הרשמה לניוזלטר
מידע והרשמה ל -Muzik
שם
טלפון
מייל
נושא
שלח
דטרויט, טכנו ומה שביניהם
יהונתן ששון
| שבת | 28.7.12 |
דטרויט, טכנו  ומה שביניהם
חלק שלישי מתוך עבודת המחקר של יהונתן ששון על 'ReComposed' - יצירות קלאסיות מאת מאוריס ראוול ומודסט מוסורגסקי זוכות לעיבודים חדשים ע"י אנשי הטכנו קארל קרייג ומוריס אוסוולד.
בפוסט הקרוב נכיר את דטרויט מקרוב ונבין מדוע האווירה המתועשת שבעיר היא שגרמה לצמיחת סגנון הטכנו. כמו כן, נעמיק אל תוך הטכנו – נכיר את הכלים המזוהים עם הסאונד, ונמנה את ההבדלים בינו לבין סגנון ההאוס. 

העיר דטרויט השוכנת במדינת מישיגן, היא העשירית בגודלה בארה"ב. היא שוכנת בגבול הצפוני של ארה"ב והיא העיר היחידה הצפונית אחרי קנדה.
דטרויט שוכנת על גדות נהר הנושא את שמה ומקשר בין ימת אירי ואגם סיינט קלייר.
היא הוקמה בשנת 1701 ע"י הצרפתי אנטואן דה לה מוט קאדילק שהעניק לה את השם Ville D'etroit , כלומר עיר המצר, שבהמשך קוצר לדטרויט.
דטרויט היא ענקית יצרניות כלי הרכב, שוכנים בה המשרדים החשובים של שלושה חברות חשובות - ג'נרל מוטורס, פורד, ודיימלר קרייזלר (יצרנית מרצדס) .הרכב המסחרי הראשון של פורד, יצא משעריה.
החל משנות החמישים סבלה דטרויט מדעיכה כלכלית ופשיעה. בעבר מנתה העיר 2 מיליון תושבים ואילו היום המספר נמוך בחצי.למעלה משמונים אחוז מתושביה של דטרויט הם שחורים, ובשנות השישים חלו בה מהומות על רקע גזעי. בשנות השבעים סבלה העיר ממיתון ובשנות השמונים תעשיית הרכב דעכה, זאת בעקבות תחרות עם רכבים יפניים.
מסיבות אלו מרבית הלבנים שחיו בעיר היגרו ממנה, וכך נוצר חלל פנוי לכנופיות פשע. בעקבות זאת טיפסה דטרויט לראש רשימת ערי הפשע בשנים אלו וסרטים אמריקאים דוגמת "רובוקופ" ו"השוטר מבוורלי הילס" "עזרו" לה לשמור על דימוי זה.

החל משנות התשעים חלה התאוששות, בעקבות פיתוח התרבות ועקב כך פיתוח התיירות.
בין השנים 2005 ל-2009 כיהן בדטריוט ראש העיר הצעיר ביותר בתולדותיה, הפוליטיקאי קוואמי קילפטריק, שעלה לשלטון בגיל 31 בלבד.
קילפטריק הידוע במראו הצעיר ואהבתו למוזיקת היפ הופ, השקיע רבות בתרבות וכך החזיר לה את מעמדה החשוב.

כשקרל קרייג נשאל בראיון לפני שנה ל-Sup magazine על הקשר בין דטרויט לטכנו, התשובה נשמעת קודרת
 
Detroit has always been an industrial city, constantly"
affected over the years with the demise of the automotive industry. How does electronic music fit into that?
"We have always been inspired by the remnants and remaining aspects of the automotive industry. That’s always been really inspirational to me at least. I’m sure to Derrick, Kevin and Juan as well—to be able to see
what was the catalyst to the future of industry in the United States. [It] just became something that is more underappreciated than the Leaning Tower Of Pisa, than the Coliseum in Rome or than any other historical building
or figure in the world. It’s that we’ve come to a point where we accept this shit. We accept the fact that we can go around the block and see houses burned out. People are living in fucked up situations.
We beautified Detroit in a sonic way and we’ve promoted Detroit beyond what any of the automotive companies have even attempted to do. They are just here because it’s business for them. It’s our culture. This is our thing".

 
קרייג מדבר על כך שמוזיקת הטכנו צמחה מתוך האווירה הקשה בדטרויט, מכך שהיא נחשבה לעיר אנשי הצווארון הכחול וכל חשיבותה על המפה נגעה ליצוא כלי רכב.
כשהוא מזכיר את עניין ההצתות שהפכו עניין שבשגרה, הוא מדבר על המנהג המפוקפק של כנופיות בעיר להצית בניינים נטושים בלילה שלפני ליל כל הקדושים.
אבל כמו שאומר קרייג, מה ששם את העיר על המפה היא התרבות בסופו של דבר, והעובדה שלאומנות יש כוח לתת תקווה ולשנות.

