עינן, מה זה זמר – יוצר? – חדשות מוזיקה
חפש
מלאו פרטים
וניצור איתכם קשר בהקדם
שלח
הצטרפו אלינו
 width=

 
עמוד הבית    חדשות    עינן, מה זה זמר – יוצר?

עינן, מה זה זמר – יוצר?

  בעולם של כוכבים נולדים וקהל שמסנוור מול מגוון האמנים שעולים על במה ומנסים להביע את מה שבליבם, החלום על יצירת מוזיקה ואמירה אישית מרגיש לנו לפעמים כבלתי מושג, חסר סיכוי.  מסלול ה- Songwriter and Performer של Muzik נותן את הכלים ומזניק את מי שבוחר בו לריצת מרתון מקצוענית בדרך להגשמת החלום.
 
עינן פרל, מוזיקאי יוצר ומורה בבית הספר, הוא מי שמרכז את המסלול. פרל, 33, התחיל את דרכו המוזיקלית במגמת מוזיקה בתיכון, למד קומפוזיציה והלחנה, לצד כתיבה. בצבא שירת בתזמורת צה"ל, שם היה זמר. מאוחר יותר למד ברימון במגמת עיבוד והלחנה וכן סיים תואר ראשון בלימודי מוזיקולוגיה באוניברסיטת תל אביב. "הלמידה על מלחינים מתקופות שונות מאוד השפיעה על הכתיבה שלי, יש לי שיר שכתבתי בהשראת סטרווינסקי ושיר שכתבתי בהשראת שופן.  אני כתב מילים ולחן ומופיע עם חומרים שלי, לפעמים עם הרכב ולפעמים רק אני והפסנתר. בהשראת לימודי המוזיקולוגיה נחשפתי לעולם הקלאסי, ואני אוהב לארח בהופעות נגנים קלאסיים, אירחתי נגנית קלרינט,כנרת, צ'לן, נגן כלי הקשה וכו'.... העולם הקלאסי מתערבב אצלי עם העולם של המוזיקה המודרנית".
 
המסלול אותו מרכז עינן מתפרש על פני שנתיים, ומשלב בין לימודי תיאוריה, הרמוניה, פיתוח שמיעה וסולפז' לבין התנסות מעשית בפיתוח קול, פיתוח רפרטואר של שירים מקוריים ופרפורמנס, שיחד מתגבשים לתוך חבילה אחת גדולה שמכינה את התלמיד לרגע בו ידרוך על במה משלו, יאחוז בכלי הנגינה שלו וישיר אל מול הקהל שלו את המילים שבאו ממנו באמת. 
 
למי המסלול מתאים?
"המסלול נותן מענה לאנשים יצירתיים, שבאים עם מטען ורוצים לפרוק אותו בדרכים יצירתיות, לאו דווקא בנגינה אלא גם בטקסטים והלחנת טקסטים שאותם הם כותבים. אלו אנשים שרוצים ליצור לעצמם עולם שבו הם מתעסקים בחומרים שהם כותבים, אנשים שרוצים למצוא במוזיקה ביטוי למה שקורה אצלם בפנים".
 
כיצד בנוי המסלול?
"אנחנו מתחילים בשנה הראשונה מיסודות המוזיקה, באסופת קורסים  שנקראת "יסודות מוזיקליים" ומכסה את כל מה שזמר – יוצר צריך לדעת ברמה המלודית, ההרמונית והריתמית. המטרה של שני הסמסטרים הראשונים היא שתלמיד שסיים את שניהם יהיה עצמאי, לא תלוי באף אחד ביצירה האישית שלו. הוא יהיה מסוגל, לדוגמה, לנהל חזרה מבלי שיצטרך מישהו שיתווך בינו לבין הזמרים והנגנים. זו למעשה שנה של פיתוח עצמאות. במקביל, מתחיל בשנה הראשונה גם התהליך היצירתי: החל מקורס כתיבת טקסט עם טל גורדון, בו מתעסקים רק עם מילים, בלי מוזיקה בכלל, לקורס הבא שהוא קורס הלחנת טקסט - איך מתמודדים עם טקסט, איך אפשר לפרש טקסט על ידי ליווי שונה של מוזיקה אחרת, מה החשיבות של הלחנה בסגנון מסוים מול הלחנה של טקסט בסגנון שונה.
 
