הרשמה לניוזלטר
מידע והרשמה ל -Muzik
שם
טלפון
מייל
נושא
שלח
ביורק - ביוגרפיה
יפית איצקוביץ'
| רביעי | 04.07.12 |
ביורק - ביוגרפיה

ביורק - ביוגרפיה
 

חלק שלישי מתוך עבודת המחקר של יפית איצקוביץ' על האלבום הסטודיו השישי של ביורק - Medulla.
בפוסט הקרוב נסקור את הביוגרפיה של ביורק מלידתה באיסלנד בשנת 65 ועד ימינו אנו. מהיותה ילדה כוכבת שהוציאה דיסקים כשהיא רק בת 11, דרך סקרנותה והיכרותה עם קרל היינץ שטוקהאוזן כשהיא בת 12, ייסוד ההרכב הרציני הראשון sugarcubes, ועד לקריירת הסולו המפוארת שלה.

שם מלא: bjork gudmundsdottir

נולדה ב – 21 בנובמבר 1965 בעיר reykjavik - עיר הבירה של מדינת האי איסלנד, לאבא חשמלאי ואמא היפית. שני ההורים אקטיביסטים חברתיים. (אמא שלה שבטה רעב במשך 3 שבועות ב – 2002 במחאה פוליטית).

כשהיא בת שנתיים ההורים שלה מתגרשים והיא עוברת לגור עם אמה ועם ששת אחיה (3 בנים ו 3 בנות) בקהילה היפית.
אמא שלה מתחתנת עם גיטריסט איסלאנדי שבזמנו נחשב לג'ימי הנדריקס של איסלנד.
הקהילה בה גדלה העריכה מוסיקה מאוד ובגלל שאביה החורג היה גיטריסט מפורסם באיסלנד, ביורק ספגה לתוכה מוסיקה 24 שעות ביממה מגיל צעיר מאוד.
פרט למוסיקה איסלנדית מסורתית, בקהילה שלה שמעו הרבה רוקנרול אמריקאי משנות ה 60 וה 70, כמו ג'ימי הנדריקס וג'ניס ג'ופלין. ביורק מספרת שהיא הקשיבה לזה רק עד גיל 7, אח"כ חשבה שזה כבר מיושן ושצריך להתקדם הלאה (חתיכת דעה בשביל ילדה בת 7).
לעולם לקח יותר זמן להבין שהרוקנרול מת.

אמה חינכה אותה לפתח קשר חזק עם הטבע ורצתה שתמיד תלך יחפה.
בשל העובדה שהוריה לא היו אנשים פרקטיים במיוחד היא הייתה ילדה עצמאית בצורה יוצאת דופן ולקחה על עצמה אחריות של מבוגרים בנושאים הקשורים לבית, למשל חשבונות ובישול.

"When I was growing up, I always had the feeling I was dropped from somewhere else. That's how I was treated at school in Iceland where the kids used to call me "china girl" and everybody thought I was unusual because I looked Chinese." Bjork

 
היא נחשבה לילדה המוזרה שכל היום מתעסקת עם חרקים והולכת לים לבדה כדי לשיר. כילדה היא ספגה קללות והעלבות מילדים אחרים ואף נהגו לזרוק עליה אבנים.

בין התחביבים המוזרים שלה, היא אהבה לרוץ כשהעיניים שלה מכוסות והיא לא רואה כלום.
פעם אחת היא נתקעה בפנס ועד היום יש לה צלקת.

בגיל 6 היא מתחילה ללמוד מוסיקה קלאסית ב – "reykjavik's musical college". היא לומדת לנגן על חליל, פסנתר ועל מיתרי הקול שלה.

כשהיא בת 10 נערכת בבית הספר שלה הופעה והיא עולה להופיע עם השיר "I love to love" של טינה צ'ארלס (אפשר לשמוע ביו-טיוב).
מוסיקאים מבוגרים, ביניהם אביה החורג, שומעים ומתלהבים ומכניסים את ביורק לאולפן כדי להקליט את השיר.
אחד המורים שלה שולח את השיר לתחנת הרדיו המקומית "ruv", היחידה שהייתה באותם הזמנים.
 

