אדירי, כיצד לומדים הפקה? – חדשות מוזיקה
חפש
מלאו פרטים
וניצור איתכם קשר בהקדם
שלח
הצטרפו אלינו
 width=

 
עמוד הבית    חדשות    אדירי, כיצד לומדים הפקה?

אדירי, כיצד לומדים הפקה?

  אלון אדירי הוא רכז לימודי תחום הסאונד וההפקה ב - Muzik. טכנאי סאונד ומפיק מוזיקלי בעל נסיון בינלאומי עשיר. בוגר ה -SAE (school of audio engineering בלונדון. בין השנים 1989 - 1993 שימש כמפיק/טכנאי הבית באולפן ההקלטות Von's. החל משנת 1995 חבר בלהקת Dub Syndicate כקלידן ומתכנת, ומופיע איתה בסיבובי ההופעות שלה בעולם עד עצם היום הזה. במקביל הוציא מספר תקליטים של מוזיקה מקורית פרי עטו, שהבולטים בהם: "ERB-Educational Research Bureau" ולאחרונה האלבום "Tuff head Dub clinic" שיצא בחברת התקליטים Universal ונמכר באלפי עותקים באירופה.

אלון, כיצד אתה רואה את מיקומה של ה"הפקה המוזיקלית" בתהליך היצירה?
ההפקה המוזיקלית "יושבת" בקודקוד הפירמידה של תהליך העשייה המוזיקלית.
היא מתייחסת לעיצוב החזון בהיבט של האווירה אותה נרצה לייצר, והתחושות אותן ננסה להעביר למאזין, בעזרת המוזיקה עליה נעבוד.
המפיק המוזיקלי הוא למעשה "ראש הממשלה" באולפן. הוא אמון על עיצוב החזון האווירתי ועל תרגומו לצלילים, באותה דרך בה על ראש הממשלה לספק חזון לגבי עתיד המדינה שבראשה הוא עומד, ולהפעיל את ממשלתו בכדי לממשו.
הכלים איתם יצטרך המפיק לעבוד בכדי להגשים את החזון ההפקתי יהיו: "עיבוד מוזיקלי" ו"סאונד".
המהפכה הדיגיטלית שינתה באופן ניכר את הדרך בה אנו יוצרים מוזיקה, וכיום, היוצר/מוזיקאי במאה העשרים ואחת יצטרך, לא אחת, להפגין יכולות הפקה מורכבות והבנה מעמיקה של התהליך בכדי להתחרות עם יוצרים פעילים אחרים.

מה זה בעצם "לימודי הפקה מוזיקלית" ובמה הם נבדלים מלימודי "סאונד"?
הפקה מוזיקלית מתייחסת כאמור ליצירת אווירה, ולהעברת תחושות וצבעים למאזין. "סאונד" הינו אחד הכלים העיקריים אשר בעזרתם נוכל לתרגם גורמים אלו לצלילים.
מוזיקאים וטכנאי סאונד רבים רואים בנושא הסאונד, בטעות לדעתי, כמעין יישות אוטונומית באולפן ההקלטות, אשר מטרתה העיקרית היא לאפשר להם לייצר הקלטה שתישמע עשירה ונקייה מרעשים ככל הניתן.
אני מתקשה להפריד בין נושאי ההפקה והסאונד, ומעדיף לראות את נושא הסאונד ככלי תרגום חשוב ועוצמתי של חזון ההפקה.
אי לכך, לימודי הסאונד ב - Muzik מכילים את כל הפרטים הטכניים להם יזדקק המפיק בכדי לתעד את האווירה אותה ירצה ליצור, עם דגש מיוחד על השלבים השונים של תהליך היצירה: הקלטות/תכנות, מיקס ומסטרינג,
בעוד שסדנאות ההפקה מתרכזות בהובלה הכוללת של התהליך, בעיצוב וגיבוש החזון, בתרגומו לצלילים ובמפגש בין הפיתוח המוזיקלי של היצירה לבין הצליל והאווירה.

למי היית ממליץ ללמוד הפקה וסאונד?
לכל מי שמקליט את המוזיקה שלו/ה בעצמו/ה, ולאלו המעוניינים לעבוד עם מוזיקאים/יוצרים אחרים.

