נועם עקרבי על הפקת Tesha – חדשות מוזיקה
חפש
מלאו פרטים
וניצור איתכם קשר בהקדם
שלח
הצטרפו אלינו
 width=

 
עמוד הבית    חדשות    נועם עקרבי על הפקת Tesha

נועם עקרבי על הפקת Tesha

  המפגש בין זמרת ויוצרת למפיק הוא חיבור מורכב ויצירתי שהניב לא מעט שיתופי פעולה מופתיים.  מבט קצר על יצירות בולטות של השנה האחרונה מאמת זאת. קחו למשל את שיתוף הפעולה המדובר בין הזמרת Kelela למפיק Ezra Rubin (הוא Kingdom), או את Food של הזמרת Kelis והמפיק Dave Sitek מלהקת TV On The Radio. או את אלבומה השני והיפה של Angel Olsen שהפיקJohn Congleton, מפיק אינדי צעיר ובולט שהפיק גם את Annie Clark (היא St. Vincent) (הנה ריאיון איתו על העבודה שלו עם  Clark).


נועם עקרבי, בוגר Muzik (כאן ניתן להאזין לאלבום הראשון שהפיק - פרויקט הגמר של לימודיו בביה"ס), הוא אחד המפיקים המוזיקליים העסוקים בישראל. אבל אנחנו רוצים להתמקד דווקא בעבודתו בשנה האחרונה עם הזמרת והיוצרת נטע אליאס, או בשמה הבימתי העכשווי - Tesha (גם היא, אגב, למדה ב- Muzik J) - שיתוף פעולה שהניב Ep ייחודי, שזכה לתגובות חיוביות ואף להזמנה להחתמה בלייבל אנגלי.


נועם, איך התחברתם? איך נטע הגיעה אליך ולמה היא בחרה דווקא בך כמפיק?
נטע עבדה לפני עם שני מפיקים אחרים שלקחו אותה יותר לכיוון של הפקה סטנדרטית. בס, גיטרה, תופים. הפקה שקופה (כלומר ללא התייחסות לקונספט) עם דגש על ליטוש וזוהר. היא חיפשה משהו אחר והגיעה אליי. התחברנו בגלל הקונספט שהצעתי לה אחרי ששמעתי את החומרים. בדרך כלל אני אוהב לשמוע את מי שמגיע אליי הכי קרוב לעצמו ובסביבה הטבעית שלו, כדי להחליט, אז בקשתי ממנה להקליט את עצמה בחדר הביתי באמצעים הכי פשוטים, וזה תפס אותי. היה שם משהו שמיד העלה בי רעיונות הפקה תוך כדי האזנה. היה לי מיד קונספט ברור שנטע אהבה כששמעה אותו וככה התחברנו. דרך אגב, הקונספט נשאר המצפן שלנו לאורך כל הדרך. כשאני שומע היום את התוצאה, זה בדיוק מה שראיתי מול העיניים כשהקשבתי לדמואים. 


אז מה היה הקונספט שהצעת ואיך חשבת עליו?
נטע דברה איתי בשיחה הראשונה על תחושות ועל רעשים שמייצגים בשבילה את התחושות, למשל רעשים של מים. הבנתי למה היא מתכוונת כשהקשבתי למוזיקה. אז הצעתי לה לעשות אלבום אלקטרוני ומינימליסטי שבנוי, מעבר לשירה שלה, כמעט לחלוטין על הקלטות ומניפולציות של כל מיני צלילים ואביזרים. למשל  צעצועי ילדים. לעבוד על פסיכו אקוסטיקה.


