הרשמה לניוזלטר
מידע והרשמה ל -Muzik
שם
טלפון
מייל
נושא
שלח
פוסטים קשורים:
המחשבה שהשפיעה על בריאן אינו, המחשבה שיצר
שרי דרמון
| ראשון | 07.08.11 |
המחשבה שהשפיעה על בריאן אינו, המחשבה שאינו יצר

חלק רביעי מתוך עבודת המחקר "Brian Eno - Before and after science".

כמו אצל כל יוצר גדול, גם רעיונותיו החדשניים של אינו לא צמחו בחלל הריק. בפרק הקרוב נתבונן מקרוב בקרקע הפורייה למחשבתו : חלוצי האלקטרוניקה שטוקהאוזן וקייג' הובילו אותו למחשבות על מוסיקה כעל משחק ללא תכלית, על מכונה שמרגע שהותנעה אי אפשר לשלוט על תוצאותיה. המינימליסט לה מונט יאנג ורעיוניותיו לגבי סאונד מתמשך הובילו את אינו אל מחוזות האמביאנס. 

 

כמו שכבר הבנו היטב,  אינו הוא יוצר רב ובין תחומי ,שלא עושה הפרדה בין מוסיקה לאמנויות אחרות. כאשר דיבר על הסוויץ' שעשה מלימודיו ב-Art School- למוסיקה אמר11:

“It wasn’t a big move from art to music because there is a strong link between them in that they both concentrate on systems- as far as I’m concerned, anyway. I had reached a stage in painting where I was actually making a score which I would then carry out in the same way that a musician might. I mean a score is only a behavior pattern.” (1971)

 בהתחשב בכך שאינו נחשב ליוצר מינימליסטי, אי אפשר שלא לעשות את החיבור בין המינימליזם כפי שהוא קיים באמנות, לבין איך שהוא מתבטא במוסיקה; הארכיטקט Ludwig Mies van der Rohe אימץ את הביטוי:  “Less is more” כדי לתאר את טקטיקת האסתטיקה שלו.

קיים גם חיבור למשוררים הסוריאליסטיים בכתיבת המילים של אינו כפי שכבר הוזכר (הכתיבה האוטומטית).

השפעתם של חלוצי האלקטרוניקה במוסיקה על אינו

המוסיקה האלקטרונית (כל מוסיקה המנוגנת על ידי כלים אלקטרונים), היא בעלת חשיבות ראשונית ומרכזית להתפתחות המוסיקה העכשווית ולהבנת גישתו של בריאן אינו שהושפע מכל מה שנבע ממנה.

בראשית המאה ה-20 נעשו ניסיונות להרחיב את הספקטרום הצלילי ונולדו כלי נגינה חדשים. תנועה מוסיקלית חדשה התפתחה בראשית שנות ה-40 בצרפת, היא נקראה- "מיוזיק קונקרט" (concrete מוחשי/ממשי) והתאפיינה בשימוש ברשמקול ובטכניקות של עריכת הקלטות לשם יצירה מוסיקאלית. הכוון הזה התפתח עם הופעת הסינתיסייזר האנלוגי;מדובר בכלי נגינה אלקטרוני  המפיק צליל באמצעות מעגל חשמלי אשר יוצר צורות גל באמצעות מתח חשמלי. הסינתיסייזרים האנלוגים הראשונים היו מאוד מסורבלים וקשים לתפעול. רוברט מוג יצר את

הסינתיסייזר האנלוגי הנייד הראשון (ב-1971).  ההכרות הראשונה של אינו עם הסינתיסייזר12:

 ” I started playing with the synthesizer because there was one there. I'd never actually seen one before, though I'd worked in electronics before in a gross sense, just tape recorders really, but I just started using it and I found it fairly easy. They're not really designed for human usage actually; they're designed for people with no fingers, in fact. Turning a knob requires you to use all your fingers for the same thing which strikes me as a drastic waste of time. When you're playing a guitar you can use all those fingers separately, but when I'm playing I'm a two-fingered being, which seems terrible to me, so I'm having a new synthesizer built that's designed to use all my fingers and both my feet as well. And if I can think of a way to use my toes I'll do that too. But the way they're generally used is either as a gimmick, to put a spot noise in here and there, or as a kind of extended organ, which is the way Keith Emerson uses it mainly - all his work is keyboard based: but that's something I couldn't do if I wanted to because I can't play a keyboard."