ביורק  - ההתחלה המוזיקלית
 

1976 - השיר יוצא לרדיו וזוכה במקום הראשון בצ'ארט האיסלנדי.
בעל חברת הקלטות איסלנדית בשם falkinn"" (היום מפעל לאופניים), שומע את השיר ומזמין את
ביורק להקליט שירים נוספים. בסוף הוא מחתים אותה על חוזה לאלבום שלם.
ביורק מקליטה אלבום שלם ובו שירי עם איסלנדיים ולהיטים בינלאומיים מתורגמים לאיסלנדית.

1977 - אלבום הסולו הראשון שלה ושמו bjork יוצא משתחרר ונכנס אל חנויות הדיסקים.
נמכרים כ- 6000 עותקים. ביורק הופכת לילדה כוכבת, והיא רק בת 11.

העובדה שמראש נחשבה למוזרה, בתוספת העובדה שעכשיו היא כוכבת, שם אותה במקום חברתי בעייתי אפילו יותר בין בני גילה ועל כן היא בוחרת להעביר את זמנה עם מוסיקאים מבוגרים שגילם משולש משלה.

כילדה דעתנית מאוד היא מאבדת את העניין בעיסוק במוסיקה קלאסית שאינה רלוונטית לזמננו והיא מחפשת משהו אחר שיספק לה עניין ותקווה.

*בגיל 12 היא מגלה עניין במוסיקולוגיה ואחד המורים שלה חושף בפנייה את קרלהיינץ שטוקהאוזן. הוא בדיוק מה שהיא חיפשה לשמוע. דרכו היא מגלה את העניין הראשון שלה במוסיקה אלקטרונית.
ביורק לא יודעת שבעוד כ - 19 שנה מהיום היא כבר תהייה כוכבת פופ בין לאומית ותזכה לערוך ראיון עם האיש שהשפיע עליה כל כך.
את הראיון היא תפתח עם הסיפור הזה.
בינתיים זה נותן לה תקווה לגבי מוסיקה, ומגביר את גישת האנטי-רטרו שלה.
והחיבור שלה למוסיקה קלאסית נשאר בהקשר ליחסים מורכבים של אהבה שנאה, היא מפתחת ביקורת קשה בעיקר על שיטת הלימוד.

חברת התקליטים רוצה להוציא לה אלבום שני אך היא מסרבת.
היא "נוטשת" את סצינת המוסיקה האיסלנדית וחוזרת אליה בשנות ה – 70 המאוחרות כאשר הפאנק מכה באיסלנד.

1977-1979 - היא מצטרפת כמתופפת ללהקת פאנק- בנות בשם spit & snot – ששרות בעיקר על כמה שהן שונאות גברים.

1979-1980 – היא מצטרפת להרכב "exodus" – הרכב ג'אז פיוז'ן. איתם היא עושה את ההופעה הטלוויזיונית הראשונה שלה.

1980 – היא מסיימת את לימודיה בבית הספר התיכון ומקימה ביחד עם הבסיסט jakob Magnusson מ – exodus את ההרכב jam 80. הלהקה הייתה אמורה לנגן רק גיג אחד אבל המשיכה תקופה. הם מעולם לא הוציאו אלבום אבל הקליטו גיג אחד על גבי קסטה. כל השירים על הקסטה היו קאברים, ביניהם קאברים לשני שירים של deep purple.

1981 – ההרכב jam 80 מחליט לקחת את הפאנק שלו יותר ברצינות והופך ל - tappi-tikarass.



הרכב פוסט פאנק (פאנק מתקדם משולב עם פופ). הסולן הראשון שלהם היה eynor analds, הוחלף על ידי ביורק לאחר כמה חודשים.
פירוש השם לאנגלית – corke the bitch's ass (השם נבחר כאשר אבא של ג'ייקוב הבסיסט אמר על המוסיקה שלהם שהיא “fitted like a cork in a bitch’s ass”)

באוגוסט 1982 הם מוציאים ep על vinyl עליו 5 שירים אחד מהם באנגלית.
לא ניתן לשים יד על אף אחד מן החומרים המוקלטים של הלהקה.

