הרשמה לניוזלטר
מידע והרשמה ל -Muzik
שם
טלפון
מייל
נושא
שלח
?...What Da Funk
ליאור ברוש
| ראשון | 12.06.11 |
המעבר מאנדרגראונד למיינסטרים –  ?...What Da Funk

חלק רביעי מתוך עבודת המחקר - "המעבר של דאפט-פאנק מסצנת האנדרגראונד למיינסטרים בעקבות האלבום homework"

הצמד תומאס וגאי שצמחו כיוצרים מתוך סצנת המסיבות והרייבים, מצאו עצמם באמצע 1997 במרכז העניינים. הקטע "Da-Funk" שיצא כסינגל וגם באלבום, נתפס כלהיט ענק . כיצד זה קרה? מה עשו השניים שהצליחו להכניס קטע אלקטרוני לחלוטין, מונוטוני וללא ווקאל היישר ל"טופ של הפופ"? התשובה לכך דורשת ניתוח מעמיק יותר של הקטע, הן מבחינה מוסיקלית והן הפקתית.
 

המעבר מאנדרגראונד למיינסטרים - ?...What Da Funk

מבחינה מוסיקלית הקטע לא מורכב, הבאס מנגן את אותו התו באותה הריתמיקה לכל אורך הקטע ומכך ניתן להסיק שהשיר כולו בנוי על אקורד אחד בסיסי שלא משתנה במהלך הקטע. ההרגשה של השינויים ההרמוניים מתקבלת מהמלודיה העיקרית (Hook). אני חושב שמבחינה מוסיקלית הקטע תופס את האוזן משתי סיבות הראשונה היא 2 ההוקים המצוינים, והשנייה היא שכל שאר ה"כלים" הטונלים, נשארים על אותו פיטצ' בודד כל הזמן, וכך בעצם הם מבליטים את שתי ההוקים שנעים מבחינה מלודית.

בעצם אפשר להתייחס לבאס ולסימפול כחלק מה- Rhythm Section מכוון שהם לא מחליפים פיטצ' לאורך הקטע.

שמבחינה הפקתית הקטע חדשני, אפשר לומר אף פורץ דרך לתקופתו. הוא משלב בתוכו המון אלמנטים קטנים שתופסים את האוזן. נתחיל מהפשוט, הברור אל המסובך. ה- Rhythm Section כולו מאופיין בהרבה אגרסיביות שמתבצעת בעזרת קומפרסיה משמעותית על הביט כולו. הוא נמצא בקדמת המיקס,  או בשפה פשוטה "ב-פנים". המקצב הוא 4/4 והניגון של התופים נשמע מאוד פשוט. אבל כדי לתפוס את האוזן עוד יותר וכדי לייחד את המקצב ואת הסאונד שלו השתמשו השניים באפקט של פאנינג מצד לצד על חלקים בודדים מהתופים, לדוגמא: בהתחלה כשנכנס המקצב של התופים לאחר הפילטר ניתן לשמוע את הקלאפ זז מצד לצד(0:25).

אפקט זה עשוי בצורה עדינה ולכן הוא לא נשמע תלוש אלא מבליט את הקלאפ, כמו כן גם ההיאט "מטייל" בין הרמקולים במהלך הקטע כולו. מלבד ה- Rhythm Section שעשוי בצורה מדהימה וחדשנית, ישנם 2 "סינטוזים"(2 ההוקים המלודיים) שמכניסים סאונד חדש שלא נשמע כמותו באותה תקופה ובעצם ממלאים לנו את כל טווח התדרים האמצעי. הקטע המיוחד ב"סינטוזים" אלה נעשה בעזרת מודולציה לפילטר. כלומר הם משתמשים ב"מעטפות" (ADSR בשפה מקצועית) אשר משנים את הנתונים של הפילטר על כל סינט, וכך גורמים לסאונד להיות דינאמי. בנוסף ל"טריקים" הללו הם השתמשו בטכניקת סימפול פשוטה יחסית, אך קליטה. וגם שתלו "רעשים" (כולל רעשי רחוב) בווליום נמוך מאוד, כמעט בלתי שמיעים אך בכל זאת מתעתעים לנו את המוח בזמן ההקשבה לקטע.

להלן ציטוט של תומאס המציין בעזרת אילו מכשירים נעשו קטעים מתקופת האלבום? ומדוע?

 Thomas: "We have a really small compressor, the Alesis 3630[1], which is $300. That's the main one we used on Homework and Discovery. The one we used the most is one of the cheapest ones on the market. It's really funny; it's the bricolage thing. Sometimes you don't have to have the most expensive equipment to make good music.” [2]

 לאחר מכן הוא ממשיך ומספר על מכשירים נוספים שבעזרתם בלבד יצרו דאפט-פאנק את הסינגלים הראשונים שלהם.

"Akai S01 sampler, an Alesis MicroVerb 3 sound processor, an Alesis MMT-8 sequencer and a Mini-Moog synth"[3]

 חשוב לציין גם את דרכי ההפצה השונות של הקטע והעיקרית שבהן היא דרך המדיה הטלוויזיונית (ווידאו קליפ) ואת השינויים החברתיים שחלו באותה תקופה.

תומאס וגאי ידועים בחיבתם לסרטי אנימציה, וככלל התפיסה שלהם לגבי קליפים והופעות חיות היא הרבה יותר מעניינת ויזואלית מאמני דאנס אחרים באותה תקופה. הקליפים שלהם לכל אורך השנים היו מיוחדים ובין היתר הם השתתפו בהפקת סרט אנימציה ובהפקתו המוסיקלית. בהופעות וראיונות נהוג לראות את השניים לובשים מסיכות ומחופשים לרובוטים, עוד קונספט שהתפתח מיציאתו של האלבום Homework.