 מלחין מודרני שהתמקד במוסיקה האלקטרונית בגרמניה שאחרי מלחמת העולם הראשונה- קרל היינץ שטוקהאוזן,היה פורץ גבולות וחדשני.  הוא החל בניסיוניות  רציניים להפקת צלילים אלקטרונים חדשים, על ידי עיוות קולות ורעשים. תפישת העולם שלו התפתחה עם השנים במקביל להתפתחות האלקטרוניקה, פה אולי קיים דמיון בינו לבין אינו המביא מודעות וחשיבות רבה להתפתחות האלקטרוניקה/הטכנולוגיה והרלוונטיות בעבודותיו.

השפעה ישירה בהתהוות הרעיון שעליו אינו מדבר בהסבירו את ה - "Generative music", אפשר לראות מהמלחין האלקטרוני- ג'ון קייג'. כמו שטוקהאוזן גם קייג' אהב להתנסות בסאונד. הוא אהב את הרעיון שבמוסיקה אקראית ולא מכוונת. הוא כינה את המוסיקה שלו “purposeless play”, ורצה להביא את האקראיות והכאוס שבחיים. 13(כאוס הינו המדע שחוקר תבניות בתופעות אקראיות ואת הכוונה והסדר שבאי סדר).

Generative music

 הרעיון מדבר על מוסיקה מולידה, זאת אומרת יש לה חיים משלה היא לא צפויה, אקראית לחלוטין ובשונה ממוסיקה קלאסית היא לא בשליטה. במובן מסוים אין לה סוף; מי שעושה שימוש בצורה של ה-generative לא יכול לדעת איך יהיה הסוף של מה שהתחיל.

  אינו אמנם החל ליישם רעיון זה בשנים המאוחרת יותר, אך הוא מספר שהתחיל לחשוב עליו עוד בתחילת דרכו. מאמר בנושא מציג רעיון זה כצורת חשיבה שונה וחדשה על מוסיקה14;

“What I am talking about tonight is an idea that really began for me about 25 years ago and has pretty much obsessed me ever since. It began as a musical idea, it began as something I heard in music and gradually I realized that in fact it was an idea that was occurring in all sorts of areas.”(1996)

הרעיון הזה, אומר אינו, לקוח מהארכיטקטורה ונמצא בספר שנקרא- "how building learn". עולות שאלות מצורה זו של מוסיקה עקב כך שאף פעם אין לדעת מי יצר אותה. אם כך מי הוא המלחין ביצירה כזו? והאם אפשר לתאר או להגדיר את המבנה שלה כשלא יודעים לאן היא מובילה ומה הולך לקרות? חוסר הוודאות שקיים ברעיון הזה מאוד מזכיר גם את תורת הקוונטים 15. בשנות ה-20 של המאה הקודמת פותחה (או נתגלתה/הומצאה, תלוי בהשקפתכם על המדע) תורת הפיסיקה הקוונטית. ציטוט מתוך מאמר בנושא המדובר: "תורה זו מתבססת על רעיונות קצת מטורפים: חלקיק יכול להיות בשני מקומות בו זמנית. חתול יכול להיות חי וגם מת (תיאורטית). במובנים רבים העולם מתנהג כמו רולטה רוסית, בצורה אקראית לחלוטין ולכאורה ללא שום הסבר".תורת קוונטים אומרת שכאשר בודקים מצב של חלקיק מסוים משנים אותו ולכן לא אפשרי לדעת מראש מה מצבו ולאחר שבדקנו מה מצבו,בכך שינינו אותו. משפט שאמר אינו  כאשר דיבר על "המוסיקה של העתיד" אולי יכול לסכם את הנושא ולהראות את החיבור שלו עם תורת הקוונטים 16: “I wanted something that had an organic quality to it. Had some sense of movement and change. Every time you played it something slightly different appended”.