1982 - שני שירים של הלהקה נכנסו לסרט הדקומנטרי רוק בקייאוויק, סרט על סצינת הגל החדש באיסלנד.
הסרט הופך את ההרכב ללהקת הפוסט פאנק הפופולארית ביותר באיסלנד ואת ביורק לכשרון שהצלחתו היא המובטחת ביותר באיסלנד.

*ביורק אוהבת ספרות. בגיל 17 היא קוראת את הספר "the story of the eye", רומן שנכתב ע"י georges bataille הצרפתי ויצא לאור בשנת 1928. הספר מפרט לפרטי פרטים את חוויותיהם המיניות של זוג נערים, חוויות שמערבות סטיות מיניות החורגות הרחק מן הנורמות ומן הטעם הטוב. פרט לתיאורים מפורטים של פאטישים וסצינות סקס מתוארים בו גם רציחות ושימוש בחלקי הגופות לצורכי הנאה מינית. הסיפור נגמר בסוף נפלא לחבר'ה הסוטים כאשר הם שטים בספינה אל עבר עתידם בו ימשיכו לעשות כרצונם.
המסר העיקרי של הסיפור הוא שאדם צריך לעשות בדיוק את מה שהוא רוצה אפילו אם יצטרך לפגוע באנשים בדרך.
הספר משפיע עמוקות על ביורק. המסר הזה הופך להיות לפילוסופיית החיים שלה ומשפיע רבות על צורת הכתיבה שלה ועל האופי המוסיקלי המתפתח שלה.


Surrealist-Björk

1983 – ביורק פוגשת ב "medusa" – קבוצת משוררים ופרפורמרים סוריאליסטית. עושים שימוש באמנות וויזואלית, משחק, מוסיקה והקראת שירה.
ביורק עולה להופיע איתם בהופעה חייה בה הם זורקים חתיכות של בשר נא על הקהל בזמן שהם מקריאים שירה.
בין החברים בהרכב einar malex, שממש בקרוב יחלוק עם ביורק הרכב ויקח בו את תפקיד הקלידן, ו thor eldon, שיקח לו קצת יותר זמן, יזכה להתחתן עם ביורק, לעשות לה ילד ויקים איתה הרכב (כל זאת ועוד בהמשך.)
*מקור השם medusa הוא במיתולוגיה היוונית, medusa הייתה בתולה נאה שבשל קללה שהטילה עליה האלה אתנה הפכה למפלצת זוועתית שעל ראשה נחשים במקום שיער. מבטה היה הופך אדם לאבן.
הדם שלה הוא המקור לארס הנחשים הארסיים באפריקה (פיתוח יצירתי של המין האנושי, ולא עובדה. כמובן.)

באותה השנה asmundur jonsson בעל חברת התקליטים הגדולה ביותר באיסלנד "gramm records", מחליט שהוא רוצה להקים הרכב פאנק שיהייה הרכב על ואוסף לשם כך את כוכבי הפאנק החמים ביותר באיסלנד. הוא מזמין את ביורק שאז עוד הייתה חלק מ "tappi-tikarass" וכבר הייתה כוכבת באיסלנד ומוסיקאים איסלנדים נוספים מסצינת הפאנק וההארדקור:

einar orn - נגן חצוצרה וזמר איסלנדי מרייקיאוויק, בעל תדמית שנוייה במחלוקת. בהמשך יהייה גם מי שהוגה את ה "sugercubes" ויתרום רבות לנפש החופשייה והכאוטית של הלהקה, אך גם "יואשם" כמעפיל על השירה של ביורק בשירתו הצורמנית. התהילה הזו כנראה הספיקה לו והוא החליט להחזיר את המוסיקה למקום של תחביב. אחרי קוביות הסוכר שיתוף הפעולה היחיד שלו עם ביורק היה לייחצן לה שתיים מן ההופעות שלה.

baldursson - sigtryggur מתופף. נולד בנורווגיה להורים איסלנדים. מוכר בעיקר כחלק מלהקת sugercubes , טרם "נחטף" להרכב העל הנ"ל ניגן בהרכב האיסלנדי theyr"".