על דטרויט אומר דריק מיי
 
This is a city where people go to work.They go home. They do nothing"
. "so we had to fight the resistance
 
מעבר למה שאומר דריק מיי, זה לא סתם שאנשים הולכים לעבודה. הם הולכים לעבוד בעיקר עם ציוד מכני ומכונות. האווירה היא אורבנית ומתועשת, וכמו שאומר הסופר הניו יורקי מייק רובין
 
"Ironically, it was automation, computerization , robotics and technological advances in manufacturing that fueled the city's precipitous
loss of blue-collar jobs the same development that would pave the way for techno".

המשפט הציורי הזה יכול להתקשר בצורה מובהקת לעוד סגנון מוזיקלי שהמציאו אנשים קשיי יום במציאות קודרת- הג'אז. ההיסטוריה של המוזיקה השחורה היא מעגלית- בכל פעם שהתקופה והמקום הופכים מייאשים, קם פתאום סגנון חדש שטורף את הקלפים ומפיח תקווה.
וכמו שאומר רובין- דווקא המכאניות והרובוטיות של המציאות תרמו בצורה אירונית להתפתחות המוזיקלית החשובה הזאת.


שמה של מוזיקת הטכנו הגיע מהמילה טכנולוגיה. זהו סגנון אלקטרוני מובהק שבנוי על כלים אלקטרונים כמו סינתיסייזרים ומכונות תופים. הטכנו החל את דרכו בסוף שנות השבעים, כשעל המצאתו חתומים "שלישיית מלוויל" - דריק מיי, קווין סנדרסון וחואן אטיקינס. השלושה הושפעו מלהקת האוונגרד הגרמנית קרפטוורק שהיתה מהלהקות הראשונות שהשתמשו רק בציוד אלקטרוני ביצירתם.
הוייב של הטכנו בתחילתו היה אפל והושפע מתפיסות דיסוטופיות (תפיסה שהיא ההפך מאוטופית) על המהפכות הטכנולוגיות באותה תקופה והמחשבה על כך שהעולם הולך להשתנות לחלוטין בעקבותיהן. באותה תקופה אנשים הרגישו כאנשי העתיד והגבול בין מדע בדיוני לטכנולוגיה החל להתערער.
הטכנו תפס תאוצה מאוד מהר במועדונים המקומיים בעקבות מקצבי הארבע רבעים המהירים שלו והצלילים המרגשים והחדשים לאוזניים של האנשים בשנות השמונים. הכלים המזוהים ביותר עם סגנון זה הם ה -303 TB , הסינטיסייזר באס של חברת רולנד שאחראי על צליל האסיד- צפצופים ותדרים ספפציפים ברזוננס גבוה ( הגברת קבוצת תדרים מסוימת היוצרת סאונד מלא וחריף), כמו גם מכונות התופים TR 808 ו TR 909 שלושתם של חברת רולנד.

 

על מכשיר זה אומר המפיק Steve law -
"TB 303 bass line was probably the most famous, probably more so with the acid house kind of sound.
The Tr 909 drum machine was the classic drum sound, and the TR 808 as well. Those drum machines were pretty essential to the
detroit sound... It was pretty much gear that had been around for a few years that you could pic up very cheap. because a lot of
."modern synths at the time were really just trying to emulate real instruments

אפשר להרהר במשפט האחרון גם בקשר ליחס של המוזיקה השחורה לאותנטיות, הכלים ה"מעפנים" לכאורה הם אלה שעשו היסטוריה, משום שכל שאר הסינטים ניסו לחקות את מה שהם לא.
החשיבה השחורה תמיד טענה שעדיף תמיד להיות מה שאתה באמת (ורק עם זה תוכל לנצח.)

הטכנו צמח בדטרויט, "עיר המוסכים", ונחשב בהתחלה כוורסיה דטרויטית למוזיקת ההאוס. הסאונד הדטרויטי נחשב להרבה יותר קשה מצלילי ההאוס, והוא גם זה שהשפיע על התפתחות הטק- האוס, סגנון בעל אופי קשוח יותר מההאוס.

את ההגדרה הטובה היותר לטכנו תבע בעיני ג'ף מילס, אחד היוצרים החשובים ביותר ודי 'גיי מדהים, באומרו
"I'ts the process of trying to describe something in the future (musically). To make it
simpler. It means dreaming, fantasizing".
 
באמצעות ההגדרה הזו ברצוני לגשת הלאה מתוך קביעת האקסיומה הבאה - טכנו היא מוזיקה חדשה, על גבול העתידנית, ואילו מוזיקה קלאסית היא מוזיקה מסורתית על גבול ה"ישנה".



בפוסט הבא נגיע להשוואה המעניינת שבין מוזיקה חדשה לישנה – בין הטכנו למוזיקה הקלאסית.

המאמר נכתב במסגרת קורס פרספקטיבות מוזיקליות ב- "Muzik” - בית ספר גבוה ליצירה והפקת מוזיקה", בהנחיית עמית הכט
השאירו תגובה

לחצו על הכפתור על מנת להכנס באמצעות הפייסבוק שלכם בכדי להשאיר תגובה

Connect

לפוסט זה יש 0 תגובות