הרשמה לניוזלטר
מידע והרשמה ל -Muzik
שם
טלפון
מייל
נושא
שלח
ביורק, אמנית פופ?
יפית איצקוביץ'
| שלישי | 17.04.12 |
ביורק, אמנית פופ?
חלק ראשון מתוך עבודת המחקר של יפית איצקוביץ' על האלבום הסטודיו השישי של ביורק - Medulla.
רבים מחשיבים את ביורק כאמנית אוונגארד מיוחדת במינה, אמנית שלא ניתנת לחיקוי. בפוסט הקרוב נגלה שהיא בעצמה רואה במוזיקה שלה מוזיקת פופ לכל דבר. לטעמה, תרבות המתנתקת משורשיה הופכת לשטחית ומשעממת, ותרבות שלא יודעת לצמוח משורשיה אל הזמן הנוכחי, הופכת ללא רלוונטית. בפוסט הקרוב נעמיק במהויות המנחות את אותה זמרת נודעת.
 

"she sings funny and she don't dance all that great either"

כך אומרת אחת הדמויות בסרט "dancer in the dark" על סלמה, הדמות הראשית בסרט, אותה מגלמת ביורק.

לא טבעי לפתוח עבודת מחקרת על מוזיקאית דגולה כמו ביורק בקטע מתוך סרט בו שיחקה. היא האחרונה שתמרח את תהילתה על כל מדיה אפשרית. אך העובדה שזהו הסרט הראשון והאחרון ששיחקה בו, ובכל זאת זכתה בו בפרס השחקנית הטובה ביותר בפסטיבל קאן, חותם באופן סופי את העובדה שההצלחה היא בקרמה שלה. כל דבר שהיא נוגעת בו הופך לזהב, באופן כמעט בלתי ייאמן.
הסיבה היחידה בגינה היא מעריכה את הכוכבות שלה ומקדמת אותה, היא שזה מאפשר לה לעשות בדיוק את המוזיקה שהיא רוצה.
אם היא רוצה נגן סיטר שיגיע מהודו כדי לנגן איתה, היא יכולה להרשות לעצמה להביא אותו.
לגבי הראיונות היא אומרת, שהיא מוצאת את זה יותר חשוב לעשות מוזיקה מאשר לדבר עליה, אבל היא מבינה שאם היא תדבר על המוזיקה שלה, יותר אנשים יקשיבו לה ויקנו תקליטים, וכך היא תוכל להמשיך לעשות את המוזיקה שהיא רוצה.
מה שהופך את המידע לנגיש יותר (מדי) בשבילי.

"What probably confuses people is they know a lot about me, but it quite pleases me that there's more they don't know". Bjork


הקריירה המוזיקלית שלה והתעצבות האישיות האקסטרווגאנטית שלה מתחילים בגיל מוקדם כל כך, שזה מאתגר אפילו את הדמיון. לא פעם במהלך חקירת הביוגרפיה שלה נתקלתי במידע שערער אותי באמינותו, אך משהבנתי שפרט להבדלים מינוריים בין מקור אחד לאחר, המידע הוא אותו המידע, השתכנעתי באמינותו. אולי בגלל שאין אצלה קו שמפריד בין מציאות לדמיון, לא בחיים ולא במוזיקה. המציאות שלה היא חומר בידיה – אין גבולות, הכל אפשרי, ואף אחד לא ישכנע אותה אחרת.
לצד זה, כמעט כל ראיון איתה הצליח לרגש אותי. לצד הצלחה חובקת עולם, היא נשארה בעינה, כאילו התהילה לא נגעה בה מעולם – ייחודית, כנה ואנושית, ונאמנה לעצמה ללא פשרות. עם השנים גם פיתחה אכפתיות גדולה לעולם סביבה ואחריות חברתית כאמנית, המגיעה לשיאה בצורת תוצר מוסיקלי באלבום מדולה, בו העבודה תעסוק.
 

"I want to work on my character. I think it's in there, a good person. I don't believe in just doing good things, I want to feed my demon as well. One should learn to live both the demon and the angel, you know? But I have a way to go. People excite me, they turn me on. A new person can trigger things in you that you didn't even know you had. If it's musical that's even better. The unknown turns me on." Bjork
"I look at the news, I see people starving, I am crying. I'm a total mess. You try to think how you're going to break through this cobweb of problems and bureaucracy and how on Earth anybody is going to make any change." (Bjork Live 8 press conference, 7-4-2005)
 

המילה אמנית עם זאת, לא תמצא חן בעיניה. לא משנה עד כמה אוונגארד היא תלך, היא מחשיבה את מה שהיא עושה למוסיקת פופ, (המילה שכל מוסיקאי המבקש לייחד את עצמו בורח ממנה) ולא לאמנות. לעניות דעתה, "pop music can change the world. Art can't."

אמנם רבים המאזינים המתקשים להבין אותה, אך משהקשבת לה באופן מלא, פעם אחת מספיקה בשביל להמשיך ולהקשיב לה באופן מלא לנצח. לא הרבה אמנים זוכים להקשבה מלאה, גם המצליחים שביניהם.

היום היא בת 45, "and still going", בתשוקה גדולה, כאילו התחילה רק אתמול, ומקצועיות שרק אדם בעל שנות עבודה רבות כל כך יכול להתגאות בה.
 

"All people have their own way of dealing with everyday problems. Some go for walks, others get drunk and some get laid. I write songs." Bjork
 

עיקר הרווח שלי מעבודת המחקר הוא להרוויח את נקודת המבט הטוטאלית והבלתי מתפשרת שלה.
השתכנעתי באופן סופי, שאין דרך טובה יותר מנאמנות לעצמי וזריקת "זין" על העולם (סליחה על הביטוי, הוא מתבקש) כדי לסלול את דרכי אל המקום הנכון. יהיה אשר יהיה.

דבר נוסף שהופך אותה לבלתי ניתנת לחיקוי, היא העובדה שהיא נולדה וגדלה במדינת האי המרוחקת והמבודדת איסלנד, ולשורשיה היא נשארה מחוברת ומהם היא צמחה והתפתחה.
אחד הדברים החשובים לה ביותר זה להיות מחוברת ורלוונטית לזמן ולמקום, לא להתקע מאחורה, ולא להכנס לעתים תכופות למצב רוח נוסטלגי. עם זאת, היא מאמינה שהשורשים שלנו נותנים עומק לדברים שאנחנו עושים. לטעמה, תרבות המתנתקת משורשיה הופכת לשטחית ומשעממת, ותרבות שלא יודעת לצמוח משורשיה אל הזמן הנוכחי, הופכת ללא רלוונטית.

בפוסט הבא נראה כיצד השפיעה איסלנד, ארץ המוצא של ביורק, על יצירתה ועל אישיותה בכלל.

המאמר נכתב במסגרת קורס פרספקטיבות מוזיקליות ב- "Muzik - בית ספר גבוה ליצירה והפקת מוזיקה", בהנחיית עמית הכט

השאירו תגובה

לחצו על הכפתור על מנת להכנס באמצעות הפייסבוק שלכם בכדי להשאיר תגובה

Connect

לפוסט זה יש 0 תגובות