Gudlaugar kristinn – גיטריסט איסלנדי. בין היתר, נכון להיום הוא גם טכנאי, מתמטיקאי, ממציא ושחרר מספר כתבי מדע.

birger mogensen – באסיסט איסלנדי. ניגן לפני ב – killing joke.

einar melax –קלידן איסלנדי. היה חבר בקבוצה הסוריאליסטית medusa.

ההרכב הופיע לראשונה בקונצרט"we demand the future" ברייקיטוויק ב 1983. מיד הם מבינים את הפוטנציאל שיש בשיתוף הפעולה ביניהם ובסתיו 1983 הם בוחרים בדרך עצמאית ומקימים את ההרכב "kukl" (מכשפה באיסלנדית).

בדיוק באותו הזמן tappi-tikarass מוציאים את האלבום השני והאחרון שלהם "Miranda" וkukl הופך להיות לעיסוק המרכזי של ביורק.
אופי ההרכב הוא שילוב של פאנק, ג'אז ומוסיקה רתמית. השוו אותם ללהקות כמו "siouxie and the banshees.".
תוך שנתיים הם מתפארים בשני אלבומים. הראשון - "the eye" יצא ב " crass records" באנגליה בלבד.
עם "crass" עצמם שהיו להקת פאנק בריטית הם גם עושים "תור" משותף באיסלנד.
האלבום לא זוכה לפופולאריות וגם לא הלהקה. אף על פי שהלהקה זכתה לתשומת לב מסויימת היא הייתה מוזרה מדי מכדי לקלוע לטעם הפופולארי.
היו שטענו שחברת התקליטים הייתה הבעיה ושאם יחליפו אותה יצליחו יותר, אבל זה לא קרה. הם לא זכו לפופולאריות בשום מקום גם לא באיסלנד.
בשל חוסר ההצלחה הם נאלצים לעבוד בעבודות מזדמנות במשרה מלאה.
ביורק הולכת לעבוד במפעל לדגים באיסלנד וגם שרה כזמרת רקע באלבומיה של להקת הרוק האיסלנדית "mega's".

1985 - הלהקה יוצאת לטור באירופה, דבר שהיה נפוץ באותה העת בקרב להקות איסלנדיות שביקשו לפרוץ את גבולות מדינתם.

1986- הלהקה משחררת את אלבומם השני והאחרון "holidays in Europe", גם הוא ב "crass records".
*פרט לcrass בעצמם, הם עד היום הלהקה היחידה שהוציאה יותר מאלבום אחד בחברת התקליטים הזו.
באלבום הזה הם כבר נוטים יותר לכיוון של פוסט-פאנק ואינדי רוק אלטרנטיבי.
עם צאת אלבומם החדש ביורק מתחתנת עם thor eldon הגיטריסט של medusa.

באמצע 1986 הם מתפרקים.
ביורק נכנסת להריון.
הטלויזיה האיסלנדית מבקשת לעשות תוכנית טלוויזיה על kukl. בתוכנית ביורק מופיעה בעירום מלא, בטן הריונית וגבות מגולחות. העם האיסלנדי מזדעזע ומתלונן על אנרכיה.
אשה אחת חוטפת התקף לב. ביורק דואגת לוודא שהיא לא מתה ושמחה לגלות שהתשובה שלילית.

8 ביוני 1986 – נולד בנה sindri thorsson.

בדיוק ביום בו נולד בנה, במקום לצאת לחופשת לידה, ביורק נענית בחיוב להזמנתו של einar orn לייסד הרכב חדש.

ביחד עם בעלה - thor eldon הגיטריסט של מדוזה. גם פה ינגן על גיטרה.

einer orn – לשעבר חבר kukl. ווקאליסט ונגן חצוצרה.

baldursson - sigtryggurהמתופף מ kukl.

Bargi olafsson – באסס.

Fridrik erlingsson - גיטרה.

