עמית כרמלי, פרויקט ושורש – חדשות מוזיקה
חפש
מלאו פרטים
וניצור איתכם קשר בהקדם
שלח
הצטרפו אלינו
 width=

 
עמוד הבית    חדשות    עמית כרמלי, פרויקט ושורש

עמית כרמלי, פרויקט ושורש

  עמית כרמלי הצטרף לצוות Muzik בשנה שעברה, כמנחה הרכב הגרוב. מאז, הוא ראה כי טוב, ולקח על עצמו להנחות שתי מסגרות לימוד נוספות – "מוזיקת השורש" ו"פרויקט מבוסס טקסט". עם תחילתה של שנת הלימודים, יצאנו לברר מה צפוי לתלמידים במסגרות אלה.
 
נדמה שאת עמית כרמלי אין צורך להציג, שכן מי ששמע מוזיקה בה הוא מעורב- לא נשאר אדיש לה, ואסתכן ואומר- גם לא נשאר אותו דבר. מישהו יכול לטעון שציון היא אותו דבר לפני "שוטי הנבואה" ולאחריהם? סתכלו על זה כמו על מודעת פרסום "לפני/אחרי" לניתוח פלסטי- כלום לא הושפעו פה פני המוזיקה כלל מהשינוי המרענן שהביאו עימם השוטים?
ולמה זה קרה? בגלל החדשנות הלירית והמוזיקלית, בגלל היצירתיות המתפרצת, בגלל העכשוויות המשולבת עם השורשיות. ומבלי לגרוע חלילה, מכבודו של אף אחד, לעמית כרמלי יש יד או שתיים בדבר.
אז לטובת המצטרפים- בסיסט, מפיק, יוצר, ומזה כמעט עשור מתעסק עם סדנאות לפיתוח כח היצירה.

השנה יעביר עמית כרמלי את הפרויקט מבוסס הטקסט בביה"ס.

"בדרך כלל פרויקט כזה מתחיל מטקסט נתון. השנה העלינו רעיון להביא טקסטים מרשימות פשוטות של החיים- פתקים שהשארת לאהובתך על המקרר, הודעת טקסט, רשימת תזכורת שהשארת לעצמך, מייל וכו... שני נושאים עיקריים ינחו אותנו- אהבה וקשר, אך מהיכרותי את אופי הפרויקט, למדתי שלא כדאי להיסגר מראש על הנושאים. לכן אני משאיר את זה פתוח, לראות לאן זה יזרום עם התלמידים. ואני מאמין שזה יזרום באופן טבעי מהם, עד הסוף. עד רמת הגימור".

לפרויקט ישנן שתי מטרות: האחת היא תוצר מוגמר בצורת דיסק, שיכיל את כל שירי התלמידים, אותם הם יפיקו במהלך השנה, בהנחיית עמית כרמלי. המטרה השנייה אמורה להמשיך עם התלמידים הלאה, לפחות כאורך חיי דיסק- "הרצון הוא להביא את התלמידים לראות את היצירה מתרחשת מתוך כל דבר בחייהם. זאת אומרת להבין שכל דבר שהעיניים רואות או האוזניים שומעות , הוא רלוונטי ליצירה".
איך הולך להיות תהליך העבודה?
נתחיל באיסוף החומרים- כל אחד יביא את מה שקפץ לו לעיניים, מה שנראה לו מתאים, שיש בו איזשהו טויסט במילים, או מסר כפול, או משולש. לאחר מכן נגבש את הרעיון של כל שיר, בהתאם לטקסטים שיבחרו. השלב הבא הוא תהליך ההלחנה, גיבוש הרעיון המוזיקלי- כל שיר יקבל את הזוית שלו, את הצבעים שלו, את הפרשנות שלו. ולבסוף נכנס לעבודת ההפקה- מה שיידרש לכל שיר- הקלטות, עבודת אולפן."

לא יכולתי שלא לשאול את עמית כרמלי לגבי הנושא של פיתוח כח היצירה- איך זה מתבצע, ואיך הוא מתכוון לשלב את העניין בפרויקט. "קודם כל זה לפתוח את העיניים" הוא מסביר. "להבין שיש המון אינפורמציה שזורמת סביב. ויכול להיות שאם תקרא משהו שנתקלת בו, אך בקונטקסט אחר, תקבל יצירה מושלמת, שאולי לא צריך לגעת בה אפילו. עוד עניין הוא להבין שמהדברים הפשוטים לכאורה, אפשר להגיע ליצירה הכי גדולה שלך. המילה הפשוטה לבדה כבר תגרה להמשך היצירה".

שילוב הפשטות מצד אחד, ופסגת היצירתיות מצד שני, סיבך לי קצת את העניינים. הקשיתי עוד קצת על עמית כרמלי כדי להבין טוב יותר למה הוא מתכוון.

"בעצם, היצירה הכי גדולה שלך טמונה במקום הכי 'לא יודע' שלך, המקום הכי פשוט והכי אמיתי שלך. בעבודה שנעשה ,נאפשר לתלמיד לחוות את המקום האינטואיטיבי הזה של ה'לא יודע', תוך כדי פעולה. לחבר אותו למקום הזה שלא חושב איך הוא ישמע, ולא מתעסק, ולא מנתח את עצמו בריל טיים, אלא פשוט נותן את עצמו. התמסרות למוזיקה תוך שחרור אמיתי הוא עיקר העבודה".
לנושא הזה, ספציפית, מוקדשת מסגרת הלימוד הנוספת שפותח עמית כרמלי ב- Muzik בסמסטר הקרוב.  הוא קורא לזה "מוזיקת השורש", והשיעורים מוקדשים להוכחת הנקודה שהוסברה כאן, רק בפועל:
"נקודת המוצא היא שכל אדם הוא שורש של יצירה ייחודית - מקור!!!. העבודה נעשית ע"י שימוש בקול ובנשימה, בסיטואציה של יצירה. זה כמו זרם מים- אם בנית כבר אקוודוקטים ותעלות, כדי להוביל את היצירה שלך למקום הידוע, אני אנסה ללמד אותך לשבור את האקוודוקט ולתת למים לזרום מעצמם בצורה חדשה ולא ידועה מראש. מהניסיון שלי- המוזיקה שיוצאת בדרך הזו היא הרבה יותר פראית ומקורית ואף הרמונית להפליא. זו המוזיקה שאני הכי אוהב לשמוע, שנוצרת ממקום שלא יודע את עצמו, שנעלם מעצם היותו."
בין אלקטרוני לאקוסטי, זו התחושה של תקופתנו. איפה אתה עומד בנושא, ואיך זה ישתקף בפרוייקט?

''לכל טקסט נתאים את המוזיקה והצבע המחדדים ומדגישים אותו. לשורש, שלכאורה נשמע קדמוני,אין זמן!'' (ולפי השוטים גם הנצח לא נמדד כך- ע.ק). ''טבעי או שורשי לא אומר בהכרח אקוסטי. המחשב הוא ללא ספק כלי חשוב וטבעי ליצירת מוזיקה בימינו,כך שהיצירה תהיה אלקטרונית-ווקאלית וחיה. אני צופה שיהיה מאד מעניין. כל הקונספט הזה של רשימות, אותי אישית מאד מגרה בכיוונים מאד הזויים וטובים. בכלל, איפה שיש גירוי למשהו לא מוכר- מסקרן אותי ומעורר".
 
עמית כרמלי, פרויקט ושורש – חדשות מוזיקה