ע"פ דבריו של תומאס הם נהפכו לרובוטים בטעות:

Thomas: "We had a small incident in the studio on the 9th of September 1999. When we woke up we had become robots, and we don't remember anything of what happened. So this is our story."[4]

 את הקליפ של "Da Funk" ביים "Spike Jonze" שהוא במאי אמריקאי מוכר שביים עשרות קליפים לאמנים נחשבים כמו: "Beastie Boys", "Bjork", "R.E.M" ועוד.

הקליפ יוצא דופן ביחס לסגנון ולתקופה שמאופיינים בקליפים "טראשיים" למדי. והוא מספר על כלב פצוע שמתנהג כמו בן אדם ומסתובב ברחובות ניו-יורק. הסיפור מנסה להביע את חוסר היחס, חוסר האכפתיות והקרירות מצד ה"עוברים ושבים" של רחובות העיר.

 התפיסה יוצאת הדופן של השניים בנוגע לוויז'ואל הובילה למספר דברים(כמו שפירטתי) שכנראה קידמו באופן עקיף את המוסיקה שלהם ואת שמם כמוסיקאים ומפיקים. דבר נוסף ואולי אף בעל משמעות רחבה במעבר אל המיינסטרים.

 בנוסף לכך יש להתייחס להיבט החברתי באותה תקופה, כלומר לשינויים שחלו בסצנת המסיבות והרייבים אם בארה"ב ואם באירופה. חשוב לציין שבתחילת דרכם של דאפט-פאנק הממשלה הצרפתית לא תמכה בכל הנוגע למסיבות וקישרה את הסצנה באופן חד וחלק לשימוש וסחר בסמים.

כשנשאלו בראיון מה מפריע לאמני דאנס צרפתיים לפרוץ? (בעקבות פריצתם עם הוצאת האלבום)

Thomas: It was probably the stereotypes people had about French music in general. " Guy-Manuel: The way that techno and house music are not totally legal in the eyes of the public may have something to do with it also. We are trying to put some credibility to what we are doing. You can't say that it's totally there in the mainstream. You still have people talking negatively about it... DMA: Like that song on Homework, "Revolution 909" Is that your statement to the French government regarding their anti-stance on dance music? Guy-Manuel: I don't think it's the music they're after, it's the parties..."[5]

 בציטוט זה ניתן לראות מס' דברים:

א.     המוסיקה שלהם ובכללי הז'אנר לא מתקבל בעין יפה בצרפת.

ב.     ע"פ דבריו של גאי הם עדיין לא לגמרי במיינסטרים (באזור תאריך יציאת האלבום)

ג.      המסיבות, הן הגורם העיקרי אליה מתנגדת הממשלה.

כעת ניתן לציין שהסינגל "Da Funk" הוא אינו הגורם הבלעדי לכניסתם של דאפט-פאנק למיינסטרים. אלא לאחר מכן בעקבות האלבום באופן דיי ברור הם נכנסו לגמרי למיינסטרים.

וכנשאל תומאס מדוע הממשלה מתנגדת למסיבות ענה במעין תסכול:

Thomas: "I don't know. They pretend it's drugs, but I don't think it's the only thing. There's drugs everywhere, but they probably wouldn't have a problem if the same thing was going on at a rock concert, because that's what they understand. They don't understand this music which is really violent and repetitive, which is house; they consider it dumb and stupid."[6]

 

בפרק הבא והאחרון בסדרה ,נמשיך בניתוח קטעים שונים באלבום ונסכם את המסע של דאפט פאנק בדרך להכרה רחבה, stay tuned!

 

המאמר נכתב במסגרת קורס פרספקטיבות מוזיקליות ב- "Muzik - בית ספר גבוה ליצירה והפקת מוזיקה", בהנחיית עמית הכט

 

[1] בעזרת המכשירים המסומנים בקו תחתון יצרו דאפט-פאנק את ההפקה הספציפית עליה דיברתי בניתוח ההפקתי.
[2] DAFT PUNK, by Bryan Reesman, 01/10/2001, Link: http://mixonline.com/mag/audio_daft_punk/
 
[3] DAFT PUNK, by Bryan Reesman, 01/10/2001, Link: http://mixonline.com/mag/audio_daft_punk/
[4] Daft Punk Discover the Funk, by Andy Pickering, 03/2001, for REMIX Magazine, Link: http://www.outersound.com/inreview/a-d/daftpunk.html 
[5] Interview with Daft Punk, by Dave "the Wave" Dresden, for About.com Page 02
Link: http://dancemusic.about.com/cs/interviews/a/IntDaftPunkDave.htm
[6] Interview with Daft Punk, by Dave "the Wave" Dresden, for About.com Page 03
Link: http://dancemusic.about.com/cs/interviews/a/IntDaftPunkDave.htm

  לכל הפוסטים בסדרה:

חלק ראשון: פאנק מטופש

חלק שני: אירועים שקדמו לאלבום Homework של Daft Punk

חלק שלישי: סקירה היסטורית של הדאנס לסוגיו

חלק רביעי: ?...What Da Funk

חלק חמישי: Daft Punk - Homework | חלק אחרון

השאירו תגובה

לחצו על הכפתור על מנת להכנס באמצעות הפייסבוק שלכם בכדי להשאיר תגובה

Connect

לפוסט זה יש 0 תגובות