Einar malex – על הקלידים. לשעבר kukl וmedusa . בהמשך מחליפה אותו על הקלידים – Margaret (magga) olafsson –

הם קוראים להרכב: "the sugarcubes" (באיסלנדית "sykurmolarnir",)

ההרכב החדש הומוריסטי בהרבה מקודמו וטיבו פאנק פופ סטנדרטי יותר.
בהתחלה מכרו את ההקלטות העצמאיות שלהם בפינת הרחוב.

1987 - הם משחררים את הסינגל הראשון שלהם "birthday".
ה dj - jhon peel משדר את הסינגל ברדיו הבריטי והעם הבריטי "נדלק" עליהם.
הסינגל זוכה לתואר single of the week"" בעיתון המוסיקה הבריטי melodi maker"".



באמריקה הוא הופך ללהיט ברדיו של הקולג'ים.

"These people formed together a joke band called the Sugarcubes, where I was kind of the singer and we would throw out silly pop songs and get really drunk," explains Bjork. "We just did this little record as a joke and a year later we'd forgotten about it almost and some Enlgish journalist found it and made it song of the week in Melody Maker and then everything went berserk in England." Bjork

כמעט מייד הם הופכים לרדופים ע"י חברות תקליטים רבות המציעות להם חוזים בסך מיליוני דולרים. לבסוף הם חותמים על חוזה הקלטות עם "Elektra" בארה"ב ועם "one little Indian" בבריטניה.

1988- אלבומם הראשון "life's too good" זוכה לתשבוחות נוצצות וזמן אוויר לא מבוטל.
ביורק זוכה לתשומת לב מיוחדת, דבר שגורם לחיכוכים פנימיים בין חברי הלהקה ובמיוחד בינה לבין benediktsson.

1989 - אלבומם השני "here today tomorrow next week" משתחרר אך לא גורף ביקורות כמו הראשון.

1990 – כנראה בשל הקשרים הרעועים בין חברי הלהקה, ביורק מכריזה על פסק זמן מן ההרכב ומתפנה להקליט אלבום מוסיקה איסלנדית מסורתית בשם gling glo"" (דינג דונג, כמו צליל הפעמון), בשיתוף פעולה עם הרכב הג'אז האיסלנדי "ingolfssonar trio" ומופק ע"י Thomas magnus .
הטריו מורכב מתופים פסנתר וקונטרה באס וביורק היא הווקאליסטית של האלבום כולו.
רובו באיסלנדית, שירים בודדים באנגלית.
חברי הטריו הם ג'אזיסטים פיוריסטים ומבוגרים ממנה בהרבה, השילוב מוזר אך מעניין.
באיסלנד הוא מוכר יותר עותקים מכל אלבומי השוגר קיובס ביחד.

"'Gling-Gló' was a bigger seller in Iceland than 'Debut' and all the Sugarcubes' albums put together! That tells you a lot about Iceland." Bjork


1991 - ביורק מוציאה את הסינגל "oopse" בשיתוף עם "808 states". – הרכב טכנו / אסיד האוס ממנצ'סטר. התחילו את הקריירה שלהם ב 1988 ובשלב הזה כבר היו שם דבר בסצינה האלקטרונית של אנגליה. יש להם 18 להיטים בצ'ארט הבריטי ""top 20's.

*אחד החברים החשובים ביותר בהרכב שימלא תפקיד חשוב בהמשך הקריירה של ביורק:

graham massey – מפיק וקומפוזיטור בין הגדולים בבריטניה. הפיק רבים מן האמנים הגדולים במוסיקה הפופולארית. התחיל את ההתעסקות שלו עם אלקטרוניקה כבר בשנות ה - 70 ונושא עמו כיום כ – 30 שנות נסיון. הוא גם הלחין מוסיקה לסרטים, טלוויזיה, והצגות תיאטרון. יעבוד עם ביורק גם באלבום הסולו הראשון שלה (בהנחה שזה מגיל 11 לא ממש נחשב) הממשמש ובא.
קשרי העבודה והחברות ביניהם נשמרו עד היום והשפיעו רבות על ההתפתחות המוסיקלית של ביורק.

