עבודה שחורה
חפש
מלאו פרטים
וניצור איתכם קשר בהקדם
שלח
הצטרפו אלינו
 width=

 
עמוד הבית    יצירות תלמידים    עבודה שחורה - מחווה לאהוד בנאי והפליטים

עבודה שחורה - מחווה לאהוד בנאי והפליטים

 
מתוך ביקורת בעכבר העיר, 22.8.13, קליה מור:
לבום המחווה ל"אהוד בנאי והפליטים", שאירגנו הסטודנטים להפקה מוזיקלית של בית הספר Muzik, מפתיע לטובה גם כי הוא רלוונטי מתמיד בגלל הפליטים שלנו, וגם סתם כי הוא אלבום מופתי. אלבומי מחווה נוטים מטבעם לא לעורר אצלי הערכה גדולה מדי. כלומר הם מין הימור בטוח כזה, מישהו אחר כתב את האלבום המושלם וטרח למעננו. וגם סטודנטים, בית ספר, אתם יודעים, עוד יש להם מה ללמוד. חוץ מזה את האלבום המקורי הפיק יוסי אלפנט, האיש הכי מוכשר ברוקנרול הישראלי. לכו תתחרו עם הרוח של אלפנט.
 
אבל משתתפי האלבום הזה, בהנחיית המפיק דורון פלסקוב, לא התעצלו. הם באמת לקחו את השירים למקום אחר, למקום שלהם, וזה נשמע הרבה יותר אמיתי ומקורי ממה שהפיקו הקרם של הקרם הנזכרים לעיל. בקושי אפשר לזהות את "זמנך עבר" אחרי הטיפול שנתנה לו ענת גוטמן - הוא הפך למין לאונג' בית מלוני שטוף חצוצרות; ליאור טף האט את "עיר מקלט", ואז קשר לו משקולות ומשך אותו למטה; לונא אבו נסאר מאנפפת בנפלאות את "ממשיך לנסוע", וגם כל השאר מצוינים. בואו רק נקווה שעוד 25 שנה הוא כבר לא יהיה רלוונטי. 
 
ראיון עם מנחה הפרויקט, המפיק המוזיקלי דורון פלסקוב (שגם הוא בוגר Muzik בפני עצמו).

דורון, מה הוביל אותך לבחור לעבוד דווקא על אלבום המופת הזה, במסגרת פרויקט המחווה שאתה מנחה ב - Muzik?
האלבום היה חלק מהילדות שלי. אמא שלי רכשה את התקליט כשהייתי בן 9 והוא התנגן בבית שלנו המון. מאוחר יותר, כזמר בלהקה צבאית, האלבום ליווה אותי ביציאה להופעות בשטחים. הסאונד של האלבום, האומץ שבו, הטקסטים הנוקבים והכל כך אקטואליים גם היום, הסאונד הניו וייבי והנוסטלגיה שהאלבום משקף עבורי היו הסיבות לבחירה להפיק לו גרסת מחווה במסגרת הפרויקט.

ספר לנו קצת על תהליך העבודה בקורס הנקרא "פרויקט מחווה". איך ניגשים בכלל למסגרת לימודית כזו ואיך היא מתנהלת?
קודם כל האזנו ביחד לאלבום המקורי ושיתפתי את התלמידים בתקופה והרקע לתוכו הוא יצא, על מקומו המרכזי במוזיקה הישראלית ועל החשיבות שלו עבורי. בהמשך, כל תלמיד בחר שיר אליו הוא התחבר במיוחד.
בסמסטר הראשון עסקנו בעיקר במהות ההפקה ובקונספט, כשכל תלמיד היה צריך להביא סקיצות, בהן הוא מיישם את רעיונותיו אל השיר אותו בחר, תוך שהוא נותן לו פרספקטיבה מקורית וקונספט מנומק.
בסמסטר השני התאחדנו לקבוצה אחת ועסקנו בגימור החומרים. לבסוף התלמידים מיקססו את החומרים ואת הטאצ׳ הסופי בסאונד (פינושים של מיקס ומאסטרינג) נתנו אבי אלבז ,אלון אדירי (פינושי מיקסים) וקובי נעים (מאסטרינג).

האלבום המקורי יצא בשנת 1987, בה חלק מן המשתתפים טרם נולדו. מה למדת מהאופן בו חוו אותו התלמידים? האם "גילית" בו דרכם דברים חדשים?
הכיתה המעולה הזו הייתה מורכבת מתלמידים בעלי רקע שונה בתכלית כאשר הדבר המשותף היחיד לכולם הוא האהבה והתשוקה ליצירה. באמצעות האופן בו הם התחברו לאט לאט ליצירה, כל אחד בתורו ובדרכו, והביאו אותה למקום של אמירה אישית כאילו הם עצמם חוו את החוויה המתוארת בשיר, חוויתי למעשה את האלבום לגמרי מחדש דרך הלב והעיניים שלהם. השילוב בין החוויה המחודשת הזו לבין נושאי השירים העוסקים בשוליים של החברה באנשים וסיפורים שלרוב לא כותבים עליהם, במסעות רחוקים אל העבר, אל מקום בטוח, אל ארץ רחוקה, הפכו את האלבום לאקטואלי מתמיד.

אלבום המחווה נוצר כאמור במסגרת פרוייקט של מסלול ההפקה. מה חשיבותו ותרומתו של פרוייקט המחווה לתלמידי המסלול?
אני חושב שאת השאלה הזו צריך לשאול אותם :). בגדול אני חושב שעצם העובדה שכבר בשנה השנייה ללימודים בMuzik יש לתלמידים את האפשרות להכיר ולתרגל את השלבים של הפקת שיר לרדיו - החל מהגיית הקונספט, דרך העיבוד וההפקה ועד למיקס והמאסטרינג – הוא אחד הדברים הדברים המשמעותיים ביותר עבור כל מי שרוצה לעסוק בתחום ההפקה, ומהווה הכנה מצויינת לקראת שנת הלימודים השלישית שלהם, בה הם עוסקים בהפקת אלבום מחומרים מקוריים שלהם עצמם. 

להאזנה לחצו כאן


עבודה שחורה