תאר את תהליך העבודה המשותף על ה-EP ואיך אתה נוהג לעבוד עם יוצרים כמפיק?
מבחינתי מה שאני מנסה לעשות זה להוציא את האדם שאני עובד איתו החוצה. כל אדם מבחינתי הוא ייחודי ואני רוצה להוציא את הייחודיות הזו החוצה בשיתוף פעולה איתו. כלומר לתת לו להרגיש לאורך כל הדרך שהוא שותף מלא, שהוא עושה את האלבום יחד איתי. אני מכוון לתוצאה אמיתית, מנסה להפיק את המרב מכל איש או נגן שמעורב מוזיקלית בפרויקט, לא רק מהיוצרת או הזמרת. אז אני מנסה לא להוריד אנשים, אלא לחפש איתם ביחד. וזה דורש ממך לדעת איפה אתה צריך לקחת אחריות ואיפה לשתוק ולתת לדברים לקרות, שזו לפעמים בחירה קשה מהבחירה לשלוט ולהתערב. כך גם עם נטע - אני חושב שהיא הרגישה לאורך כל הדרך במאה אחוז שהיא זו עושה את האלבום. 


איפה לדעתך המעורבות שלך בפרויקט הייתה הכי משמעותית?
אני חושב שהמצבים שיצרתי עבור נטע בכל שלב בהפקה על מנת להגיע לתוצאה הטובה ביותר היו  הכי משמעותיים. אתן שתי דוגמאות: כשנטע באה אליי היא שרה וניגנה פסנתר בכל השירים. זה היה ההרגל. הזמנתי להקלטות את הפסנתרן אבי אלבוחר וזה הפתיע אותה. ממש יכולתי לראות מה רץ לה בראש כשהיא ראתה אותו מנגן. הושבתי אותם בשני חדרים נפרדים והוא ניגן בחדר שלו את כל תפקידי הפסנתר שלה והיא הקליטה בחדר נפרד את הווקלז כשהידיים שלה חופשיות. וזה הוציא ממנה משהו אחר ויפה. אחר כך באולפן הורדתי את כל הערוצים של אבי והשארתי רק את  הווקלז שלה. עבור הסאונדים, וזו הדוגמא השנייה, לקחתי את נטע לפרקשניסט שאני אוהב, אילן קצ'קה והוא הקשיב לנטע ולתחושות שהיא מתארת והתחיל לייצר לנו במקום צלילים מכל מיני דברים וחפצים שלא חשבנו עליהם. מפתחות, מחרוזות צדפים, שריקות. ההקלטות האלה של אילן שמשו בסיס לרוב הסאונדים באלבום. חתכנו, ערבלנו, העברנו דרך כל מיני פילטרים ופלאג-אינים, אבל חוץ משימוש ב-808 וסינטי מוג אנלוגי שיש לי והוספתי, הצלילים וכלי ההקשה של אילן הם מה שאתה שומע בפרויקט הסופי. ונראה לי שלנטע זה היה משמעותי לראות איך אילן לוקח את מה שיש לה בראש והופך אותו למשהו קונקרטי.     
               

יש לך יש טיפ למפיקים מתחילים? מה הדבר הכי חשוב לך כמפיק?    
אני חושב שהדבר הכי חשוב בעבודה מול יוצר זה לדעת מה תהיה התוצאה הסופית. לא להוביל למשהו שאתה לא יודע איך מגיעים אליו ומה הוא בדיוק אמור להיות. בגלל זה הרבה מפיקים נאחזים בהפקה סטנדרטית. כי שם יודעים מה יצא בסוף. אבל אני מעוניין לעבוד עם אנשים שרוצים להתנסות, לצמוח. והמחויבות שלי מולם היא להוביל אותם למשהו, לא לעשות עליהם ניסויים.
לכן אני חושב שמפיק צריך כל הזמן לחקור ולחשוב. זה מה שהופך אותך לממוקד ועם חזון. לדוגמא אם יש לי תקציב גדול יותר אני אעדיף להשקיע אותו בעוד שעות אולפן על מנת לעשות דברים מיוחדים ולא להביא תזמורת או נגן יקר כי אני יכול. אני מרגיש שזו המחויבות האמנותית שלי. 


ניתן להאזין ל-Tesha של נטע אליאס ונועם בלינק הבא http://peacemetesha.bandcamp.com/

נועם עקרבי על הפקת Tesha – חדשות מוזיקה