*ביורק על massey – הוא האיש הראשון שהתקשרתי אליו מבויישת ושאלתי אותו אם הוא רוצה לשמוע את החומרים שלי והוא התלהב מאוד. אני שלחתי לו דברים שלי והוא שלח לי את שלו. גם כשעבדתי עם נלי הופר המשכתי לשלוח לו את החומרים כדי לשמוע מה יש לו להגיד. יש לנו טעם דומה, לי ולהופר יש טעם שונה. הוא האמין בי. (interview with bjork / mtv Europe intervie)


הסינגל היה חלק מהאלבום ex:e1 של 808 states. הם אירחו בו 2 ווקאליסטים וביורק הייתה אחת מהן.
בשבילם זאת הייתה הפעם הראשונה שהצליחו להוציא את עצמם באופן רשמי מהכותרת הרכב אסיד-האוס והוכיחו שהם הרבה יותר רב גוניים.
בשבילה זה פתח את הקריירה האלקטרונית שלה וכבר מתחיל להיות ברור שלשם מועדות פניה.
 

*ביורק על המעבר למוסיקת dance ואלקטרוניקה:
 

"I guess as a teenager i wasn´t so much interested in what my friends were into . The punk thing : i liked the spirit but the chord structure was pretty boring and the indie thing for me was totally lame . I did like occasional band like associates , eyeless in gaza , DAF , brian eno and kate bush . I guess what these have in common even though they are different is that they were mixing electronics and acoustics , were very rhythm orientated and the musicology wasn´t so square , ( c-f-g ) more chromatic and unpredictable . And then years passed and suddenly there was 808state !! I was so excited and so were a lot of people my age that had tolerated the indiestuff and finally here was something pagan , high energy , electronic and with polyrhythms !! So i started hanging out in clubs in england around 90 and for me it had all the excitement the indie scene had lacked"
 

קוביות הסוכר מחזיקות מעמד עד סוף 1992. עוד לפני ההתפרקות כבר ברור שהלהקה כולה סובבת סביב ביורק וקריירת הסולו שלה בלתי נמנעת.
אבלומם האחרון של הלהקה כבר היה כולו עבודות סולו של ביורק עם רימיקסים על מוסיקת דאנס.

1993 - ביורק ובעלה נפרדים. הוא מתחתן בשנית עם magga הקלידנית ואילו היא לוקחת את בנה והשניים עוברים יחדיו להתגורר בלונדון.
שם היא משתחלת בקלות לתוך תעשיית הדאנס הלונדונית הפורחת.

היא מתחילה לעבוד עם מפיקים בריטיים מהתעשייה ופוגשת את אחד המפיקים המשובחים ביותר של הזמן והמקום nellee hooper:
מפיק ורימיקסר שעומד מאחורי רוב האמנים הגדולים של מוסיקת הדאנס-פופ, משנות השמונים המאוחרות ולאורך שנות ה – 90. התחיל כ – DJ וכחבר בהרכב wild bunch שלימים הפך ל –massive attack. זכה בפרסים על הפקותיו ל – ""post של ביורק (אלבום הסולו השני שלה), massive attack – "protection", ומדונה – ""bedtime stories.


המפגש בין השניים הוליד את אלבום הסולו הראשון של ביורק "debut", שהופק ע"י הופר.



Graham massey – עבד עם ביורק על חלק מהשירים טרם נכנסה להקלטות.

האלבום שוחרר ב – 5 ביולי 1933 על ידי "one little Indian" בבריטניה ו "Elektra" בארה"ב. הוא זכה להצלחה אדירה, 3 מליון עותקים נמכרו, הרבה יותר משצפה הלייבל.
בצ'ארט הבריטי הוא זכה למקום השלישי. בארה"ב למקום 61. בקנדה קיבל אלבום זהב ובארה"ב פלטיניום.
הביקורת הבריטית שיבחה על המגוון המוסיקלי (jazz, house, trip-hop, dance) ואילו הביקורת האמריקאית הייתה חצוייה ונשמעו תלונות על המחסור ברוק. ( ביקורת הרולינג סטונס)

האלבום נושא בחובו את הסינגל המפורסם "human behavior".
ביורק באופן סופי וחד משמעי הופכת לכוכבת פופ באמריקה ובבריטניה.

