בדילוג על טעויות מיותרות ובעיקר לאמן את התלמיד מראש לדרישות גבוהות ולנימוקים ברורים של תהליך ההפקה. בשנת הלימודים האחרונה ב- Muzik התלמיד אינו עסוק רק בפרויקט - זוהי שנת לימודים לכל דבר וכל בוגר יודע לספר שזו השנה החשובה והמשמעותית ביותר, שנה שבה התלמיד עובר ממצב למידה למצב יצירה עצמאית ובלי זה אין תכלית לבית ספר לאמנות בכל תחום. אינני מוצא שום טעם בללמד אמנות מבלי ללוות את התלמיד בצעדיו הראשונים כיוצר ומפיק - זו הדרך הנכונה.
פרויקט הגמר = אלבום – חדשות מוזיקה