מערכות מוסיקליות שמניעות את עצמן

מושג ה-cybernetics עולה הרבה בהקשר של Brian.'cybernetics' מדבר על מערכות עם שליטה עצמאית שלא זקוקות להתערבות. הן דואגות לעצמן ויכולות להתפתח למקום בלתי צפוי.

ניצנים ראשונים ל-generative music אפשר לראות במאמר מתוך המגזין "Creem" שנכתב ב-1975 בו אינו מדבר על כך שבשני אלבומי הסולו הראשונים שלו, השירים מבוססים עלrepetition- (חזרה)17:

"A thing heard for the second time is different from the first time you heard it, simply because the brain has learned different ways of dealing with it by the time. There are purely physical reasons for this, in the same way as if you walk into a very bright room from dark room your eyes adapt."          

   בהמשך דבריו הוא מוסיף:"We are no longer concerned with making horizontal music[…]

I mean music that start at point A, develops through point B and end at point C[…] One thing about vertical music is that you can enter it any point and leave it any point".

מה שבאמת עניין את אינו היה שילוב בין horizontal music ל-vertical music המאפשר לשני סוגי המוסיקה להתקיים יחד ומוסיף- "בתקווה" שכך ישמע אלבומו הבא. (מעניין לציין שהמאמר יצא ביולי 1975 קצת לפני Another Green World  ו-Discreet music)

מוסיקת האמביאנט

La Monte Young המזוהה לרוב כמלחין המינימליסטי הראשון, חוקר ביצירותיו את המוסיקה הנצחית (eternal music) ע"י פירוק הצליל ומתיחתו ליחידות זמן לא מוגדרות.

תפיסה זו של משך האופיינת לאמני המוסיקה המינימליסטית, השפיעה מאוד על אינו , והיא מתקיימת בעבודות האמביאנט שלו.

 אינו שאב מיאנג את הרעיון שבמוזיקה נצחית. ואת החשיבה על מוסיקה כעל אטמוספרה, רעיונות הנמצאים בבסיס מוסיקת האמביאנט.

18 אז מה זה בדיוק אמביאנט? אמביאנט הינו ז'אנר שבו הסאונד חשוב יותר מהתווים. סגנון זה מזוהה בהביאו את האטמוספריות והסביבה שבטבע למוסיקה. בריאן אינו המזוהה כחלוץ מוסיקת האמביאנט, מספר שבזמן שהיה מאושפז בבית חולים עקב פגיעה (ב-1974 ) ובעודו שם שומע מוסיקה, הוא התקשה להגביר את הווליום, מה שגרם לרעשי הסביבה של העיר והגשם להתערבב עם המוסיקה ששמע באוזניו.  זה נתן לו השראה ליצור מוזיקה מסוג כזה, כזו שמספקת למאזין רעשי סביבה על ידי שימוש  בצורות מוזיקליות מופשטות. בראיון שנערך איתו ב-1992 הוא נשאל האם כאשר המציא את מוסיקת האמביאנט הוא חזה את ה"התנפלות" של העידן החדש שבאה בעקבותיו? על כך ענה19:

“For eight years there's been a whole new movement which actually called itself ambient. And it's been a huge thing here. It doesn't sound much like what I was calling ambient music, but that's good, isn't it? Would we want our children to grow up like us? You want them to be different. You hope to God that they can be different. “

 כממשיך דרכו של טרי ריילי שהוביל להולדת סגנון האמביאנט, אינו היה זה ש"קרא לילד בשמו" (זאת הוא עשה לראשונה על גב עטיפת האלבום Discreet music). ריילי היה לו כמורה רוחני וזה שהביא את החזרה האינסופית ותפיסת המשך שהתחילה  במוסיקה האלקטרונית.