*ביורק על הופר – הוא היה כמו המארח שלי בלונדון. הוא הכיר אותי להמון אנשים.
יש לו כישרון אמיתי לראות מה יש בתוך הבן אדם. הוא היה מארגן לי הפתעות. הוא היה מכסה לי את העניים ולוקח אותי לים בלי שאדע, אז היה אומר לי לרוץ בעניים מכוסות ומקליט אותי כשאני שרה תוך כדי ריצה. פעם הוא הכניס אותי למערה מלאה בעטלפים כשהעניים שלי מכוסות וביקש ממני לשיר. כמעט החלקתי. אפשר היה לשמוע את העטלפים בהקלטה הוא היה חסר פחד והביא אותי למקומות שבהם הייתי חייבת להוציא את כל מה שהיה לי בפנים.
הוא דחף אותי למקומות שהוא ידע שאני רוצה ללכת אליהם אבל לא היה לי את האומץ או הבטחון.
הוא יצר לי מעיין קן או עריסה עם המון ביטחון לעבודה.
איתו למדתי איך עובדים מול מתכנת. הוא דאג להכל, אני לא הייתי צריכה לדאוג לכלום.
למדתי ממנו גם איך להתנהג באולפן בריט ועם האנשים הבריטיים בכלל.
הוא עזר לי להתמודד עם העולם ולימד אותי איך לפעול, יותר מאשר כיוון אותי מוסיקלית.

*על העבודה ב- debut היא מספרת שבעיקר למדה על הסטודיו. היא הייתה יותר נאיבית אז ופחות בשלה. לפעמים הביאה רק חצי מהמילים וביקשה ממישהו להשלים לה אותם. (bjork – toop int. part 3 of 11).

1993-1994 – debut tour.

1995 ביורק מוציאה את אלבומה השני "post":



הוא משתחרר ב- 13/6/1955
את אלבומה השני היא רואה כהמשך לאלבומה הראשון, אף ע"פ שאופיו שונה.
הוא הרבה יותר מגוון ופרוץ מוסיקלית, אווירתו מלנכולית יותר. משלב אינדסטריאל ("army of me"),
ביג בנד (it's ho so quite"") טריפ הופ (possibly maybe"") סינמטיק ("isoble")
הפעם היא משתפת פעולה עם מספר מפיקים:

Nelle hooper & graham massey

Howie b – מוסיקאי ומפיק טריפ-הופ סקוטי. בין האמנים שעבד איתם פרט לביורק – U2, רובי רוברטסון, elisa ו tricky. הפיק מוסיקה לסרטים.

Tricky - מוסיקאי ומפיק מתחום ההיפ-הופ והטריפ-הופ. שיתף פעולה עם ה – wild bunch ו massive attack.

Marius de veries – קומפוזר ומפיק בריטי. מכיר את ביורק עוד מה – shugercubes, עבד גם איתם. עבד עם אמנים גדולים באמת מהתעשייה – יו 2, דייויד בואי, מדונה, פי ג'יי הארווי, בריאן אינו (to name a few..). הלחין גם מוסיקה לסרטים.

האלבום לא זוכה לאותה הצלחה של קודמו, אבל הסינגל והקליפ "blow a fuse" (it's oh so quite"") משאיר אותה חמה על המפה.

*על העבודה בפוסט היא מספרת שהייתה אמיצה יותר. פעם ראשונה שהיא דיברה על קומפוזיציה ומקצבים ולקחה חלק גדול יותר בהפקה(toop int)

*ביורק יוצאת לטור נוסף שיתמקד באלבום post, ומ"ס שירים מ debut.
 
בפוסט הבא נראה כיצד השפיע פועלו של קרל היינץ שטוקהאוזן על יצירתה של ביורק ונקרא ראיון שערכה עימו במרוצת השנים.

 המאמר נכתב במסגרת קורס פרספקטיבות מוזיקליות ב- "Muzik” - בית ספר גבוה ליצירה והפקת מוזיקה", בהנחיית עמית הכט
השאירו תגובה

לחצו על הכפתור על מנת להכנס באמצעות הפייסבוק שלכם בכדי להשאיר תגובה

Connect

לפוסט זה יש 0 תגובות