האולפן הביתי הוא כבר עובדת חיים. היום, כמעט לכל מוזיקאי יש פינת עבודה או אפילו חדר המוקדש לעשייה המוזיקלית. אחד האלמנטים החשובים ביותר בתהליך ההקלטה הוא המיקרופון. אז איזה סוגי מיקרופונים יש, ואיך בוחרים את מה שמתאים לי?

מה בשוק? סוגי מיקרופונים

ראשית נכיר את שני סוגי המיקרופונים העיקריים: דינמי וקונדנסר. פרט לשני אלה קיימים גם מיקרופוני סרט, אולם אלו נדירים וספציפיים יותר.

מיקרופון דינמי

אינו צורך מתח חשמלי, כל האנרגיה להפקת האות היוצא ממנו מיוצרת ע"י תנועת האוויר המגיעה אליו. מבלי להיכנס לעניינים טכניים אלקטרונים, נאמר כאן שתחום היענות התדרים שלו מוגבל, הוא מגיב היטב לצלילם המופקים קרוב אליו אך כל שינוי במרחק מייצר הבדל משמעותי בסאונד ובעוצמה.
לסיכום: בעל רגישות נמוכה והיענות בינונית לתדרים גבוהים.

מיקרופון קונדנסר

זקוק למתח חשמלי כדי לפעול. מכיוון שכך, רגישותו גבוהה בהרבה והענותו לתדרים גבוהים – טובה מאוד.

כיצד נבחר מה מתאים לנו: דינמי או קונדנסר?

התשובה הקצרה היא: שניהם. אולם אם התקציב מאפשר רק מיקרופון אחד, כמה דברים שאתם צריכים לדעת:

1. מה כמות הרעש החיצוני בסביבת העבודה שלנו?

אם האולפן ממוקם במרפסת על רחוב הירקון, ובבית השכן נובח הכלב כל 3 שניות, נעדיף מיקרופון דינמי: הוא יקלוט הרבה פחות רעשי רקע, ואם נקרב אותו למקור הצליל נקבל הקלטה שימושית גם אם הסביבה רועשת יחסית. לעומת זאת, אם האולפן שלנו בבית מבודד במושב, או פשוט טרחנו והשקענו בבידוד אקוסטי של החדר (חשוב לומר כאן שאין דין הדבקת ספוגים על הקירות כדין בידוד אקוסטי. בידוד אקוסטי נעשה ע"י עיבוי הקירות והגדלת משקלם, ואטימת החדר לחלוטין באמצעות חלונות כפולים ודלתות מיוחדות), נעדיף קונדנסר שרגישותו גבוהה והיענותו טובה יותר.

 

2. מהם הכלים העיקריים אותם נרצה להקליט?

אם מדובר בעיקר בשירה, יש להתייחס בעיקר לסעיף הקודם. ישנם מיקרופונים דינמיים נפלאים שניתן להגיע איתם לתוצאה טובה מאוד. מחיריהם נעים בין 1000-2000 ש"ח. אם נרצה להקליט גם כלים אקוסטיים כמו גיטרה קלאסית, אקוסטית, סקסופון, כל הקשה וכדומה, הרי שקונדנסר יוכל לעמוד בכבוד בכל המשימות הללו, מה שיקשה מאוד על דינמי.

להלן טבלת השימושים הנפוצים לסוגי המיקרופונים השונים. הדירוג בטבלה הוא מ – 1 עד 5, כאשר 1 פירושו שאין משתמשים בסוג המיקרופון הזה כלל למטרה הנדונה, ו – 5 פירושו שזהו סוג המיקרופון הנפוץ ביותר להקלטת הכלי האמור.

 

הכלי קונדנסר דינמי
שירה 5 3
גיטרה אקוסטית / קלאסית 5 1
גיטרה חשמלית (עם מגבר) 3 5
כלי קשת 5 1
תוף רגל 3 5
סנר 2 5
טם-טם 2 5
היי-האט 5 2
מצילות 5 2
פסנתר 5 2
גיטרה בס 1 5
קונטרה בס 5 4
כלי הקשה (קונגס, בונגס, דרבוקה וכד') 5 3
כלי הקשה (טמבורין, פעמוני רוח ושאר מתכתיים) 5 2

 

3. איכות הטיפול האקוסטי של החדר

הקלטה עם קונדנסר בחדר מהדהד תגרום ל"מריחת" הסאונד ולתחושת בוציות כללית. לכן עלינו "לייבש" מעט את החדר בו נקליט אם ברצוננו להשתמש בקונדנסר. מידע נוסף על דרכים פשוטות ויעילות ניתן למצוא במאמר "במדריך לאקוסטיקה באולפן הביתי" כאן באתר. אם לא לפתור את הבעיה עדיף לבחור במיקרופון דינמי, הרגיש פחות למתרחש בחדר

החלטנו על סוג המיקרופון המתאים לנו. כיצד נבחר את היצרן והדגם הנכון?