בשנה השנייה התלמידים נכנסים למסע שנקרא פיתוח רפרטואר – שיעור שמחבר גם טקסט וגם לחן. זהו קורס הלחנת שירים שמתעסק בכל פעם בנקודות אחרות, ומתבסס על עבודה מעשית - התלמידים כותבים ומלחינים שירים בכל שבוע, זהו קורס אינטנסיבי מאד ושואב.
 
בנוסף לפיתוח היצירה האישית, לומדים התלמידים לבנות לעצמם הופעה מגובשת. זה קורה בקורס פרפורמנס שמלמדת אלונה דניאל, בו אתה לומד להבין איזה דמות אתה כמוזיקאי על הבמה", מסביר עינן, "אילו בגדים כדאי שתלבש, איך תעמוד עם הגיטרה, איזה קטעי קישור יהיו במופע ואיך הכל מתחבר לשירים, מה יהיה רצף ההופעה. איך אני כמוזיקאי יוצר. בקורס הזה מתעסקים דווקא בחומר שאינו מקורי, על מנת לתת לתלמיד כלים להתייחס אל הופעתו מפרספקטיבה שונה. למשל, בסמסטר האחרון עבדו התלמידים על שירי ליאונרד כהן כשהפוקוס היה על הגשתם.
 
אל כל אלו מצטרף קורס בהנחייתו של עמית כרמלי, "מוזיקת השורש", שבו יש לתלמידים הזדמנות להתפרק ולהשתחרר ברמה הרוחנית, דרך שירה, נגינה ותנועה, במטרה למצוא את הקול האותנטי שלהם. כמובן שלאורך כל המסלול עובדים התלמידים גם על פיתוח קול – בשנה הראשונה במסגרת קבוצתית ובשנה השנייה בשיעורים אישיים, ובמקביל מתקיימת בשנה השנייה גם מסגרת לפיתוח כישורי ליווי עצמי בגיטרה". 
 
איך אתה מתחבר לחבילה הזו של Songwriter & Performer כיוצר בעצמך?
"אני יכול להגיד על עצמי שהחבילה נבנתה מתוך מחשבה שלי כזמר יוצר. מה אני הייתי רוצה להראות לקהל, איך הייתי רוצה להתעצב, איזו הכוונה הייתי רוצה לקבל. אני צריך שירים, טקסט, הלחנה ויכולת להביא את כל זה אל הבמה. בתור אדם שמופיע יש לי הרבה שאלות, הכל כל כך מגוון, וזוהי דרך לחפש ולמצוא מי אתה כיוצר, זה מסלול שנותן קביים לחיפוש הזה.
 
כמורה, מעניין אותי ללוות את התהליך הזה של אנשים שרוצים לבטא את עצמם, להיכנס לעומק שהוא לימודי אבל מאד אנושי, בן אדם מציג לך את החיים שלו בשלוש דקות", הוא מוסיף.
 
הלימודים מתנקזים לבסוף אל פרויקט הגמר, בו מעלה התלמיד מופע אישי שמכיל בתוכו את כל מה שלמד, מכתיבת טקסט ועד סדנת הפרפורמנס. הסמסטר האחרון מוקדש כולו לעבודה על המופע. "אתה לוקח את השירים שנכתבו, עורך אותם ומעבד אותם למופע מושלם שלו התלמיד אחראי באופן בלעדי, כולל ההחלטות הקטנות – התאורה, המשקאות שיוגשו בכניסה ועוד".
 
במקביל להוראה במסלול וריכוזו, עומד פרל במרכזו של מיזם בית ספרי חדש, "הבמה הפתוחה", שרוקם עור וגידים ויתגבש עד נובמבר. "מורים, תלמידים, מוזיקאים שלא קשורים לבית הספר, יגיעו להופיע בערב שמורכב משישה אמנים ששרים, כל אחד, שלושה שירים. הקהל שיושב ומקשיב למוזיקאים מדרג את ביצועיהם והזוכה בכל ערב מקבל מלגת לימד צנועה", מספר עינן, "המטרה היא שהזמרים היוצרים יקבלו במה נוספת".
 
מי שרוצה לטעום קצת מהיצירה האישית של עינן, מוזמן להגיע ב - 25 באוגוסט בשעה 21:30 לקפה ביאליק בתל אביב, שם יופיע פרל בשירה ופסנתר עם רון יונה- גיטרות וקולות  ויעל זמיר- אבוב וחליליות.
 
http://www.einanperel.co.il/

http://www.myspace.com/einanperel
 
עינן, מה זה זמר – יוצר? – חדשות מוזיקה