חפש
מלאו פרטים
וניצור איתכם קשר בהקדם
שלח
הצטרפו אלינו
 width=

 
עמוד הבית    חדשות    "הבדידות בשניים"

"הבדידות בשניים"

  "הבדידות בשניים" שירו של דוד אבידן, הולחן ובוצע על ידי דרור לביא - תלמיד נתיב זמר-יוצר במסלול המשולב ל - BA בשיתוף האוניברסיטה הפתוחה - במסגרת הקורס "פרוייקט מופע" של שנת הלימודים שעברה. השירים עליהם עבדו התלמידים במהלך הקורס, גובשו לכדי מופע שעלה בסופו של דבר גם במסגרת אירועי "לילה לבן" של עיריית תל אביב.
כעת משהסתיימה הקלטת האולפן של השיר, ישבנו עם דרור לראיון קצר, אך עוד לפני כן ביקשנו כמה מילים ממנחת הפרוייקט טל גורדון:

טל, המופע הועלה במסגרת הקורס "פרוייקט מופע", למי מיועד הקורס ומה מטרתו?

פרויקט מופע הוא קורס שמטרתו הסופית היא מופע שמעלים התלמידים, בו הם מלחינים, מעבדים, מפיקים ומבצעים את שיריו של המשורר הנבחר לשמש באותה שנה כאחראי על מילות השירים. הוא מיועד לתלמידי שנה ב' ו-ג', ואמור להקנות לתלמידים התנסויות שילוו אותם גם בדרכם בתעשיית המוזיקה.

כל אחד מאיתנו, המוזיקאים, מכיר את האתגרים העומדים בפני מי שמעלה מופע. התמודדות עם אתגרים מוזיקליים מחד, כמו הבחירה הנכונה למעטפת המוזיקלית של השירים, ובחירת החומרים החזקים יותר מבין אלה שנאספים, ועד התמודדויות אישיות, כמו ניהול נכון של הדינמיקה האנושית בין חברי הרכב.

בכל הפקה יש דברים שקורים בדרך של ניסוי וטעיה, ובאופן מסוים מבקש בית הספר לאפשר לתלמידים להתנסות באותן טעויות והצלחות שעובר כל מוזיקאי בדרכו להפקה בימתית. גם אמיר בן עמי ואני, כמי שמנחים לסירוגין את הפרויקט, מחפשים ביחד איתם את הדרך הנכונה להגיע אל הבמה עם האפשרות הטובה ביותר שנוצרת מתוך עבודתם של התלמידים, באותה דרך של ניסוי וטעיה, כפי שאנחנו עושים בדרך העצמאית שלנו כמוזיקאים.

במוקד הקורס של שנת הלימודים הנוכחית נמצא המשורר יהודה עמיחי, ספרי לנו קצת, כיצד נערך תהליך בחירת המשורר?

הבחירה במשורר נעשית בשיתוף מנהלי המגמות ובית הספר ולאחר דיון של כולנו. הרצון שלי לעבוד השנה עם שיריו של עמיחי נבע מהחיפוש אחר משורר שהוא מצד אחד קאנוני, ומצד שני מאפשר חיבור רלבנטי של כאן ועכשיו, בדומה למה שקרה לנו בפרויקט של שנה שעברה עם דוד אבידן.

עמיחי הוא בין המשוררים האחראים על הבאת השפה הדיבורית, היומיומית, אל השירה הקאנונית. הנושאים שבהם הוא עוסק מביאים אל השולחן מלחמה, אהבה, קודש וחול, דברים שמתאימים גם לאנשים צעירים המחפשים את הזהות שלהם במקום הזה, שלא נגמל עדיין מהדי המלחמה. עמיחי מביא באומץ לשיריו את הספק ואת חיפוש הדרך בין האלמנטים הללו, מה שמתחבר היטב עם עבודתם של אנשים צעירים.