לכל מיקרופון יש אופי וצבע משלו, הנובעים מתכנונו ומהרכיבים שנבחרו בתהליך, ואף מאיכות ייצורו.
כתוצאה מכך, מחיר המיקרופון לא ישקף תמיד את איכותו. פעמים רבות מיקרופון זול יותר יהיה איכותי יותר, רק מפני שבדגם היקר יותר אנו משלמים הרבה גם על השם ולא רק על המוצר. אבחנה זו נכונה גם בדינמיים ובמיוחד בקונדנסרים.

הדרך הטובה ביותר לבחור מיקרופון היא כמובן דרך ההשוואה: לגשת לחנות שיש בה את כל סוגי המיקרופונים, לבצע הקלטה על כולם ולהשוות את התוצאה. לצערנו בישראל אין פתרון כזה בשל מבנה השוק (מדינה קטנה מוקפת אויבים וכו'), ולכן מה שכדאי לעשות הוא לאסוף כמה שיותר מיקרופונים מחברים, ולבצע בכולם את אותה ההקלטה אצלנו באולפן. בנוסף, לבצע הקלטה דומה בכל חנות שמאפשרת זאת.

כדי לצמצם את כאב הראש, הנה מספר דוגמאות למיקרופונים משני הסוגים. כמובן שקיימים דגמים נוספים וחדשים מופיעים מדי חודש. נסקור רק דגמים שחווינו בשימוש אמיתי ושוטף, עליהם נוכל לחוות דעה מבוססת. זוהי סקירה חלקית שנועדה לתת לקורא תמונת מצב התחלתית בתהליך החיפוש והרכישה.

 

דינמיים

58Shure SM

סוס העבודה הוותיק, השולט בבמות כבר כ – 30 שנה, נחשב לקלסיקה ולמיקרופון מוצלח עד היום. נותן תמורה טובה מאוד למחיר. מתאים בעיקר לשירה.

 

58Shure Beta

האח הצעיר והאיכותי יותר של ה – 58SM הוותיק. מיקרופון מעולה, המפתיע כל פעם מחדש בסאונד המלא והעשיר שלו. למרות שנבנה כמיקרופון שירה לבמה, מפתיע גם בשימוש על כלים, במיוחד כלי הקשה.

57Shure SM

אולי המיקרופון הנפוץ בעולם. בכל אולפן המכבד את עצמו ניתן למצוא כמה כאלה, כמו גם בכל חברת הגברה. שימושי בעיקר להקלטת כלים, ןמהווה סטנדרט בכל הנוגע לתופים ןמגברי גיטרה. בדרך כלל לא מתאים להקלטת שירה.

 

610Audio-Technica ATM

מיקרופון מהדור החדש, המחרה ראש בראש עם ה – BETA58. כמוהו, נותן תחום הענות מצויין ומפתיע ברב-גוניותו.

קונדנסרים

AKG C-414

מיקרופון קלאסי ושימושי מאוד, עם אפשרות שינוי תצורת הקליטה, אולם יקר יחסית.

Audio Technica ATM 2020

מיקרופון זול ופשוט אך איכותי ונותן תמורה מעולה למחירו.

Stontronics STC-2

מיקרופון לא יקר ומאוד איכותי. תמורה מעולה לכסף.

Pro-Dipe STC-3D

מיקרופון מוצלח מאוד מחברה צרפתית חדשה.

כמובן שקיימים דגמים רבים וטובים נוספים. מומלץ לבחור תמיד על בסיס השוואתי כפי שהסברתי כאן.
כאשר מדובר בתקציבים שמעבר ל – 6000 ש"ח, ניתן למצוא מיקרופונים מעולים מחברות כמו Neuman, Brauner, Telefunken ו -Manley. מחירי מיקרופון כאלה יכולים להגיע עד עשרות אלפי שקלים.