מה מייחד את מסלולי הסאונד וההפקה של Muzik ?
הייחוד המרכזי הוא קודם כל התפיסה - לפיה לימודי ההפקה המוזיקלית אינם רק בחזקת "נספח" ללימודי הסאונד, אלא מהווים דיסציפלינה לימודית בפני עצמם. בהתאם לתפיסה הזו עיצבנו מסלול בו כישורי הסאונד וההפקה של התלמיד מתפתחים במקביל, בתהליך מובנה והדרגתי, באמצעות קורסים וסדנאות מעשיות הפרוסים על 3 שנות לימוד.
השנה הראשונה בלימודי ההפקה מוקדשת להרחבת אופקים ולהבנה מעמיקה של תהליך ההפקה. בשנה השנייה, נכנסים התלמידים לתהליך של עשייה במסגרת סדנאות הפקה מעשיות,
ואילו במרכזה של השנה השלישית נמצא פרויקט הגמר, בו התלמיד אחראי לעבודה על תוצר (לרוב אלבום) מתחילתו ועד סופו.
במקביל, לומד התלמיד את נושא הסאונד באופן מעמיק. לימודי הסאונד של השנה הראשונה נושאים אופי מעט יותר תיאורטי, ובשנה השנייה הופכים למעשיים יותר עם
קורסי הקלטות ומיקס אקסטנסיביים. השנה השלישית מוקדשת להתמקצעות בנושא הסאונד, ובמרכזה נמצא שיתוף הפעולה של Muzik עם אולפני די בי (קורסי הקלטות ומיקס מתקדמים באולפני די בי)
וקורס הפוסטפרודקשן .

במהלך הקריירה שלך עבדת עם אמנים בסדר גודל בינלאומי . שתף אותנו ברגע בלתי שגרתי אחד.
אני חבר בלהקת דאב-רגאיי ג'מייקנית בשם "דאב סינדיקט", משנת 1995. בשנת 96' הופענו בפסטיבל רגאיי בקליפורניה לפני כמאה אלף צופים. בתקופה זו של לפני המחשבים הניידים, השתמשנו בסמפלרים ובדיסקים פלופי בסיבובי ההופעות שלנו, והייתי זקוק למשהו כמו 20 דקות בכדי להעלות את כל הסאונדים לסמפלר. בפסטיבלים מסוג זה, עמידה בלוח הזמנים של המארגנים חשובה ביותר, וזמן ההתארגנות על הבמה שניתן לנו עמד על 20 דקות בדיוק. בכדי שנהיה מוכנים לנגן בזמן, אירגנו עובדי הבמה את האיזור שלי מייד לאחר שהלהקה שניגנה לפנינו ירדה מהבמה, ואני התחלתי להעלות את הסאונדים לסמפלר שלי. מה שלקח לי בדיוק 18 דקות... בשתי הדקות הנותרות, חשבתי לבדוק שאכן הכל עובד. להפתעתי, גיליתי שמשהו קרה לסמפלר במהלך הטיסה ורוב הסאונדים שהוא ניגן נוגנו בדיסטורשן נוראי... התחלתי להכות את הסמפלר בתקווה שיחזור לעבוד באופן מלא, אך ללא הועיל... ובלית ברירה התחלנו בהופעה עם הסמפלר כמו שהוא.
ההופעה היתה דווקא די טובה, והקהל קרא לנו להדרן. לאחר ההופעה, הלכתי לאיזור של הקהל בכדי לראות חלק מההופעות של הלהקות שהופיעו אחרינו. להפתעתי, ניגשו אלי אנשים מהקהל, החמיאו על ההופעה, ושאלו מה קרה עם הציוד שלי. עמדנו במרחק של כ-500 מטרים מהבמה, ותהיתי כיצד ניתן לראות משם מה קורה על הבמה. לאחר שאדם נוסף ניגש אלי ושאל את אותה שאלה, לא התאפקתי ושאלתי אותו מאיפה הוא יודע שהיו לי בעיות עם הציוד שלי. הוא הצביע על מסכי הענק שהיו פזורים באיזור, ואמר שכשתי דקות לפני שהתחלנו לנגן, הופעתי בקלוז-אפ על מסכי הענק, מכה באכזריות את הסמפלר שלי, בזמן שמאה אלף איש בוהים במסכים ושואלים את עצמם מה לעזאזל אני עושה והאם זה חלק מהמופע ...
אני מניח שאלו היו חמש דקות התהילה שלי באותו מופע :-)
אדירי, כיצד לומדים הפקה? – חדשות מוזיקה