עמיחי מרד באותה שפה גבוהה שאפיינה את הכתיבה השירית הישראלית, שיחק עם מבני שירה מעניינים ועשה מלחמה אמנותית שמתאימה גם היא, להרגשתי, לתלמידים שנמצאים בחיפוש דומה אחר הזהות האמנותית שלהם והמצאה של שילוב חדש כלשהו, שמייצג אותם בדרך המדויקת ביותר.

היי דרור, ראשית – הלחן יפהפה וכך גם הביצוע . איך בעצם התבצע תהליך בחירת השיר ?
מה גרם לך לבחור דווקא בשיר הזה?

השיר "הבדידות בשניים" הופק כפועל יוצא של פרויקט מופע, בו לקחתי חלק בשנה שעברה. מטרת הפרויקט הייתה לבחור שירים של דוד אבידן, מתוך המבחר הבאמת עצום שלו, להלחין אותם ובסופו של דבר, להעלות מופע, הכולל את החומרים שיצרנו במהלך הסימסטר הראשון. הגעתי ל"הבדידות בשניים", אחרי נבירה ארוכה ומשמעותית בהרבה מאוד מן הכתבים של אבידן, מה שכלל את הכרת הביוגרפיה שלו, צפיה וקריאת ראיונות איתו וכמובן - "צלילה" אל תוך הכתבים. בסופו של דבר, נתקלתי בטקסט הקצרצר הזה והתאהבתי בו: הוא כתוב בצורה פשוטה, חסרת יומרות, מרגשת מבלי להיות רגשנית ומאוד מאוד מדויקת.


תוכל לספר לנו קצת על תהליך העבודה על השיר?

הלחנתי את השיר במהירות יחסית. מאחר שהטקסט המקורי נטול חזרות, הרגשתי שהשיר זקוק למוטיב חוזר, מעין פזמון, והיה לי ברור שזה "צליל הנשימה", כי הוא הוא הבדידות בשניים. חשבתי גם, איך ניתן להעביר את הרעיון של "צליל הנשימה" אל מעבר למילים, והבנתי שעל-ידי קאנון, ניתן ליצור את האפקט של החזרתיות. לכן הפזמון, בנוי כקאנון, בו הקולות רודפים אחד אחרי השני, כמו הנשימות. גם הקלטת השיר הייתה מהירה מאוד - ידענו מראש מה התפקידים ואיך השיר אמור להשמע, ולכן רק היינו צריכים לבצע את העניין הטכני, עליו הופקד אלון בודק (ועשה עבודה נהדרת).

במה שונה החוויה של הלחנת טקסט "קיים" מחווית ההלחנה של טקסט אישי שלך?

ההבדל המהותי בין הלחנת טקסט אישי לשיר משוררים הוא שבשיר משוררים אי אפשר באמת לגעת ול"פסל" אותו לצרכים שלך, אתה צריך להיות מלחין נטו, לעבוד מתוך אותה "חרדת קודש" ואתה מקווה לשרת את הטקסט בצורה הטובה ביותר, מה שלפעמים הולך לאיבוד כשאתה גם כותב המילים.

השיר הולחן במסגרת "פרוייקט מופע" שהוא חלק ממסלול הלימודים שלך ב -  Muzik מהי תרומתו וחשיבותו של פרוייקט זה עבורך כתלמיד וכיוצר?

הפרויקט, בראש ובראשונה, לימד אותי לעבוד בקבוצה, עם אנשים שלא בטוח שהייתי מתחבר איתם אינטואיטיבית לפני כן. יותר מכך, גם מבחינה מוזיקלית - התחלתי בצעדים כמעט ראשונים לעבד, להרגיש את השירים ברובד שמעבר למילים וללחן, מה שפתח לי דלת לעולם חדש שרציתי לגעת בו בין כה וכה. הייתה לנו חוויה נפלאה בפרויקט, הצלחנו לעבור תהליך משמעותי עם הטקסטים של אבידן, וכשסיימתי את הפרויקט הרגשתי שאני ממש "מכיר" אותו. אני חושב שגם מי שהגיע למופע, הצליח להכיר את אבידן.

- להאזנה ל"הבדידות בשניים"