 

תפיסת הסאונד של אינו

בשביל אינו הסאונד תמיד מציע איזה סוג של מלודיה צריכה להיות בו. אצלו הסאונד קודם לכל. הוא מספר שזו הסיבה שהוא אוהב לעבוד עם ציוד מסובך בגלל שזה מאפשר לו לעשות שרשורים בין מכשירים שונים ובכך מביא לרוב לתוצאות של סאונד מסובך ועשיר מאוד המציע אוירה תואמת. בניגוד ל'סאונדים' שמתקבלים בקלות ומציעים בדרך כלל אווירות לא מעניינות כל-כך מפני שהם כבר נחקרו. עבודה כשל אינו בצורה המורכבת יותר כפי שהוא אוהב, מאפשרת לו לראות תמונות. כדוגמא הוא מספר שכך היה עם האלבום-'Another Green World', בשיר- 'In Dark Trees' 20: "I can remember how that started and I can remember very clearly the image that I had which was this image of a dark, inky blue forest with moss hanging off and you could hear horses off in the distance all the time, these horses kind of neighing whinnying".  

 

בפרק הבא, האחרון בסדרה, נצא למסע בעולם הקסום ומלא המסתורין שאינו פורש בפני המאזין בתקליט  Before and after scienceאלבום שנחשב אולי לאלבומו המסחרי ביותר

 

המאמר נכתב במסגרת קורס פרספקטיבות מוזיקליות ב- "Muzik - בית ספר גבוה ליצירה והפקת מוזיקה", בהנחיית עמית הכט 

 


  לכל הפוסטים בסדרה:

חלק ראשון:  בריאן אינו כוכב עליון

חלק שני: Brian Eno - Less is More

חלק שלישי:  Brian Eno סולן. בעצם מפיק. לא, סופר. סופית - וי ג'יי

חלק רביעי: המחשבה שהשפיעה על בריאן אינו, המחשבה שיצר

חלק חמישי: על האלבום Before and after science
 

  פוסטים קשורים    הכול אודות דטרויט טכנו | העיר בה הכל התחיל | מילון סגנונות וז'אנרים | Brian Eno - Less is More | הפרקטיקה של הטכנו | הסאונד העתידי של לונדון, ישר ממנצ'סטר | על האלבום Before and after science | 1515 מילים על ביורק ועל מדולה - חלק שלישי | 1515 מילים על ביורק ועל מדולה - חלק שני | בריאן אינו כוכב עליון | Brian Eno סולן. בעצם מפיק. לא, סופר. סופית - וי ג'יי | Future Sound Of London -תפיסת עולם והשפעות | Future sound of London - ציטוטים נבחרים | Let Us Play - COLD-CUT N' PASTE | different trains - על המינימליזם והעדרו ביצירה | על המינימליזם באומנות הפלסטית | על מה אנחנו מדברים כשאנחנו מדברים על מינימליזם? | Let us play | Coldcut - סקירת האלבום חלק ב' וסיכום | השפעות על Coldcut | 'רכבות שונות' - ניתוח היצירה (לא) למוזיקאים בלבד | סקירת האלבום Let us play של Coldcut | סקירת היצירה - Life Forms של FSOL | סטיב רייך - רכבות שונות | מונחים במוזיקה אלקטרונית | עיצוב אוירה באמצעות מוזיקה | מינימל קומפקט - הלהקה החופשיה ברוחה | איזה מין טריפ זה Voyage 34? | מיילס דייויס האיש עם החצוצרה! | Consumed by Plastikman | חלק שלישי – ההשפעות
השאירו תגובה

לחצו על הכפתור על מנת להכנס באמצעות הפייסבוק שלכם בכדי להשאיר תגובה

Connect

לפוסט זה יש 0 תגובות